109

سرمقاله

سرمقاله
(شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

بیست و سومین نمایشگاه نفت ، گاز ، پالایش و پتروشیمی

کشور ایران با دارا بودن 9.3 درصد از ذخایر نفتی و 18.2 درصد از ذخایر گازی جهان ، رتبه اول کشورهای دارنده ذخایر هیدروکربوری جهان را به خود اختصاص داده و از همین روی توانسته است تا به جایگاه قابل توجهی در سیاست های کلان اقتصاد انرژی جهان دست یابد .

در این میان ، صنعت نفت کشورمان در کسوت صنعتی سرآمد و پیشرو ؛ با بهره مندی از این موهبت خدادادی و همچنین نقاط قوت دیگری همچون قرار گرفتن در منطقه استرتژیک خاورمیانه ، دارا بودن مزیت پل میان شرق و غرب و شرایط خاص ژئوپلیتیک در نواحی تنگه هرمز و عبور بخش قابل ملاحظه ای از نیاز روزانه نفت و گاز جهان از این شاهراه استراتژیک ، گام های بلندی در مسیر شکوفایی و اقتدار ایران برداشته است .

برگزاری نمایشگاه های سالانه بین المللی نفت گاز پالایش و پتروشیمی به عنوان بزرگترین رخداد صنعتی و تجاری ایران و کسب عنوان جایگاه نخست نمایشگاهی خارومیانه فرصت مناسبی است تا ضمن معرفی دستاوردهای صنعت نفت کشورمان  ، توانمندی شرکت های برتر داخلی و خارجی در زمینه صنایع نفت و گاز را در بوته آزمایش قرار داد و از آخرین تحولات مربوط به جهان انرژی برای به چرخش درآوردن چرخ های این صنعت معظم بهره برد .

شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت و در صدر آن ها شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان جوانترین زیرمجموعه صنعت نفت ، به دلیل وجود مزیت های بالای اقتصادی نقش بسازیی در تحقق رشد 8 درصدی اقتصادی دارد هدفی که در سیاست های کلی برنامه ششم توسعه ترسیم شده است.

نقش آفرینی اثربخش تر صنعت پتروشیمی در ایجاد رشد اقتصادی در گرو توجه به موضوع ارزش افزوده و حمایتهای قانونی از صنایع تکمیلی و ایجاد سازوکارهای مشخص برای سرمایه گذاری در این بخش است. از این رو، در میان برنامه های میان مدت برای دستیابی به اهداف سند چشم انداز توسعه، برنامه توسعه ششم گام اساسی ارزیابی می شود. از این جهت موضوع توسعه صنایع پتروشیمی در حوزه اقتصادی از ارکان این برنامه به شمار می رود.

توانی که اگر اجرایی شود و اثر خود را در اقتصاد کشور نشان دهد، تحقق سیاستی والاتر را نیز موجب می شود، این صنایع با توسعه متوازن در بخش پایه، میانی و تکمیلی قادر خواهند بود منابع بودجه کل کشور را با درصد بیشتر از محل صادرات غیرنفتی تامین کنند و از صادرات مواد اولیه و نفت و گاز خام بکاهد.

هدفی که تحقق آن به موازات اقتصاد مقاومتی است. به همین سبب، توجه به توسعه متوازن پتروشیمی در زمان تنظیم و بررسی برنامه ششم توسعه کشور در مجلس دهم خواهد توانست افق این صنعت طی یک برنامه 5 ساله توسعه را نشان دهد و سبب شود ایران بیش از وضع فعلی از ظرفیت پتروشیمی بهره مند شود . زیرا  بهره جویی که دامنه آثار و پیامدهای مثبت آن تنها معطوف به حوزه اقتصادی کشور نخواهد شد.

ازآنجایی که نمایشگاه صنعت نفت در برگیرنده تمام بخش های فعال حوزه نفت ، گاز ، پالایش و پتروشیمی است . نمایندگان تمام بخش ها اعم از بالادست ، میان دست و پایین دست در نمایشگاه حضور خواهند داشت و از همین روی فرصت مناسبی برای ارتقاء سازندگان تجهیزات ، صادرکنندگان ، پیمانکاران ، سرمایه گذاران ، شرکت های طراحی مهندسی و دانش بنیان و همچنین مدیران بخش های دولتی و خصوصی صنعت نفت فراهم خواهد بود.

رضا خلج مدیر مسئول نشریه پیام

تعداد بازدید : ۱,۲۲۳