هشدار کارشناسان درباره بحران پلی اتیلن ترفتالات در قاره سبز

هشدار کارشناسان درباره بحران پلی اتیلن ترفتالات در قاره سبز
(یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷) ۰۹:۱۰

بازار پلی اتیلن ترفتالات اروپا به دلایلی مانند کمبود خوراک و کاهش واردات، در شرایط بحرانی به سر می برد.

به گزارش نیپنا به نقل از پایگاه اینترنتی پلاستیک نیوز یوروپ (plasticsnewseurop، فیل مارشال، رئیس شاخه پلی اتیلن ترفتالات موسسه وود مکنزی کمیکالز (Wood Mackenzie Chemicals)، می گوید: بازار پلی اتیلن ترفتالات (PET) اروپا به دلایلی چند مانند کمبود خوراک ترفتالیک اسید خالص (PTA) و کاهش واردات، در شرایط بحرانی به سر می برد.
در بیانیه ای که در تاریخ 25 ماه مه امسال منتشر شد؛ مارشال یادآور شد: تولیدکنندگان عمده ترفتالیک اسید خالص قاره سبز اخیرا با پاره ای از مشکلات فنی مواجه بوده اند.
وی همچنین افزود: مساله یادشده سبب شده است تا دو تولیدکننده عمده ترفتالیک اسید خالص اروپا اعلام ضرورت کنند. موضوعی که میزان تولید پلی اتیلن ترفتالات این قاره را به طور چشمگیری متاثر ساخته است.
فشار یادشده بر بازار پلی اتیلن ترفتالات قاره سبز با کاهش ذخایر تولید کنندگان (inventories)، آغاز فصل اوج مصرف این محصول و کاهش واردات از آسیا همزمان شده است. در حال حاضر تقاضای داخلی در بازار آسیا برای این محصول بسیار بالا برآورد می شود.
افزایش قیمت های اسپات سبب شده است تا تولیدکنندگان مستقر در اروپا برای تامین به موقع سفارشات دریافتی درست در زمانی که قیمت محصولات روندی صعودی را طی می کند؛ با مشکلاتی جدی مواجه باشند.
بر اساس داده های منتشر شده توسط موسسه وود مکنزی، در اوایل ماه مه امسال قیمت ها در حدود هزار و 200 یورو در هر تن بود. این در حالیست که برای ماه ژوئن این رقم به هزار و 450 یورو در هر تن می رسد.
مارشال خاطرنشان کرد: چشم انداز قیمت های اسپات برای سه ماهه سوم امسال می تواند فراتر از رقم 2000 یورو در هر تن باشد. وضعیتی که بازار پلی اتیلن ترفتالات اروپا سال ها شاهد آن نبوده است.


تعداد بازدید : ۱,۴۷۲