حمایت از ساخت داخل راهبردی ملی است

حمایت از ساخت داخل راهبردی ملی است
(سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۲:۰۴

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: سازندگان ایرانی برای حضور قدرتمند و موفق دربازار باید استفاده از دانش روز جهان و فناوری های نوین استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار نیپنا، رضانوروز زاده مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درمورد  بازدید خود از بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی  اظهارکرد:  این نمایشگاه در مقایسه با سالهای قبل از موقعیت بهتری برخوردار است در بازدید از غرفه ها عمده تولید کنندگان داخلی درخواست داشتند که در پروژه‌های جدید از خدمات فنی و مهندسی و تجهیزات ساخت آنها استفاده شود. با توسعه نیروی انسانی تحصیل کرده تعداد سازندگان کالا و تجهیزات توسعه یافته و امروز شاهد حضور شرکت های دانش‌بنیان در کنار صنعت پتروشیمی هستیم.
نوروز زاده یکی از مشکلات کشور را تحریم طی سال های گذشته دانست و گفت: با وجود تحریم سرعت رشد و توسعه کاهش یافت اما با بررسی ظرفیت تولید در صنعت پتروشیمی متوجه می شوید که در سال ۲۰۰۵ حجم تولید حدود ۱۴ میلیون تن بود و این میزان در سال ۲۰۱۸ به  بیش از۵۰ میلیون تن رسید یعنی پتانسیل خوبی برای رسیدن به توسعه با سرعت مناسب وجود دارد و در صورت نبود تحریم سرعت رشد سالانه ۱۸ درصد بیشتر می شد.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: تنگنای تحریم باعث رشد واحد‌های تحقیقاتی شد و قطعاتی که در گذشته به راحتی وارد می شد در داخل تولید شد و از استاندارد لازم برای استفاده در صنعت برخوردار است.
وی در مورد عمده گلایه تولید کنندگان تجهیزات گفت: امکان جایگزینی محصولات ساخت داخل به جای تجهیزات خارجی خیلی سخت است این در حالی است که خواست قلبی همه مسئولین استفاده از تولید داخلی است البته ریسک کار بسیار بالا است و باید علاوه بر بالا بردن قدرت ریسک پذیری در صنعت، بیمه کردن تجهیزات، ضمانت سپردن برای کارکرد مطلوب و در نهایت مسئولیت پذیری است.
نوروز زاده تصریح کرد:  یکی از راه ها برای تسهیل فرآیند جایگزینی استفاده از ساخت داخل این است که تولید کنندگان تجهیزات مشابه با هم همکاری کرده و با سازماندهی ساخت داخل در قالب یک دفتر مهندسی واحد با صنعت پتروشیمی قرارداد ببندند.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین گفت: با مهندس بیطرف معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت یک وندور لیست برای سازندگان تجهیزات فراهم کردیم که واردات این محصولات ممنوع شود
وی با تاکید بر اهمیت صنعت پتروشیمی درمسیر تکمیل زنجیره ارزش ادامه داد: صنعت پتروشیمی ارزش افزوده مجموعه نفت است که قابل مقایسه با فرآورده های نفتی دیگر نیست البته باید به سمت صنایع های‌تک با ارزش افزوده بیشتر و صنایع پایین دست پتروشیمی نیز حرکت کنیم.

تعداد بازدید : ۲,۰۴۷