بازدید مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از طرح متانول سیراف

بازدید مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از طرح متانول سیراف
(دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۰۹:۳۷

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با حضور در طرح متانول سیراف در جریان آخرین وضعیت پیشرفت این طرح قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار نیپنا، سیدرضا نوروززاده، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای بازدید از طرح های پتروشیمی عصر دیروز عازم منطقه دیر در عسلویه شد ودر نخستین گام از پروژه شرکت سیراف انرژی بازدید کرد.
بر اساس این گزارش ، درحاشیه این بازدید مدیر طرح سیراف انرژی اظهار کرد: شرکت سیراف انرژی یکی از پروژه های شرکت سپهر انرژی است؛ سپهر انرژی هم اکنون سه پروژه سیراف انرژی، دنا و سبلان را در دست دارد که وجه تمایز پروژه سیراف انرژی، یوتیلیتی متمرکز در آن است.
وی ادامه داد: این پروژه با بهره گیری ازلیسانس تاپسو کشور دانمارک اجرا می شود گرچه روابط بین المللی و محدودیت ها، این پروژه را تا حدودی دچار چالش کرده است.
مدیرپروژه سیراف انرژی با بیان این که در پروژه سیراف انرژی 495 میلیون دلار با استفاده از تسهیلات صندوق ذخیره ارزی سرمایه گذاری شده است گفت: در این مجتمع واحد تولید متانول با ظرفیت تولید روزانه 5000 تن و واحدهای آب، بخار، جداسازی هوا، تقلیل فشار گاز، نیروگاه، مخازن ذخیره متانول و پایانه های صادراتی اجرا می شود.
وی ادامه داد: سیراف انرژی دو مخزن برای ذخیره متانول به میزان 14 روز را احداث کرده است. این مجتمع از شبکه کولینگ بسته بهره می برد و در هفته آتی نیز جانمایی انبارها آغاز می شود.
علی محمد بساق زاده، مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز که مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی را در این سفر و بازدید همراهی می کرد، در گفتگو با خبرنگار نیپنا، درمورد وضعیت این پروژه گفت: سهام دار عمده طرح سیراف انرژی، شرکت انرژی سپهر و سپس بانک صادرات است. این طرح تا کنون حدود 35 تا 40 درصد پیشرفت داشته . با بهره گیری ازلایسنس تاپسو اجرا می شود.
وی تصریح کرد: انتظار می رود در اواخر سال آینده این مجتمع راه اندازی شود. در منطقه دیر تلاش شده تا مجتمع ها از لحاظ تامین آب، برق، امکانات اسکله ای و ... حامی یکدیگر باشند.
بساق زاده درمورد تاثیر برخی از اقدام های شرکت های ارائه دهنده لایسنس و تاخیر در روند اجرای پروژه، گفت: این موضوع زمانبندی اجرای پروژه را تحت تاثیر قرار می دهد اما تلاش می شود تا با راه حل هایی مشکلات موجود را حل کنیم.
به گزارش نیپنا، طرح مگامتانول سیراف شامل یک خط کامل تولید متانول با گرید AA و سرویس های جانبی از جمله نیروگاه برق، واحد تولید هوای فشرده و اکسیژن، واحد بخار، آب شیرین کن، سیستم خنک کننده، سختی گیر، تصفیه فاضلاب و مخازن ذخیره محصولات جهت صادرات است.
متانول تولیدی از طریق اسکله صادراتی پیش بینی شده به خارج از کشور صادر خواهد شد. خوراک این واحد گاز طبیعی بوده و توسط یک خط لوله 24 اینچی طبق قرارداد با شرکت ملی گاز استان بوشهر که در سال 1389 منعقد شده است، تامین می شود.
با توجه به محدودیت منابع نفت خام، متانول علاوه بر مصرف شیمیائی به عنوان سوخت مایع مورد استفاده در موتورهای درونسوز در آینده نزدیک بازار بسیار خوبی را به خود اختصاص می دهد لذا سرمایه گذاری در جهت تولید متانول از گاز طبیعی یا ذغال سنگ، تجارتی پرفایده و صنعتی بسیار کارگشا خواهد بود.
متانول یکی از سه محصول بسیار مهم صنایع شیمیایی در دنیا بوده و مواد بسیاری از آن مشتق می شوند. همچنین با توجه به کمبود قابل پیش بینی منابع انرژی در آینده، مصرف مستقیم متانول و یا مخلوط آن به عنوان سوخت پاک و یا در تولید هیدروژن مصرفی پیل های سوختی بسیار مورد توجه است.
اهم مزایای تولید متانول کاربرد آن در صنایع پایین دستی مانند تولید انواع رزین، صنایع داروئی،فرمالین و DME، افزایش سهم بازار با توجه رشد تقاضا برای متانول در دنیا و کاهش اتکاء به صادرات مواد خام حامل انرژی در راستای سند ملی چشم انداز کشور است.

تعداد بازدید : ۶,۱۸۰