برنامه ریزی برای استفاده از سازندگان داخلی درطرح پتروشیمی کیان

برنامه ریزی برای استفاده از سازندگان داخلی درطرح پتروشیمی کیان
(دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۷) ۱۰:۱۱

بخش زیادی از تجهیزات مورد نیاز پتروشیمی کیان با توجه به توانمندی های شرکت های ایرانی از طریق سازندگان داخلی تامین خواهد شد.

محمد صادق فاضلی مدیرعامل پتروشیمی کیان در گفتگو با خبرنگار نیپنا در مورد وضعیت فعلی این طرح گفت: در حال حاضر اقدام های اولیه در مسیر ساخت این طرح پتروشیمی انجام شده است و تنها دو مجوز باقی مانده است که یکی مجوز تامین خوراک و دیگری تایید وزارت نفت به عنوان پروژه اولویت دار است و بعد از دریافت مجوز های لازم با لیسانس شرکت لینده فاز مهندسی طرح آغاز خواهد شد.
مدیر عامل پتروشیمی کیان در مورد استفاده از تجهیزات ساخته شده در داخل کشور گفت: به غیر از ماشین آلاتی که در کشور وجود ندارد بقیه تجهیزات بخصوص تجهیزات فیکس از ساخت داخل تامین خواهد شد. یکی از مزیت‌های واحد الفین این است که بانک متریال زیادی مثل کابل و لوله دارد و تمام این کالاها از محصولات داخلی تامین خواهد شد چون به لحاظ ارزشی مقرون به صرفه بوده و خرید آنها برای ما راحت تر است.
فاضلی در مورد اقدامات پیش بینی شده در سال جاری گفت: اجرای واحد ها در دو فاز عملیاتی برنامه ریزی شده که عملیات مهندسی فاز اول این طرح (شامل واحد های الفین، استخراج بنزن و بوتادین) در سال جاری آغاز خواهد شد و ظرف مدت چهار سال دیگر به بهره برداری می‌رسد. اجرای فاز اول طرح نیازمند حدود 3/5 میلیارد دلار سرمایه گذاری است.
شرکت پتروشیمی کیان به منظور اجرای طرح الفین 12 و آروماتیک 5 در زمینی به مساحت حدود 75 هکتار در فاز دوم منطقه ویژه پتروشیمی در عسلویه تاسیس گردیده است. طرح الفین دوازدهم به صورت یک مجتمع الفین-آروماتیک به همراه واحدهای پایین دستی با ظرفیت تولید سالانه نزدیک به 6 میلیون تن محصولات میانی و نهایی تعریف شده است
این طرح شامل احداث واحدهای پیش تفکیک خوراک مایع ، آروماتیک ، الفین ، اتیل بنزن ، آلفا الفین ، پروپیلن اکساید و بوتادین است که در نتیجه تولید انواع محصولات از خانواده الفینها ، آروماتیکها ، استایرن و دیگر محصولات مورد نیاز صنایع پایین دستی اتیلن را در برمی گیرد.

تعداد بازدید : ۴,۴۴۰