112

سود پتروشیمی های ایران در جدال تجاری آمریکا و چین

سود پتروشیمی های ایران در جدال تجاری آمریکا و چین
(دوشنبه ۱۵ اَمرداد ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

وقوع جنگ تجاری واشنگتن با پکن و خروج آمریکا از بازار پتروشیمی چین، شرایط مناسبی را برای کشورهایی مانند ایران، هند و کشورهای خاورمیانه فراهم می کند تا صادرات خود به چین را افزایش دهند.

 به گزارش پیام پتروشیمی، بازارهای کالایی و مواد اولیه و پتروشیمی دنیا پس از کلید زدن جنگ تجاری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا علیه چین و اروپا، دچار التهاب و نوسان شده به طوری که شاهد افت دسته جمعی قیمت محصولاتی مانند فلزات رنگین در بازارهای جهانی بوده ایم که بی سابقه بوده است.

بر این اساس، آمریکا برای ورود صدها قلم کالا و محصول چینی به آمریکا، تعرفه های سنگینی را وضع کرد که واکنش تند چین را به دنبال داشت و پکن نیز به وضع تعرفه برای واردات برخی کالاهای آمریکایی اقدام کرد.

این گفته «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین، که آمریکا" بزرگ ترین جنگ تجاری در تاریخ اقتصاد و قلدری تجاری" را آغاز کرده، نشان دهنده ابعاد گسترده این نبرد تجاری است.

با توجه به اینکه چین بزرگ ترین مصرف کننده مواد معدنی و پتروشیمی در جهان محسوب می شود، این جنگ تجاری می تواند نیاز این کشور به محصولات پتروشیمی را تحت تاثیر قرار دهد و بازارها را دچار نوسان کند.

هم اکنون چین بزرگترین بازار صادراتی محصولات پتروشیمی ایران است، بر این اساس، هر گونه تغییر و تحول در سیاست ها و برنامه های اقتصادی چین می تواند بر وضعیت صادرات پتروشیمی ایران تاثیرگذار باشد.

بر این اساس، پیام پتروشیمی، برای ارزیابی شرایط صنعت پتروشیمی به گفت وگو با عبدالله اسدزاده کارشناس بازار بین المللی پتروشیمی نشست، تا تاثیر جنگ تجاری چین و آمریکا بر بازار جهانی پتروشیمی و همچنین صنعت پتروشیمی کشورمان را مورد بررسی قرار دهند.

تاثیرگذاری چین بر اقتصاد جهانی

عبدالله اسدزاده کارشناس بازار بین المللی پتروشیمی در این باره گفت: چین اقتصاد بزرگی دارد که هر گونه تغییر و تحول در آن بر اقتصاد کل دنیا تاثیر گذار است، که البته باید میزان تاثیرگذاری آن در بخش های مختلف باید به طور دقیق بررسی شود، بنابراین مشاهده می کنیم در هفته های اخیر به دلیل افزایش تعرفه های آمریکا و چین، از میزان تقاضا برای محصولات فلزی و به ویژه فلزات رنگین در بازارهای جهانی کاسته شده و این محصولات، کاهش شدید قیمت ها را تجربه می کنند.

بازار پتروشیمی در انتظار زورآزمایی عوامل متضاد

این کارشناس بازار بین المللی پتروشیمی گفت: پس از آغاز جنگ تجاری، برخی فاکتورها و عوامل متضاد بر وضعیت بازار تاثیرگذار شده اند که باید منتظر ماند تا برایند نهایی تاثیرات آن عوامل مشخص شود. به عنوان مثال از یکسو با عدم خرید "پلی اتیلن" آمریکا توسط چین، قیمت این محصول در بازارهای جهانی کاهش می یابد؛ اما از سوی دیگر، به دلیل نیاز چین به "اتیلن"، تقاضا برای اتیلن افزایش یافته و قیمت آن بالا می رود که این عامل نیز باعث افزایش قیمت تمام شده پلی اتیلن و نهایتا قیمت آن خواهد شد.

اسدزاده افزود: بر این اساس، باید منتظر ماند تا ببینیم که سرنوشت رقابت این عوامل و فاکتورهای متضاد در بازار پتروشیمی چه خواهد شد.

توقف واردات پلی اتیلن چین از آمریکا

اسدزاده درباره بازار تاثیر این تحولات بر بازار "پلی اتیلن" اظهار داشت: اما با توجه به این که بخش عمده ای از محصولات پتروشیمی آمریکا به ویژه پلی اتیلن به چین صادر می شود، وقوع جنگ تجاری و تعرفه ای بر صادرات این محصولات تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: با راه اندازی طرح های جدید پلی اتیلن در آمریکا ، ظرفیتی بالغ بر 5.5 میلیون تن آماده عرضه به بازار خواهد بود که 1.5 میلیون تن از آن جهت صادرات به چین هدفگذاری شده است.

اسدزاده به جزئیات افزایش ظرفیت تولید پلی اتیلن آمریکا اشاره کرد و ادامه داد: در سال های 2017 و 2018 چند طرح جدید پلی اتیلن در آمریکا به بهره برداری رسید و قرار است طرح دیگری نیز به ظرفیت 500 هزار تن در سال 2019 در ایالت تگزاس آمریکا توسط لیوندل بازل به بهره برداری برسد.

