112

آخرین تحولات صنایع پایین دستی ایالات متحده آمریکا

آخرین تحولات صنایع پایین دستی ایالات متحده آمریکا
(دوشنبه ۱۵ اَمرداد ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

موج اول سرمایه گذاری در کراکرهای اتیلن در ایالات متحده آمریکا

آژانس بین المللی انرژی (EIA) می گوید: «در اوایل سال 2018ساخت و ساز شش کارخانه اتیلن تمام شده است و یک کارخانه نیز مجددا شروع به کار کرده است، مجموع خوراک اتانی که این کارخانه ها استفاده می کنند 450.000 بشکه در روز است.»

از این تعداد کارخانه ظرفیت تولید 4 تای آنها بالغ بر 5 میلیون تن در سال است که همین امسال شروع به تولید خواهند کرد. دو تای اینها از سال 2017 شروع به کار کرده اند. این توسعه ها در مجموع سالانه 1.000 کیلو تن به تولید کراکرها اضافه خواهد کرد.

جدول 1- موج فعلی کراکرهای جدید تولید اتان

شرکت/ مکان

ظرفیت تولید اتان، کیلو تن در سال

واحد تولید مشتقات

تاریخ شروع به کار

Dow Chemical, Freeport, TX

1.500

الاستومرهای پلی اتیلن

در حال تولید

Oxychem/ Mexicehm Ingleside, TX

550

منومر وینیل کلراید

در حال تولید

Chevron Phillips Cedar Bayou, TX

1.500

پلی اتیلن

2017

Exxon Mobil Baytown, TX

1.500

پلی اتیلن

آخر 2017

Formosa Plastics Port Comfort, TX

1.250

پلی اتیلن، اتیلن گلایکول

2018

Sasol Lake Charles, LA

1.500

پلی اتیلن، اتیلن گلایکول، شوینده‌های الکلی

2019/2018

LACC LCC (Westlake/ Lotte) Lake Charles, LA

1.000

پلی اتیلن

2019

ShintechPalquemine Parish, LA

500

پلی وینیل کلراید، منومر وینیل کلراید

2019

منبع: US Downstream Capital Projects, Turnaround & Maintenance Market Outlook 2018

پروژه های در حال ساخت در سال 2017- 2016 به دلیل کمبود مواد اولیه و نیروی کار هزینه بالاتری داشته اند. حتی در شرایطی که چنین چالش هایی در این صنعت وجود دارد، دو تا از کراکرهای تولید اتیلن راه اندازی شده و شروع به کار کرده اند که مثال بسیار خوبی از بازدهی موثر سرمایه گذاری در مگاپروژه ها است.

اتیلن ایگلیزید، شرکت با مسوولیت محدود[1]: سرمایه گذاری مشترک 50/ 50 بین شرکت اکسیدنتال کمیکال[2]، یکی از زیر مجموعه هی شرکت نفت اکسیدنتال[3]، و مکزیچم[4]، شرکت S. A. B. de C. V. در ماه فوریه سال 2018 طبق برنامه زمان بندی شده و مطابق بودجه اعلامی پس از شروع ساخت و ساز توسط شرکت CB&I در نیمه دوم سال 2014، فعالیت خود را آغاز کرد. این کارخانه که در نزدیکی کورپوسکریستی[5] واقع شده است، سالانه 550 هزار تن اتیلن تولید می کند که از آن در تولید منومر وینیل کلراید (VCM)، پلی وینیل کلراید (رزین PVC) و سیستم های لوله کشی PVC استفاده می شود. کل سرمایه گذاری انجام شده در این پروژه 5/1 میلیارد دلار آمریکا بوده است.

داودوپونت تازه ادغام شده[6] در اواخر ماه مارس سال 2018 اعلام کرد که فاز ساخت و ساز 1.500 تنی به فاصله یک هفته از تاریخی که قبلا برنامه ریزی شده بود، فعالیت خود را آغاز کرده است، این هدف تقریبا دو سال پیش برنامه ریزی شده بود. این واحد جدید تولید اتیلن، که تولید آن بر اساس کل سرمایه گذاری انجام شده به ازای هر تن از ظرفیت تولید اندازه گیری می شود، کمترین میزان سرمایه گذاری در کارخانه تولید اتیلن در منطقه را به خود اختصاص داده است. در صورت فعالیت با حداکثر توان تولیدی، در فاز ساخت و ساز بیش از 3.000 کارمند و پیمانکار از شرکت داو به کار گرفته دشند. این پروژه توانست بدون حتی بک مورد اتلاف وقت، با 5 میلیون ساعت کار مداوم به بهره برداری برسد.

واحد اتیلن فریپورت[7] در واقع سنگ بنای یک سرمایه گذاری 6 میلیارد دلاری در خلیج ساحلی ایالات متحده آمریکا است. کارخانه جدید سالانه 5/1 میلیون تن اتیلن تولید خواهد کرد، و برنامه ریزی هایی صورت گرفته است تا این ظرفیت تولید به 2 میلیون تن در سال برسد، که در این صورت بزرگترین کارخانه تولیدکننده اتیلن در جهان خواهد شد.

