110

سرمقاله

سرمقاله
(سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

صنعت پتروشیمی ایران میزبان مطمئن کالاهای ایرانی

سازندگان توانمند ایرانی می توانند صنعت پتروشیمی ایران را در مسیر توسعه خود با ساخت تجهیزات و کالاهای با کیفیت یاری بخشند.

صنعت پتروشیمی ایران گام در مسیری جدید گذاشته است و باشتاب  در حال توسعه است و در شرایطی که سال جدید از طرف رهبر معظم انقلاب سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است،  این صنعت پیشروصنعت با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های قابل توجه خود می‌تواند گام بلندی در افزایش صادرات غیر نفتی بهبود کسب‌وکار داخلی و رونق بازار کالاهای ایرانی بردارد.

با وجود این، لازمه این کار توجه ویژه به تأمین منابع مالی مورد نیاز است. امروزه منابع مالی داخلی شرکت ملی نفت متأثر از محدودیت‌های قانونی و نوسان‌های بازار بین‌المللی نفت در سال‌های گذشته، با کاهش قابل توجه مواجه شده است، به گونه‌ای که اکثر برنامه‌های صنعت نفت و در رأس آنها فعالیت‌های حفظ ظرفیت و نوسازی تأسیسات با چالش تأمین مالی مواجه هستند.

همانگونه که مستحضرید تولید کنندگان و سازندگان توانمند ایرانی  فعال در صنعت پتروشیمی می توانند مجتمع ها و طرح های  پتروشیمی ایران را در مسیر توسعه خود با ساخت تجهیزات و کالاهای با کیفیت یاری بخشند.

امسال چهارمین سال است که مقام معظم رهبری سال را با رویکرد اقتصادی و تولید نامگذاری کرده است. زیرا فقدان شغل و معیشت امکان اداره کشور را با مشکلاتی می‌کند. در حال حاضر بستر کار به لحاظ مهندسی فراوان است و پتانسیل بالایی در این زمینه وجود دارد و ما باید با تامین بستر لازم به شرکت های مهندسی مشاور کمک کنیم تا روی پای خود بایستند. محقق شدن این شعار نیازمند عزم ملی است که مسئولین به دنبال تامین کالا از داخل باشند. می دانیم که تا تولید نکنیم امکان بهبود کیفیت کالا وجود ندارد.

باید این نکته را مورد توجه قرار داد که چنانچه کشور در زمینه تولید دانش و گسترش واحد های تحقیق و توسعه اقدام نکند و به امید دریافت لیسانس از کشورهای خارجی باشد با دو مشکل عدم همکاری یا کمبود توان مهندسی لازم برای فهم دانش و انتقال اطلاعات اولیه به مهندسی تفصیلی مواجه خواهد بود.

اکنون کشور به پتانسیل لازم برای دریافت دانش فنی رسیده و در حال طی کردن گام های ترقی و توسعه است، در صنعت پتروشیمی سال گذشته با همکاری مرکز پژوهش و فناوری پتروشیمی به دانش تولید کاتالیست های زیادی دست یافتیم که هم اکنون در واحد‌های پتروشیمی استفاده می شود. صنعت پتروشیمی بدون کاتالیست یا عامل انجام فرایند نمی تواند تولید داشته باشد و ما دانش کاتالیست را به قرارداد تبدیل کردیم طوری که در سال 96 قرارداد تولید انبوه کاتالیست تولید پلی اتیلن سنگین که وارداتی بود بین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و پتروشیمی اراک منعقد شد و کاتالیست تولیدی در واحد‌های فرآیندی اراک استفاده خواهد شد.

توسعه متوازن صنعت پتروشیمی با استفاده از کالای ایرانی

توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی نیازمند استفاده از دانش و تکنولوژی روز جهان است.

