جذب سرمایه گذاری های جدید نبض توسعه صنعت پتروشیمی

جذب سرمایه گذاری های جدید نبض توسعه صنعت پتروشیمی
(دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۰:۲۵

سرمایه گذاری های جدید درصنعت پتروشیمی نیازمند حمایت های اثر بخش از سوی دولت و نظام بانکی کشور است.

عباس آرگون عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در گفت‌وگو با خبرنگار نیپنا اظهار کرد: پتروشیمی یکی از مزایای صنعتی کشور است و به دلیل نیاز بالای این صنعت به تامین مالی باید نظام تامین مالی درکشور به گونه‌ای تنظیم شود که هزینه تامین آن مناسب باشد و طرح‌های توسعه‌ای زمینه اجرا داشته باشند.
آرگون با برشمردن مزایای نسبی تولید در کشور عنوان کرد:‌ حوزه انرژی شامل نفت، گاز ، پالایش و پتروشیمی از بخش‌هایی است که کشور در آن دارای مزیت نسبی است و می ‌توان با افزایش بهره‌وری ، ثروت ‌افرینی از این بخش‌های مهم اقتصادی را افزایش داد.
وی تاکید کرد: جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نیازمند تنش‌زدایی و ارتباط بیشتر با اقتصاد جهانی است و خوشبختانه پس از برجام روند رو به رشد همکاری با شرکت های صاحب نام را شاهد بوده ایم و همین امرمی‌تواند ما را به نظام جهانی پیوند بزند.
آرگون عنوان کرد:‌ ورود سرمایه‌گذار خارجی به آن معناست که هزینه تامین مالی کاهش می‌یابد و امکان استفاده از دانش روز دنیا و مدیریت‌های به روز فراهم می‌شود بنابراین باید ضمن ایجاد تعامل مثبت با جهان از تجارب دنیا استفاده کرد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران عنوان کرد:‌ پس از برجام نرخ ریسک اقتصادی کشور از 7 به 5 کاهش یافت و هزینه تامین مالی نیز در فاینانس‌ها کاهش یافت و اکنون با توجه به شرایط کشور باید تلاش شود تا چهره مناسبی از سرمایه‌گذاری ایجاد شود و هدایت منابع مالی خارجی به کشور می‌تواند ضریب امنیت را نیز افزایش دهد.
آرگون عنوان کرد:‌ هزینه تامین مالی در داخل کشور بالاست و با توجه به نرخ سود سپرده های بالا سودی که بانک ها به دست می‌اورند و تسهیلاتی هم که بانکها از این محل پرداخت می کنند با نرخ بالا مواجه است و با این هزینه تامین مالی بسیاری از طرح های اقتصادی دارای توجیه اقتصادی نیست و فعالیت اقتصادی مولد اندکی وجود دارد که نرخ سود بالای 30 درصد داشته باشد تا بتواند سود 24 درصد بانکی را پرداخت کند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران خاطرنشان کرد:‌ فاینانس ها اگر در قاعده زمانی خود استفاده نشود با زیان همراه خواهد شد.

تعداد بازدید : ۱,۶۷۰