تداوم رونق معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا

تداوم رونق معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا
(شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۰۹:۴۷

بورس کالای ایران هفته گذشته همانند هفته های اخیر میزبان معامله های گسترده انواع محصولات پلیمری و شیمیایی بود.

به گزارش خبرنگار نیپنا، آرامش نسبی قیمت‌ها در بازار پلیمرها یکی از رخدادهای مهمی بود که در روزهای اخیر در حاشیه بازار آزاد خودنمایی کرد اگرچه دلیل اصلی این رخداد را باید در وضعیت معاملاتی بورس کالا مورد رصد قرار داد. در هفته‌های اخیر شاهد هستیم که حجم معامله هفتگی پلیمرها به صورت ممتد و جذابی در حال رشد این و این بدان معنی است که حجم تزریق کالا از بورس به بازار داخلی در مسیر افزایش قرار گرفته است.
بر اساس این گزارش رشد نسبی عرضه‌ها نیز از این روند کلی حمایت کرده تا جایی که همه‌چیز برای بهبود بازار به نفع صنایع تکمیلی آماده شود. افزایش نسبی حجم عرضه‌ها ، تداوم محاسبه قیمت‌های پایه با دلار 4200 تومانی ، آرامش نسبی در بخش تقاضا در بورس و همچنین اعمال سهمیه‌های بهین‌یاب به صورت ماهیانه مواردی بوده که تاکنون به آرامش در بازار منتهی شده است. این در حالی است که در روزها و حتی هفته‌های اخیر شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی بوده‌ایم یعنی نرخ‌های بالای پیشین جایگاه خود را از دست داده و همچنین بازار به تداوم محاسبه نرخ با دلار 4200 تومانی خوش بین بوده است.
این شرایط تا حد امکان پتانسیل التهاب روانی در بازار را محدود ساخته و اغلب معامله‌گران و حتی خریداران ترجیح داده‌اند که تقاضای مورد نیاز خود را از بستر بورس کالا تأمین کنند. رخدادی که هم به عقب‌نشینی بازار غیررسمی در برابر معاملات بورس کالا منجر شده و هم خرید کالا توسط صنایع پایین‌دستی واقعی را تقویت کرده است. تجمیع این موارد تاکنون به صراحت به نفع بازار با رویکرد توجه به صنایع پایین‌دستی بوده و موجب خواهد شد تا حجم تولید و اشتغال‌زایی در این بخش مهم تقویت شود.
در هفته قبل حجم معامله پلیمرها در بورس کالا به نزدیکی 75 هزار تن رسید که خود یک رکورد بسیار مهم به شمار آمده و بهترین حجم داد و ستد از سال 94 تاکنون است. این شرایط در وضعیتی خودنمایی کرد که حجم عرضه‌ها نیز افزایش یافته و این رشد عرضه نیز به حمایت از بازار شتافت. با توجه به این شرایط حجم تقاضا که اغلب آن‌ها را تقاضای واسطه‌گری و سفته‌بازی تشکیل می‌دهد نیز با کاهش جدی نزدیک به 240 هزار تنی روبه‌رو شد که نشان می‌دهد بازار در حال پیدا کردن شرایط منطقی و معقولی است که در نهایت با عقب‌نشینی واسطه‌گری به نفع مصرف‌کننده نهایی ایفای نقش می‌کند. با توجه به این شرایط می‌توان با صراحت بیشتری از ورود بازار به یک فاز بسیار جذاب معاملاتی با رویکرد حمایت از صنایع پایین دستی سخن گفت.


تعداد بازدید : ۱,۶۵۴