افزایش خوراک صنایع درمنطقه عسلویه با راه اندازی پتروپالایش کنگان

افزایش خوراک صنایع درمنطقه عسلویه با راه اندازی پتروپالایش کنگان
(دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۰:۰۷

هدف از اجرای طرح پتروپالایش کنگان بازیابی و استحصال مایعات گازی فاز 12 ، تولید محصولات گاز،اتان،پروپان، بوتان و بنزین طبیعی از واحدشیرین سازی است.

به گزارش خبرنگار نیپنا،رضا نوروز زاده معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیران ارشد شرکت ملی صنایع پتروشیمی عصرروز گذشته از طرح پتروپالایش کنگان در عسلویه بازدید کرد.
برپایه این گزارش3.5 میلیون تن از گاز ارسالی از فاز 12 پارس جنوبی توسط پتروپالایش کنگان تبدیل به گاز،اتان، پروپان و بوتان می شود. در پروژه مورد بحث، واحد تولید الفین نیز تعریف شده است. این پروژه از نظر (ای پی سی) 67 درصد پیشرفت داشته است. خریدهای کلی تجهیزات انجام شده است.
در پروژه پتروپالایش کنگان تلاش شده تا از کالای ایرانی تا حد ممکن استفاده شود بنابراین 50 درصد تجهیزات این پروژه از جمله ابزار دقیق ها، ایرانی هستند. در این طرح 200 میلیون یورو تامین مالی از اسپانیا شده است و 245 میلیون یورو نیز توسط بانک ملت تامین می شود.
پروژه پتروپالایش کنگان دارای بزرگترین مخازن کروی خاورمیانه به قطر 28 متر است. از تابستان سال 1394 اجرای پروژه به صورت جدی آغاز شده است.
در طراحی اولیه فاز 12 توسعه میدان گازی پارس جنوبی پیش بینی شده بود که 2600 میلیون فوت مکعب استاندارد در روز گاز خام تولید شود. به تبع آن محصولات این طرح شامل گاز سبک و شیرین برای خطوط لوله سراسری شرکت ملی گاز و گاز طبیعی مایع بوده است.
علاوه بر دو محصول فوق ، پیش بینی شده بود از گاز تحویل شده به شرکت ملی گاز محصولات دیگری از قبیل اتان، پروپان ، بوتان و پنتان و سنگین تر (بنزین طبیعی) به دست آید و دراین طرح تغییراتی به وجود آمده و مقرر شده که کل گاز شیرین شده جهت ارائه به شبکه خطوط لوله شرکت ملی گاز فرآورش شود. بدین ترتیب استحصال اتان، پروپان و بوتان از کل گاز خام ورودی صورت می گیرد.

تعداد بازدید : ۶,۰۰۸