سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری امریکا و عربستان برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی

سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری امریکا و عربستان برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی
(شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۰:۵۶

تشکیل طرح مشترک اکسان-سابک برای یک مجموعه پتروشیمی به ارزش 10 میلیارد دلار در تگزاس کلید خورد.

به گزارش نیپنا به نقل از پلاتس، شرکت اکسان موبیل آمریکا و سابک عربستان به تازگی از برنامه خود برای تشکیل یک طرح مشترک (Joint Venture) به ارزش 10 میلیارد دلار برای ساخت یک مجموعه پتروشیمی در ساحل تگزاس (Texas Coast) خبر دادند.
طرح مشترک یادشده، موسوم به پروژه طرح های توسعه ای رشد منطقه گلف کوست (Gulf Coast Growth Ventures project) شامل یک واحد کراکر بخار با ظرفیت سالانه یک میلیون و 800 هزار تن، دو واحد تولید پلی اتیلن و یک واحد تولید منو اتیلن گلایکول (monoethylene glycol) است.
این دو شرکت در ماه ژوئیه سال 2016 میلادی از برنامه خود برای اجرای این طرح خبر دادند و برنامه دارند تصمیم نهایی برای سرمایه گذاری را پس از دریافت تمامی تاییدیه های لازم، اتخاذ کنند. مجموعه جدید قرار است در بخش سن پاتریشیو در نزدیکی کورپس کریستی ایالت تگزاس به بهره برداری برسد. سایت یادشده از مزیت دسترسی به خوراک ارزان قیمت برخوردار است.
این مجموعه پتروشیمی بخشی از برنامه شرکت اکسان برای توسعه ظرفیت تولید خود در منطقه گلف کوست با هزینه ای برابر 20 میلیارد دلار تا سال 2027 میلادی است. برنامه مورد نظر در بردارنده یک واحد کراکر جدید یک میلیون و 500 هزار تنی در بی تاون ایالت تگزاس خواهد بود که انتظار می رود تا اواسط سال 2018 میلادی به بهره برداری برسد.
همچنین دو واحد جدید تولید پلی اتیلن در مونت بلویو (Mont Belvieu) تگزاس در ماه اکتبر سال گذشته میلادی شروع به کار کردند. از طرفی یک مجتمع تولید پلی اتیلن دیگر نیز قرار است در سال 2019 میلادی در مجموعه پالایش و صنایع شیمیایی این شرکت در بی مانت به بهره برداری برسد.


تعداد بازدید : ۱,۵۸۲