رشد25 درصدی تولید محصولات پتروشیمی در هلدینگ نفت و گاز پارسیان

رشد25 درصدی تولید محصولات پتروشیمی در هلدینگ نفت و گاز پارسیان
(یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷) ۱۱:۴۵

هلدینگ نفت و گاز پارسیان در مسیر افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی قرار گرفته است.

شرکت گروه نفت و گاز پارسیان با توجه به قابلیت های موجود در مجتمع های تولیدی خود توانست در سال 96 رشد25 درصدی تولید در بخش پتروشیمی را رقم بزند و امسال نیز برنامه های متنوعی را برای رشد تولید و صادرات برنامه ریزی کرده است.
نیپنا با هدف تبیین دستاوردهای شرکت گروه نفت و گاز پارسیان گفتگویی را با مرتضی عزیزی مدیرعامل این هلدینگ انجام داده است که متن کامل این گفتگو در پی می آید:
وضعیت تولید و صادرات شرکت های تابعه خود را در سال 96 چگونه ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه پارسال رکوردی جدید را به ثبت رساندیم ، تولید پتروشیمی های عضو هلدینگ 25درصد افزایش یافت به طوری که پتروشیمی های شیراز، تبریز و کرمانشاه بالاترین رکوردها را به ثبت رساندند ودر مجموع شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی به رشدی27درصدی دست یافتند.
در سال گذشته کل تولید حدود 17 میلیون تن بودو 2 درصد بیش از برنامه پیش بینی شده محقق شد و نسبت به سال ماقبل رشدی 5 درصدی داشت. پارسال پردیس 3 با ظرفیت تولید یک میلیون و پنجاه هزار تن اوره و 700 هزار تن آمونیاک به بهره برداری رسید و باید به این نکته اشاره کرد که این طرح توسعه ای دردوران سخت تحریم ساخته شده بود.
صادرات محصولات پتروشیمی نیز به رقم 3 میلیارد دلار رسید و خوشبختانه در شرایط بسیار مطلوبی تولید را ادامه می دهیم.

برخی کارشناسان مخالف ساخت واحد های جدید اوره و آمونیاک هستند دیدگاه شما چیست؟

باید نگاهمان در تولید این محصولات استراتژیک صادرات محور باشد، اکنون نیاز داخل بطور کامل تامین می شود اما کشورهای زیادی در جهان نیازمند واردات اوره و آمونیاک هستند.
چین که خود از تولید کنندگان محصولات مورد اشاره بود اکنون به دلیل نبود توجیه اقتصادی و مسائلی دیگر مانند استفاده از زغال سنگ تولید را متوقف کرده است و فاز سوم پتروشیمی پردیس محصولات خود را به این کشور صادر می کند.

سودآوری و تولید در کدام پتروشیمی ها با تحول مواجه بوده است؟

پتروشیمی تبریز در زمانی که دولتی بود شرکتی اغلب زیان ده بود اما اکنون این شرکت سود ده شده و در3 سال گذشته در میان شرکت های سودآور هلدینگ نفت و گاز پارسیان قرارگرفته است.پارسال این شرکت در میان 92 شرکت واگذار شده در چارچوب اصل44 قانون اساسی ازطرف وزارت اقتصاد به عنوان رتبه اول معرفی شد و تمامی شاخص های تولید و صادرات مثبت بود.
سود آوری،حفظ سطح اشتغال و افزایش ظرفیت تولید در کنار طرح های توسعه ای از مهمترین شاخص های این مجتمع پتروشیمی برای کسب رتبه نخست بودند.
به تازگی نیز وزیر نفت با اختصاص 200 هزارتن اتیلن به پتروشیمی تبریز موافقت کرد و خرداد ماه 98 انشعاب 150 کیلومتری خط لوله اتیلن غرب برای پتروشیمی تبریز تکمیل خواهد شد.
همچنین به دنبال تولید محصول ACN در پتروشیمی تبریز با هدف تولید محصولات نهایی هستیم.
در این میان نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد همکاری و همگرایی پالایشگاه و پتروشیمی تبریزاست ، اکنون پالایشگاه تبریز مالک پتروشیمی است و از نظر مالی و یا تامین خوراک هیچ گونه مشکلی وجود ندارد.

