جزئیات ساخت طرح جدید پتروشیمی در شمال شرق کشور اعلام شد

جزئیات ساخت طرح جدید پتروشیمی در شمال شرق کشور اعلام شد
(یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷) ۰۹:۵۵

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با اشاره به ساخت دومین پروژه پتروشیمی در استان خراسان شمالی با ترکیب سهامداران جدید، گفت: این طرح با هزینه 670 میلیون دلار در کنار مجتمع پتروشیمی فعلی احداث می شود.

محمود مخدومی درگفتگو با نیپنا، در خصوص اجرای دومین پروژه پتروشیمی در استان خراسان شمالی، گفت: با توجه به اینکه سهامداران فعلی پتروشیمی اوره و آمونیاک خراسان، علاقه مند نیستند که با ترکیب فعلی برای اجرای طرح جدید پتروشیمی اقدام کنند، یک شرکت جدید ثبت شده است، بنابراین این طرح به عنوان فاز 2 پتروشیمی خراسان یا طرح توسعه آن محسوب نمی شود، بلکه در قالب یک طرح جدید به شمار می رود.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین با بیان اینکه محل احداث مجتمع جدید در کنار پتروشیمی کنونی، خواهد بود، افزود: در دومین پروژه پتروشیمی در استان خراسان شمالی، تاپیکو با 80 درصد و هلدینگ پتروفرهنگ با 20 درصد سهام داران این پروژ ه هستند .
مخدومی با بیان اینکه در این طرح اوره و آمونیاک و احتمالا کریستال ملامین تولید خواهد شد، اظهارداشت: این طرح به شرط فراهم بودن زیر ساخت های لازم از جمله تخصیص خوراک، وجود آب و تامین اجرا خواهد شد .
مخدومی درباره نوع محصول این طرح جدید پتروشیمی و تمایل برخی از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در تولید پروپیلن به جای اوره و آمونیاک گفت: طرح جدید مربوط به تولید پروپیلن نخواهد بود و قرار است اوره و آمونیاک تولید کند.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین درباره هزینه اجرای این طرح گفت: بودجه مورد نظر برای ساخت پتروشیمی دوم خراسان در صورت تولید ملامین 670 میلیون دلار و بدون تولید ملامین 600 میلیون دلار خواهد بود.
وی با بیان این که طرح جدید در مدت 4 سال اجرا می شود، ادامه داد: صندوق توسعه ملی 80 درصد منابع مالی را با بهره ارزی 4.5 درصد به عنوان سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته تامین می کند و 20 درصد را نیز سهامداران تقبل می کنند.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین اظهار کرد: سهم تاپیکو در تامین مالی پروژه 16 درصد و سهم پتروفرهنگ 4 درصد خواهد بود.
مخدومی درباره مشکل تامین آب مورد نیاز این طرح پتروشیمی نیز گفت: برای حل مشکل آب، استانداری خراسان شمالی در حال رفع مشکل و آماده سازی شرایط است، بر این اساس، یک قرارداد BOT را با یک شرکت در زمینه جمع آوری پساب شهرستان، تصفیه و انتقال آن به محل پتروشیمی جدید به امضا رسانده است.
شایان ذکر است، شرکت سهامی پتروشیمی خراسان، بزرگ ترین مجتمع تولید محصولات پتروشیمی در شمال و شمال شرق کشور است. این مجتمع در سال ١٣٧١ در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی تاسیس و از تیرماه ١٣٧٥ با آغاز بهربرداری، رسما در شمار بنگاه های صنعتی و تولیدی کشور قرار گرفت که به تولید محصولات پتروشیمی شامل آمونیاک، کود اوره و کریستال ملامین می پردازد.
خوراک اصلی مجتمع پتروشیمی خراسان گاز طبیعی است و از شبکه سراسری گاز کشور در خانگیران سرخس تامین می شود. ظرفیت تولیدی این شرکت شامل؛ ١٠٠٠ تن آمونیاک، ١٥٠٠ تن کود شیمیایی اوره و ٦٠ تن کریستال ملامین در روز است.


تعداد بازدید : ۵,۳۹۴