109

عملکرد صنعت پلاستیک در سال 2017 و چشم انداز سال 2018

عملکرد صنعت پلاستیک در سال 2017 و چشم انداز سال 2018
(شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

موارد خرید و فروش در صنعت پلاستیک در طول سال 2017 به 439 مورد رسید، که این تعداد برای دومین بار پس از سال 2016 در این صنعت تکرار شده است.

به رغم اینکه میزان مبادلات در این صنعت در سال 2017 میلادی به میزان 4/8 درصد کاهش یافته بود، حجم این مبادلات در کل این سال با ثبات بود و این عملکرد در اکثر بازارها و فرآیندهای مرتبط با پلاستیک نیز مشاهده می شد. علاوه بر این، در طول فصل چهارم سال 2017 میلادی 112 مورد ادغام مبادله نیز ثبت شد که نسبت به رقم ثبت شده در فصل سوم همین سال 5 درصد افزایش یافته است، و این به نوبه خود شروع یک دوره پر رونق را برای صنعت پلاستیک نوید می دهد.

به طور کلی انتظار می رود که بازار خرید و فروش شرکت های فعال در صنعت پلاستیک در سال 2018 بسیار پر رونق باشد که دلیل اصلی آن پایین بودن هزینه سرمایه است د و به طور تاریخی ارزش این بازار در سطوح بالایی قرار خواهد داشت و قوانین مالیاتی اخیر نیز می تواند این معاملات را تحت تاثیر قرار دهد.

اما سوالی که برای بسیاری از فعالان این بازار ممکن است پیش بیاید این است که چه متغیرهایی را باید در مورد بازار پلاستیک در نظر بگیریم:

·         به رغم نوسانات اخیر، بازار سهام و ارزش کلی شرکت های فعال در این صنعت همچنان در سطوح بالا حفظ خواهد شد، همان طور که بالاترین ارزش های ممکن برای شاخص های اصلی این بازار و نیز بخش های مختلف صنعت پلاستیک در طول سال 2017 رقم خورده است؛

·         نرخ های بهره و به طور کلی هزینه سرمایه نیز نسبتا پایین خواهند بود و میزان نقدینگی در دسترس نیز برای انجام مبادلات در سطح معقولی قرار خواهد داشت؛

·         تقاضای استراتژیک و مالی برای شرکت های تولیدکننده پلاستیک نیز در اکثر بازارهای مصرفی نهایی و انواع پلاستیک های پردازش شده بالا خواهد بود؛

·         قوانین جدید مالیاتی میزان مالیات بر فروش و مالیات بر درآمد افراد را کاهش خواهد داد و این امر نیز به نوبه خود از یک سو باعث انتفاع این صنعت خواهد شد زیرا میزان سود شرکت برای افزایش سهام آن رشد خواهد کرد. از سوی دیگر به دلیل افزایش درآمد قابل تصرف تقاضا را برای انواع کالاهای مصرفی و نیز محصولات پلاستیکی بادوام افزایش خواهد داد.

·         به رغم برخی نوسانات در طول سال 2017، قیمت نفت خام و گاز طبیعی نسبتا پایین خواهند بود که همین امر باعث خواهد شد که هزینه تولید برخی از انواع رزین ها در کوتاه مدت تحت تاثیر قرار بگیرد.

·         شاخص های اقتصاد کلان ماند تولید ناخالص داخلی، سطح اطمینان مصرف کننده و نرخ بیکاری نیز همچنان در سطوح مناسب خواهند بود؛

·         افزایش شاخص تولید صنعتی ایالات متحده آمریکا، که در طول چند سال گذشته همیشه در حال افزایش بوده است، باعث تقویت چشم انداز مثبت اقتصادی خواهد شد.

در بخش بعدی به طور دقیق تری صنعت پلاستیک را مورد بررسی و موشکافی قرار می دهیم تا مخاطبان درک بهتری از وضعیت این صنعت پیدا کنند.

صنایع پایین دستی  

نمودار 1- میزان ادغام در صنعت پلاستیک در سال 2017


منبع: Stout and various sources

وضعیت بازارهای مرتبط با صنعت پلاستیک در سال 2017

بازار کالاهای نهایی

از منظر بازار کالاهای نهایی، عملکرد صنعت بسته بندی پلاستیک از سایر بخش ها بهتر بود و حجم مبادلات این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 7 درصد افزایش پیدا کرد. صنعت خودروسازی نیز شاهد بالاترین میزان کاهش بود که حجم مبادلات آن 50 درصد کاهش یافته بود، پس از این صنعت نیز صنایع پلاستیک های پزشکی و صنعتی قرار دارند که میزان مبادلات آن نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 20 درصد و 8 درصد کاهش یافت. در بخش پزشکی تعداد مبادلات خارجی به طور چشمگیری افزایش یافته است.

پلاستیک های پردازش شده

فعالیت مبادلاتی شامل انواع فرآیندهای تولید پلاستیک در سال 2017 با یکدیگر ترکیب شدند، و برای نیمی از آنها میزان مبادلات یا ثابت بود یا افزایش یافته و برای نیمی دیگر کاهش یافته است. برای برخی از این طبقه بندی ها مانند تولید نمونه اولیه، قالب های دمیدنی و شکل دهی حرارتی میزان مبادلات ادغامی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 100 درصد، 24 درصد و 15 درصد افزایش یافته است. دو تا از بزرگترین بخش ها، قالب های تزریقی و استخراجی نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب با کاهش 17 و 10 درصدی مواجه شده اند.