حرکت رو به جلوی صنعت پتروشیمی بیشتر درصنایع بالادستی بوده است توسعه صنایع پایین دستی نیز دو مزیت دارد یکی اجرای واحد‌های تولیدی در شهرها است که اشتغال در سرزمین مادری را فراهم می کند. در صنایع بالادستی به دلیل دسترسی به خوراک اصلی واحد ها در حاشیه خلیج فارس مستقر هستند و افراد جابه جا می شوند اما در صنایع پایین دستی مواد جابه جا می شوند. مزیت دیگر بالا بودن ارزش افزوده محصولات تولیدی درصنایع پایین دستی پتروشیمی نسبت به بالا دستی است.

علت عدم توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی دانش فنی و تکنولوژی است لذا اگر بتوانیم روابط مان را با صاحبان تکنولوژی تنظیم کنیم استعداد و امکانات لازم برای توسعه صنعت به لحاظ سرمایه، نیروی انسانی و دانش پردازش تکنولوژی های نوین وجود دارد.

صاحبان دانش اطلاعات پایه را به ما ارایه می کنند و ما با باید توانایی طراحی جزییات  داشته باشیم بر همین اساس این دولت تلاش دارد تا از ظرفیت های جهانی استفاده کند.

 سازندگان توانمند ایرانی مشارکتی گسترده در طرح های توسعه دارند و وخوشبختانه از کمیت و کیفیت مطلوبی برخوردار هستند.

در زمنیه ساخت داخل در ابعاد دانش فنی، تکنولوژی، ساخت تجهیزات و غیره اقدامات و توانمندی های بسیار خوبی در این صنعت به خصوص در اراک، اصفهان، شیراز و ماهشهر ایجاد شده است و هم اکنون بسیاری از تجهزات و کاتالیست های مورد نیاز این صنعت از داخل کشور تامین می شود.

 این صنعت ارزش آفرین در حال حاضر به لحاظ زیر ساخت ها، نیروی انسانی متخصص، دانش فنی و تکنولوژی ساخت تجهیزات در سطح بسیار خوب و قابل رقابت با شرکت های بنام خارجی است، بنابراین فرصت بسیار خوبی برای شرکت های اروپایی و سایر شرکت های خارجی است تا در بخش مهندسی با شرکت های ایرانی و طرح های پتروشیمی همکاری و مشارکت داشته باشند.

در حال حاضر صاحبان لیسانس می‌دانند که ایران برای سرمایه گذاری در منطقه ثبات دارد ؛ چنانچه خودشان اذعان دارند  در ایران می توانندآزادانه فعالیت کنند.

در این زمینه مذاکراتی معتقدیم که مناسب نیست شرکت ها به صورت فردی با لایسنسورها مذاکره کنند، قرارداد ببندند و شرکت بعدی از کپی لیسانس یک واحد دیگر استفاده کند بلکه خرید لیسانس باید به صورت متمرکز صورت گیرد و کسانی که تمایل به استفاده از لیسانس را دارند با پرداخت حق لیسانس از آن بهره‌مند گردند.

با حمایت از کالای ایرانی علاوه بر بی نیازی کشور به کالاهای خارجی می‌توانیم زمینه اشتغال پایدار را فراهم کنیم و از سوی دیگر از خروج ارز به جهت واردات کالاهای مشابه جلوگیری می‌شود که این خود یکی از دغدغه های اصلی اقتصادی است.

 کیفیت و کمیت در کنار قیمت مناسب می تواند جایگاه شرکت های سازنده ایرانی در میان سازندگان ایرانی تقویت کند اما استفاده از دانش روز جهان و فناوری های نوین در تحقق این هدف باید بطور جدی مورد توجه شرکت های ایرانی قرار بگیرد.

سازندگان ایرانی دارای توانمندی های زیادی هستند و باید برای پیشرفت خود رقابت را به صورت جدی مورد توجه قرار دهند تا صنعت پتروشیمی به اهدف خود دست یابد و با کمک سازندگان ایرانی بهترین و با کیفیت ترین تجهیزات ساخته شود.

 

رضا خلج - مدیر مسئول نشریه الکترونیکی پیام

تعداد بازدید : ۱,۹۳۴