بر هم خوردن توازن جهانی بازار پلی اتیلن

این کارشناس بازار بین المللی پتروشیمی با بیان این که با توجه به وقوع جنگ تجاری و افزایش شدید تعرفه ها، این محصولات امکان صادرات به چین را نیافته و به سراغ بازارهای جدید صادراتی خواهند رفت، گفت: ورود این حجم از پلی اتیلن آمریکا، بازارهای پتروشیمی را دچار نوسان کرده و توازن را به هم می ریزد.

وی اضافه کرد: بازار آسیا برای پلی اتیلن، اشباع شده و بازار آفریقا و آمریکای لاتین نیز محدود است، بنابراین بخش عمده این محصولات روانه بازارهای اروپا و شبه قاره هند خواهد شد.

تسری بحران به بازار سایر پلیمرها

این کارشناس بازار بین المللی پتروشیمی گفت: با توجه به این که پلی اتیلن بین 5 تا 10 درصد قابلیت جایگزینی با سایر پلیمر ها را دارد، این موضوع به تدریج بازار سایر محصولات پلیمری را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اسدزاده خاطر نشان کرد: این حجم از محصولات، در بازارهای جهانی سرگردان خواهند شد تا خریداران جدیدی پیدا کنند. عرضه این حجم عظیم از محصولات سرگردان، باعث نوسان بازارها و کاهش قیمت ها می شود.

وی با بیان این که تاثیر جنگ تعرفه ای آمریکا و چین، تاکنون بر اقلامی مانند بنزن و محصولات آروماتیک آشکار شده است، اظهار داشت: در صورت تداوم و تشدید جنگ تجاری، به تدریج، کاهش نرخ پلی اتیلن به سایر محصولات پلیمری مانند پلی پروپیلن و پی وی سی نیز تاثیر منفی خواهد داشت.

تاثیر جنگ تجاری بر بازار متانول چین

این کارشناس بازار بین المللی پتروشیمی درباره بازار صادراتی متانول در چین گفت: از یکسو بالغ بر 80 درصد متانول تولیدی این کشور از ذغال سنگ به عنوان خوراک می باشد و می دانیم که این کشور خود یکی از بزرگترین تولیدکنندگان زغال سنگ دنیا است و از سوی دیگر کل متانول تولیدی این کشور در بازار داخلی آن قابل جذب است، بنابراین جنگ تعرفه های تجاری، تاثیر چندانی بر بازار متانول ندارد.

وی ادامه داد: کل متانول تولیدی چین در بازار داخلی آن کشور قابل جذب بوده و کسری آن نیز از ایران و خاور میانه قابل تامین است.

چین در پی جایگزینی اتیلن وارداتی از آمریکا با خاورمیانه

این کارشناس بازار بین المللی پتروشیمی درباره چشم انداز بازار جهانی پتروشیمی نیز گفت: مساله دیگری که باید به آن توجه داشت، وضعیت "اتیلن" است، زیرا آمریکا به چین اتیلن صادر می کرد که با توجه به جنگ تجاری، چین بر واردات آن محدودیت های در نظر خواهد گرفت.

اسدزاده ادامه داد: با کاهش واردات اتیلن از آمریکا، چین برای تامین خوراک واحدهای پتروشیمی خود باید به سراغ تولیدکنندگان جدید مانند خاورمیانه خواهد رفت که این موضوع باعث افزایش تقاضا برای اتیلن و رشد قیمت ها خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: افزایش قیمت اتیلن باعث رشد بهای محصولاتی می شود که از اتیلن تولید می شوند  که از جمله آنها می توان به پلی اتیلن اشاره کرد.

فرصت های پتروشیمی ایران از جنگ تجاری آمریکا و چین

این کارشناس بازار بین المللی پتروشیمی درباره تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین بر صادرات محصولات پتروشیمی ایران، گفت: خروج آمریکا از بازار پتروشیمی چین، شرایط مناسبی را برای کشورهایی مانند ایران  و سایر کشورهای خاورمیانه فراهم می کند تا صادرات خود به چین را افزایش دهند.

اسدزاده با بیان این که فرصت های خوبی در نتیجه این جنگ تجاری برای شرکت های ایرانی فعال در بخش تولید "پلی اتیلن" فراهم شده است، گفت: پس از جنگ تعرفه ای چین و آمریکا، فرصت های بسیاری در بازار چین برای صادرات ایجاد خواهد شد که شرکت های ایرانی می توانند از آن استفاده کنند.

وی اضافه کرد: از یک سو اکنون ظرفیت خوبی برای صادرات محصولات پتروشیمی و "پلی اتیلن" ایران در چین وجود دارد و از سوی دیگر، طرح های جدیدی در حال احداث هستند که بزودی وارد مدار می شود.

اسدزاده یادآور شد: چین به دلیل ارتباط خوب سیاسی با ایران، نظر مساعدی نسبت به جبران کسری خود به نفت و پتروشیمی از طریق ایران دارد، به طوری که حتی گفته می شود برخی شرکت های  نفتی چین قصد دارند که واردات نفت از ایران را افزایش دهند.

این کارشناس بازار بین المللی پتروشیمی افزود: چین همچنان بازاری بزرگ و بکر برای محصولات پتروشیمی ایران به شمار می رود و چینی ها نیز به ایران به عنوان محلی برای جایگزینی محصولات پتروشیمی وارداتی از آمریکا می نگرند؛ بنابراین شرکت های ایرانی باید از این فرصت به خوبی استفاده کنند.

 

تعداد بازدید : ۲,۵۷۰