در ماه سپتامبر سال 2017 شرکت داودوپونت اعلام کرد که هم کراکرها و هم امکانات پیشرفته ELITEجدید برای تولید پلی اتیلن در فریپورت به بهره برداری رسیده اند. هدف این بود که در طول فصل سوم سال هر دوی این واحدها تقویت شوند و در فصل چهرام سال 2017 با ظرفیت کامل کار کنند.

واحد تولید 400 هزار تنی ELITE  پلی اتیلن یکی از چهار واحد تولید مشتقات در سایت های تولیدی شرکت داو در ایالت های تگزاس و لوئیزیانا هستند. رزین های پلی اتیلن تقویت شده ELITE شرکت داو با ویژگی هایی مانند تنوع زیاد و عملکرد بسیار خوب در صنایع غذایی و بسته بندی معروف شده اند.

سایر دارایی های مربوط به تولید مشتقات که قرار است در خلیج ساحلی آمریکا به بهره برداری برسند عبارتند از:

- ظرفیت تولید جدید پلی اتیلن سبک (با ظرفیت تولید 350 هزار تن) برای کاربرد در بسته بندی زنجیره صنعتی و عرضه، که در سال 2018 به بهره برداری می رسد؛

-نسل جدید NORDELمتالوسنEPDM (با ظرفیت تولید 200 هزار تن) تا راه حلی برای کاربردهای با سود بالا ارائه کند و کالاهای مصرفی بادوام و بازارهای نهایی، که در اوایل سال 2018 راه اندازی شده است.

-رفع مشکل تولید فاز گازی دو کیفیتی (125 هزار تن) تا پیشنهاد عملکرد قوی لوله ها و کاربردهای مناسب را ارائه دهد، همچنین برای کاربرد در بازار درب و کلاهک، که در ادامه سال 2018 به بهره برداری خواهند رسید.

- مواد شیمیایی با شاخص ذوب بالا و الاستومرهای با پلی اولفین سنتی (با ظرفیت تولید 320 هزار تن) برای استفاده در بسته بندی انعطاف پذیر و با کیفیت در بازار نهایی، انتظار می رود در اواخر سال 2018 به بهره برداری برسد.

- واحد تولید پلی اتیلن با کلاس جهانی مستقر در واحد فناوری و راه حل های اختصاصی شرکت داو (با ظرفیت تولید 600 هزار تن) تا تقاضای مواد خوراکی و بسته بندی مواد شیمیایی تخصصی را برآورده کند، انتظار می رود در سال 2022 به بهره برداری برسد.

شورونفیلیپس و اکسونموبیل دو شرکتی هستند که پروژه های بعدی را بهره برداری کردند.

شورونفیلیپس اعلام کرده بود که تکمیل مکانیکی پروژه های HDPE و LLDPE دو کیفیتی، هر کدام با ظرفیت تولیدی 500 هزار تن، را در اولداوشن در تگزاس در ماه ژوئن سال 2017 بهره برداری خواهد کرد و طبق برنامه البته با اندکی تاخیر این کار ار انجام داد. پس از آن اعلام کرد که توافقنامه ایجاد دو واحد جدید تولید پلی اتیلن را امضا کرده است که محصولاتی مانند فیلم LLDPEمتالوسن، فیلم دو کیفیتی و محصولات لوله ای تولید خواهد کرد.

کراکر اتان شرکت اکسونموبیل با ظرفیت تولید تا 1.500 هزار تن خوراک اتیلن را برای دو واحد با کیفیت را در نزدیکی مونتبلویو[8] با ظرفیت 650 هزار تن احداث خواهد کرد. این شرکت همچنین ظرفیت تولید پلی اتیلن خود را در کارخانه بومونت[9] به 650 هزار تن افزایش خواهد داد، این کارخانه در سال 2019 به بهره برداری خواهد رسید.

برنامه ریزی شده است که کراکر جدید شرکت تایوانی تولید پلاستیکفورموسا[10] با ظرفیت تولید 1.250 هزار تن در پوینت کامفورت در ایالت تگزاس[11] در سال 2018 آغاز به کار کند. این کراکر 525 هزار تن خوراک برای واحد تولید پلی اتیلن، 625 هزار تن خوراک برای واحد تولید پلی اتیلن سبک و 1.000 هزار تن خوراک برای واحد تولید منو اتیلن گلایکول(MEG) را تولید خواهد کرد، که به طور اتعطاف پذیری قادر به تولید محصولات DEG، TGE و PEG است. شرکت فورموساپلاستیکز همچنین قصد دارد یک کراکر 1.200 هزار تنی در ایالت لوئیزیانا بسازد.

 



[1]Ingleside Ethylene, LLC

[2]Occidental Chemical Corporation

[3]OccidentalPetroleum Corporation

[4]Mexichem

[5]Corpus Cristi

[6]The newly merged DowDuPont

[7]The Freeport ethylene unit

[8]Mont Belview

[9]Beaumont

[10]Taiwan’s Formosa Plastics

[11]Point Comfort, Texas

تعداد بازدید : ۱,۸۹۸