قطر به دنبال ساخت بزرگترین واحد کراکر خاورمیانه

قطر به دنبال ساخت بزرگترین  واحد کراکر خاورمیانه
(چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۱:۱۳

مجموعه جدید پتروشیمی قطر؛ با ظرفیتی معادل یک میلیون و 600 هزار تن اتیلن در صورت بهره برداری به بزرگترین کراکر خاورمیانه تبدیل می شود.

به گزارش نیپنا به نقل از پلاتس، شرکت دولتی قطر پترولیوم روز سه شنبه 25 اردیبهشت ماه از برنامه خود برای ایجاد یک مجموعه پتروشیمی جدید در منطقه راس لفان این کشور خبر داد و از شرکت های بین المللی دعوت کرد تا طرح های پیشنهادی (proposals) خود را برای تشکیل یک جوینت ونچر ارسال کنند.
مجموعه یادشده که قرار است تا سال 2025 میلادی تکمیل شود؛ شامل یک واحد کراکر اتان با ظرفیتی معادل یک میلیون و 600 هزار تن اتیلن در سال است که در صورت بهره برداری آن را به بزرگترین کراکر خاورمیانه تبدیل می کند.
این مجموعه تازه ترین طرح در میان پروژه های جدید برنامه ریزی شده توسط شرکت های دولتی نفت و گاز خاورمیانه است که به دنبال توسعه حوزه فعالیت خود و حرکت به سوی بخش پایین دستی هستند. روز یکشنبه همین هفته نیز شرکت ملی نفت ابوظبی از 45 میلیارد دلار سرمایه گذاری و فرصت های مشترک همکاری (partnership opportunities) برای گسترش شاخه پالایش و پتروشیمی خود در منطقه الرویس امارات خبر داد.
عربستان سعودی نیز در ماه آوریل امسال توافقنامه ای را با شرکت فرانسوی توتال برای ساخت یک مجموعه پتروشیمی بزرگ به ارزش پنج میلیارد دلار در خلیج فارس به امضاء رساند. این طرح شامل یک واحد کراکر با خوراک مخلوط (50 درصد اتان و Off-gas پالایشگاه) است که قادر به تولید سالانه یک میلیون و 500 هزار تن اتیلن خواهد بود.


تعداد بازدید : ۲,۷۰۵