ضرورت اصلاح ساز و کار قیمت گذاری محصولات پتروشیمی

ضرورت اصلاح ساز و کار قیمت گذاری محصولات پتروشیمی
(شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۳:۲۱

راهکار حل بحران تقاضا دربازار محصولات پتروشیمی اصلاح ساز و کار قیمت گذاری و مکانیزم های مداخله قیمتی است.

رضا محتشمی پور رییس دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار نیپنا در مورد مشکلات فعلی محصولات پتروشیمی گفت: بازار در ماه دوم سال شرایط پر التهابی را تجربه می کند بطوریکه در سال گذشته کالاهای پر رقابت در حدود ۱۱ درصد کل محصولات صنعت پتروشیمی بود اما در اوایل اردیبهشت میزان کالاهای پر رقابت به ۴۳ درصد افزایش یافت.
از آن طرف بطور معمول ۶۵ تا ۷۰ درصد کالا ها بدون رقابت یا با رقابت کم بودند که این میزان در ماه جاری به ۲۵ درصد کالاها رسیده است. این یعنی اینکه ما با بحران تقاضا مواجه هستیم.
محتشمی پور گفت: این در حالی است که با افزایش همزمان قیمت خوراک و کاهش قیمت فروش برخی شرکتها وارد فاز زیان دهی شده اند به عنوان مثال پتروشیمی تندگویان تنها تولید کنندهPET در ایران بر اساس برآوردها این محصول را با زیان عرضه می کند اما خریداران آن از محل فروش PETدر بازار آزاد تا بیش از 50% سود می کنند که نتیجه اشکال در مکانیزم های مدیریت بازار است.
در حال حاضر عامل اصلی این مسئله سقف رقابت است. و اگر سقف قیمتی در کوتاه مدت اصلاح یا برداشته شود التهاب بازار کم خواهد شد البته برداشتن آن نیز نگرانی هایی ایجاد می‌کند.
از سوی دیگر در حال حاضر تنها ابزار کنترل تقاضا بهین یاب است که کافی نیست و علاوه بر آن باید به عملکرد گذشته شرکت ها در زمان عدم بحران هم توجه داشت یعنی اگر یک شرکت در زمان عدم بحران ماهانه ۱۰۰ تن خرید داشته نباید بتواند ناگهان ۲ هزار تن تقاضا ثبت کند.


تعداد بازدید : ۱,۸۱۹