مهندسی آنزیم های تجزیه کننده پلاستیک توسط دانشمندان

مهندسی آنزیم های تجزیه کننده پلاستیک توسط دانشمندان
(یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۴:۳۹

محققان از مهندسی و طراحی آنزیمی که قادر به حل مشکل زباله های ناشی از بطری های پلی اتیلن ترفتالات است؛ خبر دادند.

به گزارش نیپنا به نقل پایگاه اینترنتی پلاستیک نیوز یوروپ ، محققان در ایالات متحده و بریتانیا به تازگی از مهندسی و طراحی آنزیمی که قادر به حل مشکل زباله های ناشی از بطری های پلی اتیلن ترفتالات (PET) است؛ خبر دادند.
نتیجه اخیر، تازه ترین یافته از یک رشته تحقیقات خیره کننده در این حوزه است که نشان می دهد آنزیم هایی معین و میکروب های مصرف کننده آن ها می توانند با تجزیه انبوه ضایعات پلاستیکی راه حلی برای این مشکل باشند.
بر اساس این گزارش دانشمندان در آزمایشگاه ملی انرژهای تجدید پذیر دپارتمان انرژی ایالات متحده (US Department of Energy) و دانشگاه پورتسموث می گویند که توانسته اند با دستکاری آنزیم یک باکتری، قدرت آن را برای تجزیه پلی اتیلن ترفتالات به میزان چشمگیری افزایش دهند. این آنزیم طبیعی در باکتری موسوم به Ideonella sakaiensis وجود دارد که محققان اخیرا در یک مرکز بازیابی در ژاپن به قابلیت آن برای تجزیه پلی اتیلن ترفتالات پی بردند.
سالانه میلیون ها تن بطری پلی اتیلن ترفتالات به تولید می رسد که بسیاری از آن ها به عنوان زباله دور ریخته می شود. این محصول پتروشیمی می تواند صدها سال در یک محیط طبیعی ماندگار شود.
جان مک گیهن، مدیر موسسه علوم بیو پزشکی و بیولوژیکی در دپارتمان علوم بیولوژیکی دانشگاه پورتسموث، در تاریخ 16 آوریل در گفتگو با مطبوعات ، عنوان کرد: همگان سهمی مهم در مواجه با مشکل زباله های پلاستیکی دارند؛ اما جامعه علمی که پدید آورنده این مواد شگفت انگیز (wonder materials) بوده است؛ در حال حاضر باید تمام توان تکنولوژیکی خود را برای ایجاد راه حل های کارآمد به کار گیرد.

تعداد بازدید : ۳,۳۹۲