رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی اعلام کرد:‌

ایران در جمع تولیدکنندگان آلفا الفین ها

ایران در جمع تولیدکنندگان آلفا الفین ها
(چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۱:۲۷

خودکفایی درتولید کاتالیست آلفا الفین ها در کشورمان به عنوان رویداری مهم می تواند فصل جدیدی را درصنعت پتروشیمی ایران رقم بزند.

مهدی نکومنش،‌ رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در گفتگو با خبرنگار نیپنا، اظهار کرد: با فعالیت های صورت گرفته، موفق شدیم یکی از کاتالیست های بسیار پیچیده که در تولید آلفا الفین ها و به طور اخص وان-هگزن به کار برده می شود را تا trl3 را نهایی کنیم و امسال امیدواریم به trl4 برسانیم و اگر بتوانیم به رتبه های 5 و 6 برسیم امکان تولید صنعتی پیدا خواهد کرد.
رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران افزود: این درحالی است که در ایران خط تولید وان-هگزن وجود نداشته و کشورهای غربی اعتقاد دارند که ایران توانایی تولید آلفا الفین را ندارد و ما می خواهیم با تولید این کاتالیست به این تکنولوژی دست یابیم.
نکومنش با بیان اینکه با تولید این کاتالیست در کشور از نظر تکنولوژی ساخت به خودکفایی می رسیم،‌ ادامه داد:‌ اما برای تامین مواد اولیه تولید کاتالیست همچنان وابسته خواهیم بود اما در تکنولوژی ساخت خودکفا می شویم.
رئیس پژوهشکاه پلیمر و پتروشیمی تاکید کرد: در زمینه خود پلیمرها نیز بر روی تولید کاتالیست های متنوعی کار کردیم که در صنایع پلی الفینی، ‌پلی اتیلن و پلی پروپیلن مورد استفاده قرار می گیرد.
وی ادامه داد:‌ پژوهشگاه پلیمر یک پژوهشگاه دولتی است که در زمینه علوم و فنون مربوط به پلیمرها در کشور فعالیت می کند.
نکومنش با اشاره به اینکه این پژوهشگاه شامل 4 پژوهشکده متفاوت می شود، افزود: یکی از آنها مربوط به پتروشیمی است و مخصوص پتروشیمی کار می کند.
وی در ادامه گفت: پژوهشکده دیگر مربوط به فرآیند است که پایین دست پتروشیمی را شامل می شود و دو پژوهشکده دیگر علوم مربوط به پلیمر را پوشش می دهد.
رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی به دستاوردهای این پژوهشگاه در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در سال 96 چند دستاورد قابل ارائه داشتیم که یکی از آنها در زمینه بایو پلیمرها بوده که از نظر زیستی اهمیت زیادی دارند.
وی ادامه داد: برخی غشاهایی که پلیمری هستند در ساخت دارو مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند به عنوان داروهای جدید به کار گرفته شوند.
نکومنش گفت:‌ سال گذشته موفق شدیم خط تولید 4 مورد از این داروها را در یک پکیج عرضه کنیم که به صورت نیمه صنعتی قابلیت تولید دارند.
وی پژوهشگاه پلیمر را یک سازمان پژوهشی دانست و گفت: در این پژوهشگاه بیشتر به دنبال تکامل چرخه تولید هستیم بنابراین بزرگترین دستاورد ما پیدا کردن سیستمی است که کارهای خود را به تکامل برسانیم که آن چرخه trl است تا بتوانیم تولید صنعتی و نیمه صنعتی داشته باشیم.
نکومنش تاکید کرد:‌ درست که این چرخه خود یک محصول نیست اما از نظر نرم افزاری دستاوردی است که می تواند دستاوردهای پژوهشی را در کشور متحول کند، در واقع پژوهشگاه به دنبال تکمیل این چرخه هاست.




تعداد بازدید : ۳,۸۸۳