بساق زاده:

راه اندازی چند طرح پتروشیمی در سال 97

راه اندازی چند طرح پتروشیمی در سال 97
(شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۴:۰۹

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی از افزایش ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی با بهره‌برداری از چند طرح در سال جاری خبر داد.

علی ‌محمد بساق‌زاده مدیرطرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی درگفتگو با خبرنگار نیپنا، درمورد طرح‌هایی که امسال به بهره‌برداری و تولید می‌رسند، اظهار کرد: پتروشیمی کاوه، پتروشیمی مرجان و فاز یک پتروشیمی بوشهر در سال جاری وارد مدار تولید می‌شوند.
وی با اشاره به این که فاز نخست پتروشیمی بوشهر شامل سه واحد بازیابی اتان، تصفیه گاز و تولید متانول است و به زودی وارد مدار تولید می‌شود، تصریح کرد: فاز اول پتروشیمی پتروکیمیا ابن سینا در ماهشهر نیز  درسال جاری راه اندازی می‌شود و به تولید می‌رسد.
مدیرطرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین با اشاره به تلاش مدیران دو پروژه برای رسیدن به تولید در سال جاری، تصریح کرد: درصورتی که پیشرفت پروژه‌های بیدبلند2 و پتروشیمی ایلام نیز با سرعت بیشتر و با برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت گیرد، درصورت فراهم شدن شرایط این دو طرح نیز درسال 1397 به بهره‌برداری می‌رسند.
بساق‌زاده اظهار کرد: هلدینگ خلیج فارس تلاش می‌کند که پروژه بیدبلند2 امسال به بهره‌برداری برسد. در این مجتمع بازیابی گاز غنی و تولید اتان صورت می‌گیرد؛ درصورتی که از پتروشیمی ایلام نیز پشتیبانی خوبی صورت گیرد، اواخر امسال به تولید می‌رسد.
به گزارش نیپنا، شرکت متانول کاوه، ۲۳۱۰ هزار تن در سال متانول تولید می‌کند که در تولید ماده بالا برنده عدد اکتان بنزن(MTBE)،اسید استیک و همچنین به عنوان حلال در صنایع پایین دستی، رزین‌ها، چسب‌ها، فرمالدئید، ضد یخ، انواع پلاستیک‌ها، تولید DME، تولید پروپیلن(MTP) و الفین‌ها(MTO)، کاربرد دارد.
شرکت پتروشیمی مرجان نیز در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (سایت دوم) اجرا شده و سالانه ۱۶۵۰هزار تن متانول تولید می‌کند و خوراک این طرح توسط پالایشگاه‌های پارس جنوبی تامین می‌شود.
همچنین شرکت پتروشیمی بوشهر در سایت ۲ پارس جنوبی و منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده و سالانه ۶۳۵۳ هزار تن متان، اتان، اتیلن، برش سه کربنه و سنگین‌تر، متانول، گوگرد، اتیلن، گلایکول‌ها، پلی‌اتیلن سنگین/ سبک خطی، اسید استیک، پروپان، بوتان و پنتان، محصول تولید می‌کند که ۳۴۰۳ هزار تن از این محصولات قابلیت فروش دارد. این محصولات به عنوان ماده اولیه تولید پلی استرها، وینیل استات، ماده اولیه تولید ماده بالا برنده عدد اکتان بنزین (MTBE)، رزین‌ها، چسب‌ها، انواع فیلم، روکش سیم و کابل، قطعات پلاستیکی، ضد یخ و ...کاربرد دارند.
از سوی دیگر شرکت پتروکیمیای ابن سینا درمنطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اجرا شده است؛ این مجتمع 94 هزار تن در سال محصول شامل انیدرید مالئیک (MAH)، ایزوبوتان و نرمال بوتان تولید می‌کند که 71 هزار تن از آن قابلیت فروش دارد و در تهیه رزین‌های پلی استر، اسیدفوماریک، صنایع خودروسازی، صنایع دریایی و افزودنی‌های روغن‌های روان کننده، صنایع الکترونیک، الیاف فیلامنت، الیاف کشسان پلی اورتان و الاستومرهای کوپلی استر- پلی اتر به کار گرفته می‌شود.
در پتروشیمی ایلام 822 هزار تن در سال محصول شامل اتیلن، پروپیلن، بنزین پیرولیز، سوخت مایع و برش 4C تولید می‌شود که ۴۳۸ هزار تن از آن قابلیت فروش دارد و به عنوان ماده اولیه تولید پلی الفین ها و اتیل گلایکول ها به کار گرفته می‌شوند.
همچنین با بهره برداری از بیدبلند2، فرآورش روزانه 5 میلیون متر مکعب گاز، تولید یک میلیون و 500 هزار تن اتان برای تحویل به پتروشیمی گچساران، تولید یک میلیون و 500 هزار تن گاز مایع (ال.پی.جی) و 400 هزار تن مایعات گازی صورت می‌گیرد.


تعداد بازدید : ۳,۱۸۵