صنایع پتروشیمی پیشتاز رشد تقاضای جهانی برای نفت خام

صنایع پتروشیمی پیشتاز رشد تقاضای جهانی برای نفت خام
(چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶) ۱۱:۵۷

پتروشیمی تا پنج سال آینده پیشتاز تقاضای جهانی برای نفت و گاز خواهد شد.

به گزارش نیپنا به نقل از رویترز، آژانس بین المللی انرژی (IEA) روز دوشنبه 14 اسفند ماه اعلام کرد: صنایع پتروشیمی ظرف پنج سال آینده پیشتاز تقاضای جهانی قوی برای نفت و گاز می شود و سوخت وسائط نقلیه موتوری مانند بنزین و گازوئیل با از دست دادن جایگاه خود سهم کمتری خواهند داشت.
بر اساس چشم انداز پنج ساله آژانس بین المللی انرژی، تا سال 2023 میلادی تقاضا برای طیف وسیعی از تولیدات پتروشیمی از کودهای شیمیایی تا انواع پلاستیک و محصولات آرایشی و بهداشتی تقریبا یک چهارم از رشد تقاضای جهانی نفت خام را به خود اختصاص می دهد.
بر اساس این گزارش ، البته این تغییر با چالش هایی برای صنعت نفت همراه است. چرا که بسیاری از محصولات پتروشیمی با خوراک گازی تولید و نقش پالایشگاه ها کمرنگ می شود. همزمان، رشد مصرف بنزین و گازوئیل با بهبود راندمان مصرف و کاهش استفاده از این قبیل سوخت ها در کشورهای توسعه یافته، کندتر می شود.
انتظار می رود تقاضای جهانی برای نفت خام تا سال 2023 میلادی تا 6 میلیون و 900 هزار بشکه در روز افزایش یابد. حدود یک چهارم از این رقم یعنی معادل یک میلیون و 700 هزار بشکه در روز به تامین خوراک اتان و نفتای پتروشیمی ها اختصاص می یابد.
آژانس بین المللی انرژی همچنین افزود: رشد اقتصاد جهانی سبب افزایش تعداد افراد طبقه متوسط در کشورهای در حال توسعه شده است و درآمدهای بیشتر به جهش تقاضا برای کالاهای مصرفی (consumer goods) و خدمات دامن می زند.


تعداد بازدید : ۲,۱۹۸