تجمیع رویدادهای مثبت در بازار پتروشیمی

تجمیع رویدادهای مثبت در بازار پتروشیمی
(شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۷) ۰۹:۴۴

افزایش حجم معاملات در بازار محصولات پلیمری و شیمیایی بورس کالا در کنار افت قیمت ها در بازار داخلی مهمترین رخدادهای این بازار در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار نیپنا ، افزایش نزدیک به 3 درصدی حجم معامله پلیمرها و ثبت رقم 69 هزار و 500 تن که بیشترین رقم در 5 هفته اخیر بوده مهمترین رخداد در معاملات پلیمرها در بورس کالاست که از بهبود کلی در بازار حکایت دارد. این شرایط خود به معنی تزریق بیشتر کالا از بورس به بازار بوده که از حجم تولید در صنایع تکمیلی داخلی حکایت دارد.
بهای پلیمرها در طول هفته گذشته وارد یک فاز کاهشی شد اگرچه این افت نرخ بیشترین شتاب کاهش قیمت را در هفته های اخیر تجربه کرد. این مطلب به معنای آن است که جریان نقدینگی حرکتی معکوس در بازار پلیمرها را نشان می دهد یعنی با افت قیمت ها و همچنین تمایل بازار ارز و سکه به کاهش نرخ ، غول نقدینگی در بازار پلیمرها نه تنها از حرکت ایستاده بلکه مسیر مخالفی را آغاز کرده است. این مطلب به معنای خروج سرمایه از بازار پلیمرهاست اگرچه به وضوح رخ نداده ولی افت قیمت ها به معنای آن خواهد بود که تمایل به فروش افزایش یافته و همچنین تمایل به خرید کاهش می یابد.
این مطلب در کنار افزایش حجم معامله پلیمرها در بورس کالا خود به معنی عقب نشینی قیمتی آن هم با تداوم افت نرخ است. این نکته در کنار اجرایی شدن سخت گیری های جدید در مسیر صادرات محموله های به کشورهای منطقه همچون عراق و افغانستان سیگنال های کاهش نرخ را تکمیل کرد. در هر حال بازار با تمام قوا به سمت افت قیمت ها به پیش می رود و اگر رخداد جدیدی به ثبت نرسد این روال باز هم ادامه خواهد یافت که البته برای بازار مفید و جذاب بوده است.
بر اساس این گزارش ، افزایش 9 درصدی حجم معامله ترکیبات شیمیایی موجب داد و ستد 37 هزار و 6 تنی در هفته گذشته شد که شاید بالاترین رقم در تاریخ بورس کالا برای این گروه کالایی باشد. این نکته را باید بسیار مهم و حتی حیاتی ارزیابی کرد زیرا نشان می دهد که رونق پس از صنایع پاین دستی ، در صنایع میان دستی هم خودنمایی کرده و البته تأثیر مضاعفی بر تقویت بازار پلیمرها نیز برجای خواهد گذاشت.
البته تنوع کالاهایی که در گروه محصولات شیمیایی مورد عرضه قرار می گیرد افزایش یافته و حتی برخی از مواد معدنی با کاردبردهای شیمیایی هم در این گروه کالایی مورد معامله قرار می گیرد. البته افزایش حجم معاملات محصولات شیمیایی خود یک داده مهم و جذاب به شمار می آید که از رونق این بازار حکایت دارد ولی درکنار آن ؛ این احتمال وجود دارد که بخشی از واسطه گری که در بازار پلیمرها به خوبی مشهود بود هم اکنون در بازار محصولات شیمیایی خودنمایی می کند.

تعداد بازدید : ۲,۰۰۰