سفیر ایران در فرانسه تاکید کرد:

جذابیت ظرفیت های توسعه پتروشیمی برای سرمایه گذاران بالقوه

جذابیت ظرفیت های توسعه پتروشیمی برای سرمایه گذاران بالقوه
(شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۱:۵۹

سفیر ایران در فرانسه گفت: کشور در زمینه توسعه ظرفیت های پتروشیمی و زنحیره ارزش برنامه های قابل توجهی دارد که می تواند برای سرمایه گذاران بالقوه این بخش بسیار جذاب باشد.

به گزارش نیپنا؛ ابوالقاسم دلفی سفیر ایران در فرانسه در "دومین همایش صنایع میان و پایین دستی پتروشیمی ایران در پاریس" با عنوان "توسعه و سرمایه گذاری" با قدردانی از شرکت ملی صنایع پتروشیمی که با برگزاری این همایش درصدد تشویق شرکت های بین المللی برای مشارکت و همکاری در طرح های توسعه ای این صنعت است، گفت: روابط ایران و فرانسه از قدمتی بسیار طولانی برخوردار است و همواره از فراز و نشیب های فراوانی برخوردار بوده است، اما بطن روابط دو کشور به جهت نگاه ویژه آنها به مباحث انسانی و انقلاب های آزادی خواهی در بسیاری از موارد نزدیک یکدیگر بوده است.

ابوالقاسم دلفی با بیان اینکه، در کنار فراز و نشیب های فراوان روابط سیاسی دو کشور ، روابط اقتصادی همواره از نقاط قوت روابط دو کشور بوده است، افزود: حضور و سرمایه گذاری مشترک شرکت های فرانسوی در پروژه های نفت و گاز ایران، حضور شرکت های خودروسازی و همچنین همکاری ها در سایر بخش ها علی رغم ملاحظات بین المللی روند رو به رشدی را در سال های قبل از تحریم تجربه کرده است. اما با آغاز تحریم های بین الملی از سال 2003 خروج اعظم شرکت های مهم فرانسه از ایران رخ داد که منجر به کاهش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور شد. اما با این وجود در دوران 12 ساله تحریم نیز روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در محدوه ای خاص برقرار و در بخش های مختلف ادامه داشته است.

همکاری های جدید فرانسوی ها با شرکای سابق ایرانی خود

وی خاطر نشان کرد: امضاء توافق برجام پس از مذاکرات فشرده و سنگین بین 5 عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل، آلمان و ایران در 14 ژوئیه 2015 نقطه عطفی در روابط ایران- فرانسه و اتحادیه اروپا بود. با برداشته شدن تحریم های بین المللی شرکت های فرانسوی مجددا به سمت بازار ایران بازگشته و درصدد ایجاد شرکت های مشترک با شرکای سابق خود که نسبت به دوران قبل از تحریم از نظر فنی و اقتصادی توانمندتر شده بودند،برآمدند.

وی ادامه داد: موافق نامه های شرکت های مشترک بسیاری در بخش خودروسازی، بخش تولید قطعات خودرو و همچنین بخش های کشاورزی و بهداشت و درمان نهایی و امضاء شده است که برخی از آنها اجرایی و تولید در آن  آغاز شده است.

سفیر ایران در پاریس در خصوص همکاری های گسترده دو دولت در زمینه خرید نفت و توسعه فازهای پارس جنوبی، افزود: مهمترین تحول در بخش روابط اقتصادی دو کشور آغاز مجدد خرید نفت ایران از سوی فرانسه و سرمایه گذاری در توسعه فاز 11 پارس جنوبی است. با نگاهی به ظرفیت های اقتصادی دو کشور می توان دریافت که روابط دو کشور در بعد اقتصادی هنوز از ظرفیت های بالقوه بسیاری برخوردار است و در صورت استفاده از تمامی ظرفیت ها می توان شاهد رشد فزاینده روابط اقتصادی دو کشور در آینده بود.

دلفی، در زمینه همکاری های مالی و بانکی دوکشور اظهار کرد: علی رغم افزایش روابط اقتصادی دو کشور بعد از امضا برجام، در بخش تبادلات مالی بویژه توسط بانکهای بزرگ در زمینه فاینانس با وجود روابط رو به توسعه کشور، همراهی نکره اند. اما با این وجود بانک های کوچکی هستند که با هماهنگی های صورت گرفته نقش مثبتی را در حوزه روابط بانکی دو کشور ایفا کرده اند.

وی با اشاره به ذخایر گازی و بازار انرژی ایران، گفت: ظرفیت های ایران در زمینه ذخایر نفت و گاز بر کسی پوشیده نیست. ایران 158 میلیارد بشکه ذخایر اثبات شده نفت خام و 8 / 33 تریلیارد کوبیک متر گاز دارد و با در نظر گرفتن مجموع این ذخایر، ایران بزرگترین دارنده ذخایر هیدروکربن جهان است. با در نظر گرفتن موقعیت ژئوپلتیک و همچنین نقش سازنده در بازار انرژی و نیز با برداشته شدن تحریم ها، تولید نفت و گاز ایران افزایش یافته است و آماده پذیرش سرمایه گذاری های مشترک در بخش های فرآوری محصولات نفت، گاز و پتروشیمی هستیم.

نگاه ایران به تنوع بخشی بازارهای صادرات نفت، گاز و پتروشیمی

دلفی در ادامه افزود: تولید نفت ایران حدود 4 میلیون بشکه در روز بوده و صادرات نفت نیز به میزان دوره قبل از تحریم نزدیک شده است. ایران در نظر دارد تا تولید نفت خود را به 7 / 5 میلیون بشکه در روز افزایش دهد. همچنین تولید گاز طبیعی ایران حدود 920 میلیون کوبیک متر است که قرار است به 200 / 1 میلیون کوبیک متر در روز برسد.

سفیر ایران در پاریس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر نگاه به تنوع بخشی به بازارهای صادرات نفت و گاز خود و افزایش صادرات نفت و مشتقات آن به 3 میلیون در روز تا سال 2020 ، به استفاده از مابقی تولید در صنایع پتروشیمی توجه دارد.

وی با بیان اینکه، ایران در بخش پالایشگاهی در نظر دارد با اتمام پروژه های پالایشگاهی کشور، ظرفیت این بخش را از 8 / 1 میلیون بشکه در روز به 3 میلیون بشکه افزایش یابد، خاطر نشان کرد: کشور در زمینه توسعه ظرفیت های پتروشیمی و زنحیره ارزش برنامه های قابل توجهی را در دستور کار دارد که می تواند برای سرمایه گذاران بالقوه این بخش بسیار جذاب باشد.

گفتنی است؛ دومین همایش صنایع دستی و پائین دستی پتروشیمی ایران با عنوان توسعه و سرمایه‌گذاری 6 و 7 اردیبهشت ماه درپاریس برگزار شد.

تعداد بازدید : ۱,۱۶۷