تاکید مجلس بر لزوم اجرای قوانین مصوب در زمینه پتروشیمی

تاکید مجلس بر لزوم اجرای قوانین مصوب در زمینه پتروشیمی
(چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۷) ۱۰:۱۵

نایب رییس اول مجلس گفت: برخی از قوانین مصوب که به نفع پتروشیمی است و می‌تواند رونق ایجاد کند اما اجرا نمی‌شوند را باید پیگیری کنیم و سپس به نیازهای قانونی جدید بپردازیم.

مسعود پزشکیان درگفتگو با خبرنگار نیپنا، با اعلام حمایت کامل مجلس شورای اسلامی از صنعت پتروشیمی درمورد گلایه برخی فعالان این صنعت از دست و پاگیر بودن برخی قوانین، گفت: پتروشیمی مزیت کشور ما است و بر این اساس حمایت از این صنعت وظیفه نمایندگان، دولت و هر کسی که قلب او برای این کشور می‌تپد، است و دراین مسیر با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی آماده هرگونه حمایتی هستیم.
وی اظهار کرد: کسانی که در صنعت پتروشیمی فعال هستند، می خواهند محصول خام ما را به محصول نهایی تبدیل کنند. عقل سلیم و نگاه کارشناسی می‌گوید که به جای خام‌فروشی، محصول نهایی را بفروشیم؛ اکنون بستر برای چنین امری آماده‌تر است.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با تاکید بر اینکه به جای دوختن چشم به کشورهای خارجی برای تبدیل مواد صادراتی ما به محصول نهایی، لازم است که تولیدکنندگان و صنعت‌گران خود را تقویت کنیم، گفت: باید محصول نهایی را خود تولید و در صورت نیاز، صادر کنیم.
نایب رییس اول مجلس درمورد معنای خام‌فروشی و اختلاف نظر در خام خواندن محصولی که امکان تبدیل به محصول دیگر را همچنان دارد، گفت: تا جایی که می‌توانیم محصولی را به محصول نهایی‌تر تبدیل کنیم، بهتر این است که این کار صورت گیرد و سپس محصول به دست آمده را صادر کنیم نه اینکه محصولی را صادر کنیم که 10 فرآیند دیگر در خارج بر روی آن صورت می‌گیرد و به هزاران برابر قیمت به کشور خودمان وارد شود.
پزشکیان با تاکید بر اینکه هرچه زنجیره تولید را ادامه دهیم، برنده ‌تر هستیم، افزود: درصورت عدم امکان ادامه زنجیره تولید می‌توانیم محصول بدست آمده را صادر کنیم اما به این شرط که درآمد آن صرف توسعه زنجیره تولید شود.
وی با تاکید بر اینکه در صنعت پتروشیمی، تعامل و مشارکت‌ دادن تمام بازیگران این صنعت از جمله دولتی‌ها، مجلسی‌ها، بخش خصوصی و مشتریان، باید صورت گیرد، گفت: واقعیت این است که با توجه به داشتن منابع نفت و گاز، ما در صنعت پتروشیمی مزیت برتر داریم و می‌توانیم محصول نهایی تولید و جایگاه بسیار مناسب‌تری در دنیا داشته باشیم.
نایب رییس اول مجلس با تاکید بر این که 25 تا 30 درصد صادرات غیرنفتی ایران مربوط به محصولات پتروشیمی است، گفت: صادرات محصولات پتروشیمی می‌تواند سهم بیشتری نیز داشته باشد مشروط بر این که نگاه درستی داشته باشیم و سرمایه‌گذاری مناسب صورت گیرد تا نفت به صورت خام به فروش نرود.
پتروشیمی؛ کلید عبور از تحریم اقتصادی
پزشکیان ادامه داد: برگزاری جلسه های منظم مدیران عامل پتروشیمی ها و طرح مسایل صنعت می‌تواند نگاه مسئولان و سیاست‌گذاران را حساس‌تر کند. در شرایط کنونی که در تحریم اقتصادی هستیم و امریکا می‌خواهد برای کشورمان مشکل ایجاد کند، می‌توانیم با استفاده از پتانسیل صنعت پتروشیمی از این دوره عبور کنیم.
وی با تاکید بر این که در گام اول کمک مجلس به صنعت پتروشیمی، لازم است نشست‌های تخصصی برگزار، دغدغه‌های مربوط به مجلس و نیازهای قانونی با مشارکت وزارت نفت طرح شود و برای رفع این نیازها یا دولت لایحه یا مجلس طرح ارائه دهد.
نایب رییس اول مجلس گفت: بسیاری از قوانین مصوب که به نفع پتروشیمی است و می‌تواند رونق ایجاد کند اما اجرا نمی‌شوند را باید پیگیری کنیم و سپس به نیازهای قانونی جدید بپردازیم.



تعداد بازدید : ۲,۱۸۷