منطقه جغرافیایی

از منظر جغرافیایی، مبادلات داخلی، خارجی و بین المللی در سال 2017 با کاهش مواجه شده اند، اگرچه بازار داخلی ایالات متحده آمریکا همچنان رونق خواهد داشت. مبادلات مربوط به ماشین آلات نیز هم در سطح داخلی و هم در سطح خارجی با افزایش روبه رو بوده است.

بخش های مختلف صنعت پلاستیک

با وجود نوسانات زیاد در سال 2017، ارزیابی های گوناگون در اکثر بخش های بازار پلاستیک حاکی از این است که ارزش این بازار در بالاترین سطوح تاریخی خود قرار دارد و بازار به طور کلی در شرایط بسیار مساعدی است.

·         به طور خاص در داخل بازار ایالات متحده آمریکا، تا حدی عدم توازن عرضه و تقاضا وجود دارد (یعنی، نسبت به تعداد شرکت های با کیفیتی که برای فروش گذاشته شده اند، تعداد خریداران بسیار زیادتر است) و این به دلیل ارزش بسیار بالایی است که در سال گذشته در این صنعت ایجاد شده است و همچنان نیز ادامه دارد.

·         اگر نگاهی به شرکت هایی بیندازیم که عموما در صنعت پلاستیک خرید و فروش شده اند، فروش شرکت های پزشکی، بسته بندی، ماشین آلات و خودروسازی در طول سال 2017 میلادی افزایش یافته است، اگرچه میزان خرید و فروش در همه بخش ها نیز بالا بوده است.

·         شاخص های عمده بازار نیز یکی دیگر از معیارهای سطوح بالای ارزش گذاری در این صنعت است، مثلا متوسط شاخص صنعتی داو جونز، S&P 500 و Nasdaq ارزش گذاری های خود را به ترتیب به میزان 24 درصد، 18 درصد و 27 درصد بالا برده اند.

·         علاوه بر این، کاهش نرخ های پایین تر مالیات بر فروش، به شرط ثابت بودن سایر عوامل، باعث خواهد شد که میزان نقدینگی در جریان در این صنعت افزایش یابد، که این امر نیز به نوبه خود به ثبات یا افزایش سطوح ارزش گذاری شرکت های تولیدکننده پلاستیک کمک خواهد کرد.

بازارهای سرمایه/ شاخص های اقتصاد کلان

افزایش حجم مبادلات خرید و فروش به دلیل وضعیت مناسب بازارهای اعتباری بوده است، که کاهش کلی هزینه های سرمایه و فراوانی سرمایه نزد خریداران استراتژیک و مالی نیز به آن افزوده شده و این روند را مداوم کرده اند.

·         شرکت های سهامی خاص پول نقد فراوانی برای مبادلات خرید و فروش در اختیار داشته اند و بسیاری از خریداران استراتژیک نیز ذخایر پول نقد و اعتبار مازاد در دسترسشان بوده است. این بدان مفهوم است که خریداران به طور کلی میزان تلاش و کوشش خود را برای مبادلات با توجه به ارزیابی کامل شرایط افزایش داده اند تا بتوانند شرکت های با کیفیت بالاتر را خریداری نمایند.

·         همچنین نرخ های بهره نیز به طور تاریخی در کمترین سطوح خود قرار دارند و این به تامین مالی خرید شرکت ها از طریق وام کمک شایانی کرده است. رقابت بین وام دهندگان نیز در سال 2017 بسیار زیاد بوده است که همین امر باعث پایین نگه داشته شدن نرخ های بهره شده است و انتظار می رود که همین روند در سال 2018 نیز ادامه داشته باشد.

·         قیمت نفت خام در سال 2017 در حدود 12 درصد افزایش یافت و از 54 دلار آمریکا به 60 دلار آمریکا به ازای هر بشکه رسید، در حالی که قیمت گاز طبیعی در کل سال با ثبات بود. قیمت برخی از انواع رزین ها نیز در طول سال 2017 افزایش قابل توجهی داشت.

·         روندهای مثبت اقتصاد کلان و به طور کلی اقتصاد پر رونق ایالات متحده آمریکا در سال 2017 باعث رونق بازار خرید و فروش شد و بسیاری از شرکت های فعال در صنعت پلاستیک را منتفع کرد. علاوه بر این، شاخص عرضه مدیریت مدیران خرید (PMI) که خود معیار مهمی در تشخیص سلامت اقتصادی یک بخش تولیدی است، در طول سال 2017 همواره در حال افزایش بوده است.

روندهای صنعت پلاستیک و فرصت ها و چالش ها

میزان خرید و فروش در صنعت پلاستیک حاکی از وجود فرصت های مبادلاتی بسیار در این صنعت است. نمودار 2 بازارهای نهایی هدف و میزان رشد سالانه آنها را نشان می دهد. نمودار 3 نیز تصویری از حجم مبادلات انجام شده در سال 2017 به تفکیک بخش ها و رشد سالانه آنها ارائه می دهد. نمودار 4 هم حجم مبادلات خرید و فروش را به تفکیک نوع شرکت مورد مبادله و میزان رشد حجم مبادلات را نشان می دهد.

نمودار 2- بازارهای نهایی هدف و میزان رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل

 صنایع پایین دستی

نمودار 3- حجم مبادلات انجام شده به تفکیک بخش ها و میزان رشد سالانه آنها

صنایع پایین دستی

نمودار 4- میزان مبادلات انجام شده به تفکیک نوع شرکت مورد مبادله

صنایع پایین دستی  

تعداد بازدید : ۲,۰۰۷