تقاضا برای محصولات پتروشیمی واقعی نیست

تقاضا برای محصولات پتروشیمی واقعی نیست
(سه شنبه ۲۳ اَمرداد ۱۳۹۷) ۱۶:۵۸

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس گفت: تقاضا برای محصولات پتروشیمی واقعی نیست و نسبت به سال گذشته۳ برابر شده و این به دلیل تقاضای کسانی است که بر اساس ارز ۴۲۰۰ محصول از بورس خریداری کرده و بالاتر از قیمت واقعی به مصرف کننده اصلی می رساندند.

به گزارش خبرنگار نیپنا جعفر ربیعی مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس در جمع خبرنگاران گفت: بر این اساس سه راهکار به وزارت نفت و وزارت صنعت معدن و تجارت پیشنهاد کردیم که اول متقاضیان واقعی در بورس کالا خرید کنند، ثانیا اجازه صادرات تنها برای تولید کننده باشد و خریداران بورس امکان صادرات نداشته باشند و نکته سوم اینکه اجازه داده شود که متقاضیان واقعی مواد در بازار بصورت مستقیم با نرخ بورس قرارداد ببندند و از واسطه و دلال خرید نکنند. این پیشنهادات در حال بررسی است و بزودی نتایج آن مشخص خواهد شد.
ربیعی در مورد عرضه ارز در بازار ثانویه گفت:زمانی که نرخ دلار ۴۲۰۰ بود فقط هلدینگ خلیج فارس 1.5 میلیارد دلار ارز در سامانه نیما وارد کرد و شرکت های دیگر پتروشیمی هم فعال بودند و از زمانی که بازار ثانویه شکل گرفت سعی کردیم نرخ ارز را تعدیل کنیم و روز یکشنبه هفته جاری آخرین عرضه ما با نرخ ۷۹۰۰تومان برای هر دلار بود و یک هفته گذشته هلدینگ خلیج فارس درمجموع حدود ۵۰۰ میلیون درهم در بازار عرضه کرد.
وی تصریح کرد: به محض اینکه معامله انجام می‌شود باید ریال به حساب پتروشیمی ها ریخته شود تا جابجایی ارز صورت گیرد و در سامانه نیما مانند بورس نرخ ارز بر اساس تقاضا و عرضه هر لحظه تغییر می‌کند.
وی در پاسخ به عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا گفت: در حال حاضر تقاضا برای محصولات پتروشیمی واقعی نیست و نسبت به سال گذشته ۳ برابر شده این در حالی است که در واحدپایین دستی پتروشیمی این میزان افزایش تقاضا وجود نداشته  و این مساله  به دلیل تقاضا ی کسانی است که بر اساس ارز ۴۲۰۰ محصول از بورس خریداری کرده و بالاتر از قیمت واقعی به مصرف کننده اصلی می رساندند.
ربیعی در مورد عرضه سهام شرکت های هلدینگ خلیج فارس در بورس اوراق بهادار گفت: اولین شرکت که ظرف دو ماه آینده سهامش در بورس عرضه خواهد شد پتروشیمی نوری در عسلویه است و ۶ ماهه دوم سال جاری هم حداقل یکی از شرکت‌های وارد بورس خواهد شد قطعا شرکتی که مشکل دار و سود آور نباشد در بورس وارد نخواهد شد و سازمان بورس هم اجازه نخواهد داد.
مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس در مورد تامین خوراک پتروشیمی ها از طریق پروژه‌های بالادست نفت گفت: بر اساس بخشنامه وزارت نفت به شرکت ملی نفت ابلاغ شده همه پروژه‌های NGL که تامین کننده خوراک پتروشیمی ها است به هلدینگ ها واگذار شوند و ما بعد از تحویل گرفتن پروژه برنامه ریزی خواهیم کرد.
ربیعی در جواب ابهام نرخ خوراک و فاصله قیمت خوراک و فروش نیز گفت: هر قیمتی که اعلام شود ما تابع هستیم و بر اساس آخرین مصوبه زمانی که ارز ۴۲۰۰ بود قیمت خوراک ۳۸۰۰ بود و در حال حاضر آن مصوبه همچنان معتبر است ولی فروشنده خوراک هر زمانی می تواند تصمیم مجدد بگیرد ما تبعیت می کنیم.

تعداد بازدید : ۳,۰۴۶