تاکید نوروز زاده بر حمایت از سازندگان ایرانی

تاکید نوروز زاده بر حمایت از سازندگان ایرانی
(شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۷) ۱۱:۴۳

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: باید از ظرفیت های سازندگان داخلی استفاده شود و با اطلاعات فنی که فعالان صنعت پتروشیمی می دهند، سازندگان داخلی تقویت می شوند.

به گزارش خبرنگار نیپنا، معاون وزیر نفت درامور پتروشیمی ازمجتمع پتروشیمی مهاباد ، طرح پتروشیمی میاندوآب و انشعاب خط لوله اتیلن غرب ازمیاندوآب تا تبریز بازدید کرد.
بر پایه این گزارش نوروز اده در این بازدیدها بر لزوم حمایت از سازندگان توانمند ایرانی تاکید کرد و گفت: ظرفیت های بسیار خوبی در کشور برای فعالیت شرکت های سازنده ایرانی وجود دارد و ما از سازندگان تجهیزات و قطعه های ایرانی حمایت می کنیم.
گفتنی است که در جریان بازدید از پتروشیمی مهاباد براستفاده تجهیزات ساخت داخل در حوزه ابزار دقیق توسط پتروشیمی مهاباد تاکید شد. این مجتمع بسیاری از قطعات موثر درتولید را که خرابی آنها باعث توقف تولید می شد را ساخت داخل کرده است ازجمله دستگاه تست وکیوم با دقت یک به ۱۰هزار بار درگرم برای تست PSV های فشار پایین. طراحی و ساخت این دستگاه توسط پتروشیمی مهاباد و با یک پنجم قیمت نمونه های مشابه صورت گرفته است.
همچنین دستگاه سنگین تراش HEAVY DUSTY برای تراش قطعات با قطر ۲۱۰۰ میلیمتر نیز در این مجتمع ساخته شده است.
پتروشیمی مهاباد برای تامین انرژی ماژول های سایت و انتقال دیتا از پنل خورشیدی و اینترنت اشیا بهره می برد. این مجتمع اکنون ۴۲ تن در ساعت اتیلن از خط اتیلن دریافت می کند و ظرفیت آن تولید سالانه ۳۰هزار تن بوتن۱ و ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن است و در مهاباد ۳ تن در ساعت پلی اتیلن تولید می شود.
با تغییراتی که صورت گرفته، درحال حاضر پتروشیمی مهاباد ۱۵ درصد بیش از ظرفیت اسمی درحال تولید است.

پیش راه اندازی واحد HD پتروشیمی میاندوآب تا پایان سال
به گزارش نیپنا، پتروشیمی میاندوآب درابتدا قرار بود PVC تولید کند اما با اخذ مجوز تولید HD تغییر کاربری داد و یک واحد ۲۰ ساله آلمانی را با ظرفیت ۱۷۵ هزار تن خریداری کرد. دانش فنی این واحد میتسویی است و کار نصب آن توسط نیروهای ایرانی صورت می گیرد. کاتالیست این واحد پیش از این از ژاپن خریداری می شد و ایران نیز برای تامین کاتالیست مشکلی ندارد.
این پروژه ۶۹ درصد پیشرفت دارد؛ ۳۵۰۰ تن از ۵۰۰۰ تن اسکله فلزی اجرا شده و ۶۰ درصد از اجرای تجهیزات دوار نیز صورت گرفته است.
واحد HD تا پایان سال به مرحله پیش راه اندازی می رسد. واحد کولینگ این مجموعه نیز توسط شرکت اسپانیایی طراحی شده است. اجرای واحد آب و پساب ۳۰ درصد رشد داشته است و در این واحد اتریشی ها نیز مشارکت داشتند. ۳۰ لیتر در ثانیه از آذربایجان شرقی آب برای مصرف در پتروشیمی میاندوآب دریافت می شود. همچنین برای خرید ۱۶ مگاوات برق از شبکه سراسری قرارداد بسته شده است.
بر پایه این گزارش ، یکی از اهداف طرح محرومیت زدایی و اشتغالزایی بوده و در پایین دست اشتغال چشمگیری ایجاد می کند.

شتاب در ساخت انشعاب خط لوله اتیلن غرب از میاندوآب تا تبریز
معاون وزیر نفت درامور پتروشیمی خواستار برنامه ریزی برای شتاب در بهره برداری از انشعاب خط لوله اتیلن غرب از میان دوآب تا پتروشیمی تبریز شد.
به گزارش خبرنگار نیپنا، رضا نوروز زاده معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از روند ساخت انشعاب خط لوله اتیلن غرب از میان دوآب تا پتروشیمی تبریز فاز دوم خط لوله اتیلن غرب بازدید کرد.
نوروززاده درمورد اجرای این طرح توسط بخش خصوصی تاکید کرد: این پروژه با هدف ایجاد اشتغال، توسط بخش خصوصی اجرا می شود، دولت بسترهای مختلف را برای آن فراهم می‌کند تا بخش خصوصی در فضای مناسب فعالیت کند، هدف ما مالکیت پروژه نیست.
براساس این گزارش، ۳۰ کیلومتر از پروژه انشعاب فاز ۲ خط اتیلن غرب از میاندوآب تا عجب شیر، نقشه برداری شده و ۲۱ کیلومتر مسیر سازی شده است. همچنین با استفاده از دستگاه حفاری ترینچر که ساخت کشورایتالیا است، امکان حفاری روزانه یک تا یک و نیم کیلومتر به دست آمده و در صورت آماده سازی مسیر ۷۰ روزه کار تمام می شود.
به گزارش نیپنا، عملیات احداث خط انشعاب لوله اتیلن غرب از میاندوآب تا پتروشیمی تبریز (16 دیماه) سال 95با حضور وزیر نفت آغاز شد.
براساس این گزارش، احداث این خط لوله با سرمایه گذاری بیش از 200 میلیارد تومان توسط پتروشیمی تبریز و شرکت سرمایه گذاری غدیر انجام می شود که با بهره برداری از این پروژه و ایجاد واحدهای توسعه ای و جدید اتیل بنزن ، استایرن منومر ، استایرن و پنتان 2 ، ظرفیت تولید پتروشیمی تبریز دو برابر شده و با 350 هزار تن افزایش به 700 هزار تن در سال خواهد رسید .
در حال حاضر ظرفیت تولید پتروشیمی تبریز 370 هزار تن در سال است و پیش بینی می شود خط لوله اتیلن میاندوآب تا پتروشیمی تبریز تا سال 1399به بهره برداری برسد.
گفتنی است، اجرای خط لوله اتیلن از میاندوآب تا تبریز موجب ایجاد ارزش افزوده برای محصولات و بهره برداری کامل از ظرفیت تولیدی شرکت خواهد بود.



تعداد بازدید : ۲,۳۴۲