پتروشیمی شیراز در چه وضعیتی قراردارد؟

این مجتمع نیز پس از افزایش ظرفیت در سال 95 که یک میلون تن اوره و هفتصد هزار تن آمونیاک به تولیدش افزوده شد اکنون با ظرفیت بسیار خوبی در حال فعالیت است وبا توجه به مذاکره های انجام شده با وزارت جهاد کشاورزی به دنیال تولید محصول UAN هستیم که 50 هزار تن ظرفیت تولید دارد و توسعه صنایع پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش در پتروشیمی شیراز آغاز شده است.

روند فعالیت ها در پتروشیمی زاگرس را چگونه ارزیابی می کنید؟

زاگرس خوشبختانه وضعیتی مطلوب دارد پارسال یک میلیارد دلار برای کشور ارزآوری به همراه آورد و این نشان دهنده نقش مهم این مجتمع پتروشیمی در صادرات غیر نفتی کشورمان دارد و در این مجتمع نیز با جدیت به دنبال تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات نهایی هستیم.
همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که درحال حاضر مطالعاتی برای ساخت یک واحد MTO آغاز شده است .

طرح توسعه پتروشیمی کرمانشاه چه میزان پیشرفت داشته است؟

این طرح حدود 25 درصد پیشرفت داشته است لایسنس ها مورد نیاز را دارد و از طرف وزارت نفت به عنوان یکی از طرح های دارای اولویت به صندوق توسعه ملی برای فاینانس و تامین مالی معرفی شده است و در مجموع با سرمایه ای 240 میلیون دلار و 250 میلیارد تومان ساخته خواهد .

ساخت طرح ساخت پتروشیمی کیان چه وضعیتی دارد؟

زمین این طرح در سال 93 تحویل شد و قرارداد با شرکت لینده نیز در سال 95منعقد شد، شرکت لینده آلمان افزون برتامین لایسنس و مهندسی اصولی، علاقه‌ مندی به سرمایه‌ گذاری را نیزاعلام کرده بود.
این طرح شامل احداث واحدهای پیش تفکیک خوراک مایع ، آروماتیک ، الفین ، اتیل بنزن ، آلفا الفین ، پروپیلن اکساید و بوتادین است که در نتیجه تولید انواع محصولات از خانواده الفین ها ، آروماتیک ها ، استایرن و دیگر محصولات مورد نیاز صنایع پایین دستی اتیلن را در برمی گیرد.
همچنین بانک ملت نیزبه عنوان بانک عامل برای تامین مالی یک میلیارد دلاری فاز نخست این طرح به صندوق توسعه ملی معرفی شده است .

آیا رگولاتوری می تواند منجر به همگرایی بیشتر میان شرکت های پتروشیمی شود؟

وجود یک نظام رگولاتوری کارآمد می تواند مسیر توسعه صنعت پتروشیمی و نیزجذب سرمایه گذاری های جدید را هموار کند.
نهادینه شدن همگرایی درمسیر توسعه صنعت پتروشیمی ضوری است و وجود یک سازمان رگولاتور قدرتمند درصنعت پتروشیمی می تواند منجر به تحولی مهم در روند فعالیت های صنعت شود و این نهاد باید با درنظر گرفتن تجربه و تخصص موجود درجهان درکمترین زمان ممکن تشکیل شود.
رگولاتوری می تواند سبب ایجاد تحول در فعالیت پتروشیمی‌ها شود و دراین مسیر باید با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی، هلدینگ ها ،انجمن صنفی کارفرمایی و دیگرمتولیان امراقدام های لازم صورت گیرد.
نامشخص بودن وضعیت رگولاتوری جذب سرمایه های جدید را با مشکلات مختلفی مواجه کرده است و سرمایه گذاران داخلی و خارجی نیازمند حمایت های راهبردی برای سرمایه گذاری هستند.

تامین مالی طرح های پترو شیمی از طریق بازار سرمایه را چگونه ارزیابی می کنید؟

اولین اوراق سلف منتشر شده در صنعت پتروشیمی برای پتروشیمی های پردیس و شیراز منتشر شد و هرچند چالش های مختلفی را تجربه کرد اما در تامین مالی طرح های توسعه ای این دو پتروشیمی اثر بخش بود.
اکنون باید از تمامی ظرفیت های موجود برای تامین مالی طرح های پتروشیمی استفاده کرد تا شاهد بهره برداری زود تر از این سرمایه های ملی باشیم

تعداد بازدید : ۳,۱۹۷