دعوت مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از سرمایه گذاران خارجی

دعوت مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از سرمایه گذاران خارجی
(جمعه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۶:۱۴

شرکت ملی صنایع پتروشیمی آمادگی خود را جهت هر گونه همکاری مشترک با صاحبان لیسانس، تکنولوژی و سرمایه گذاران در زمینه توسعه صنعت پتروشیمی ایران اعلام می دارد.

به گزارش خبرنگار نیپنا؛ رضا نوروززاده مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در "دومین همایش صنایع میان دستی و پایین دستی پتروشیمی ایران" که در پاریس برگزار شد، اظهارکرد: کشور بزرگ ایران در تاریخ تمدن بشری جایگاه ویژه ای دارد و در حال حاضر در منطقه خاورمیانه یکی از کشورهای مهم و تاثیر گذار در معادلات اقتصادی و منطقه ای می باشد.

وی افزود: کشور ما علاوه بر اینکه از پهنه وسیع، تمدن کهن، فرهنگ غنی، جمعیت جوان و تحصیل کرده، موقعیت استراتژیک جغرافیایی و طبیعت چهار فصل زیبا بهره­مند است دارای منابع عظیم زیرزمینی معدنی و هیدروکربوری است که باعث شده است همواره و در طول تاریخ جایگاه ویژه ای در بین کشورهای منطقه داشته باشد.

نوروززاده ادامه داد: از منظر منابع انرژی، کشور ایران، رتبه اول ذخایر گازی و رتبه چهارم ذخایر نفتی جهان را به خود اختصاص داده است، که این منابع ارزشمند در کنار ویژگی­هایی که ذکر شد، جذابیت بالایی برای سرمایه گذاری در صنعت نفت ، گاز  و پتروشیمی کشور ما ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تدوین برنامه های توسعه پنج ساله، نقشه راه توسعه و زمینه های جذب سرمایه صنعت پتروشیمی را ترسیم کرده است که اکنون توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری و اجرا می شود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: اکنون (سال97)صنعت پتروشیمی ایران با 50 سال تجربه، حدود 72 میلیون تن ظرفیت اسمی نصب شده و بیش از 26 میلیون تن محصول به ارزش حدود 14 میلیارد دلار به خارج از کشور صادر می کند وعلاوه بر این موارد در قالب برنامه های توسعه ای، بیش از 100 طرح توسعه ای تعریف شده است که اکثر آنها در حال اجرا بوده و در سال های آتی به بهره برداری خواهند رسید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: برخی از این طرح ها آماده مذاکره جهت مشارکت و یا سرمایه گذاری می باشند که در مجموع ظرفیت جذب بیش از 100 میلیارد دلار سرمایه را دارند. تنوع فرایند و محصول در طرح­های فوق بگونه­ای است که به طیف گسترده­ای از محصولات دست خواهیم یافت که عمده­ترین آنها الفین­ها، آمونیاک و اوره، متانول و زنجیره پایین دست و پلیمرها می­ باشند.

نوروززاده ادامه داد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای احداث طرح های مذکور، برنامه­ریزی­های لازم جهت  ایجاد و توسعه مناطق جدید را در «منطقه انرژی­بر پارسیان»، «قشم»، «چابهار» و «جاسک» در دستور کار خود قرار داده است.

وی گفت : مناطق دارای مزیت هایی از قبیل دسترسی به آبهای آزاد بین المللی، خوراک فراوان، زمین آماده تخصیص، وجود آب، برق، خطوط مخابراتی و زیرساخت­ های صادرات و ترانزیت کالا، معافیت­ های گمرکی برای مواد اولیه، کالا و تجهیزات وارداتی و صادراتی و معافیت های مالیات ارزش افزوده و مالیات بر درآمد می باشند.

نوروززاده  اظهارکرد:  شرکت ملی صنایع پتروشیمی ضمن دعوت از تمامی مقامات حاضر جهت بازدید از ظرفیت­ها و پتانسیل های موجود در کشور ایران، آمادگی خود را جهت هر گونه همکاری مشترک با صاحبان لیسانس، تکنولوژی و سرمایه گذاران در زمینه توسعه صنعت پتروشیمی ایران اعلام می دارد.

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی ایران با ظرفیت تولید حدود 20 میلیون تن در سال 2005 (که شامل دوران تحریم­های غیرمنصفانه و یکجانبه نیز بوده است)،گفت: با تلاش و پشتکار متخصصین ایرانی و همکاری برخی از شرکت­های خارجی به حدود 64 میلیون تن در سال 2017 افزایش داشته است یعنی به طور متوسط بیش از 18 درصد رشد سالانه را نشان می دهد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: این امر موجبات ایجاد یک پتانسیل بسیار قوی و فضای همکاری متقابل با سرمایه­گذاران و صاحبان دانش فنی بین­المللی را در جهت هم افزایی و سرعت بخشیدن به توسعه صنعت پتروشیمی در ایران فراهم آورده است.

نوروززاده اظهارکرد: بمنظور گسترش همکاری های دو جانبه و استفاده از مزایایی که در بالا به آنها اشاره کردم، لازم است شرکت های بین المللی نیز از دولت های خود مجدانه بخواهند تا از بعضی از بازیگران بین المللی که سعی در تحمیل نظرات و شرایط از جمله وضع تحریم ها و تعرفه های تجاری یکجانبه دارند (که بر خلاف کلیه قوانین تجارت آزاد بین المللی می­باشد) مقابله نموده تا زمینه همکاری های متقابل و پیشرفت های حاصل شده و احتمالی آینده تحت تاثیر این گونه تصمیمات قرار نگیرد.

وی تصریح کرد: تهران از تاریخ 6 تا 9 ماه می 2018 میزبان برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین­المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به عنوان بزرگترین رخداد نمایشگاهی خاورمیانه می­باشد همچنین در راستای بهبود تعاملات بین­المللی فعالان صنعت پایین دستی پتروشیمی، دوازدهمین نمایشگاه ایران پلاست طی 24 تا 27 سپتامبر 2018 در محل نمایشگاه بین­ المللی تهران برگزار خواهد ­شود که همگی شما میهمانان محترم را به بازدید از این نمایشگاه ها دعوت می­ نمایم.

تعداد بازدید : ۲,۳۹۰