با امضاء قراداد محقق شد:

اولین دانش فنی با برند ایرانی PARS MTP

اولین دانش فنی با برند ایرانی PARS MTP
(چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶) ۱۴:۰۸

شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و ایرلیکوئید فرانسه قرارداد داخلی همکاری امضا کردند.

به گزارش خبرنگار نیپنا، با امضای قرارداد داخلی میان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی وشرکت ایرلیکوئید فرانسه که امروز چهارشنبه (16 اسفند ماه) ، نخستین پیشنهاد لیسانس واحد صنعتی فرآیند تبدیل متانول به پروپیلن تحت برند PARS MTP قابل ارائه به مشتری می شود.
بر اساس این گزارش، به دنبال مذاکرات فشرده و تنگاتنگ که از سال 1394 آغاز و منجر به امضا قرارداد همکاری مشترک میان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت ایرلیکوئید فرانسه شد جهت تعیین ابعاد این همکاری به منظور اعطای اولین لیسانس مشترک به صنعت پتروشیمی کشور تحت نام پارس ام تی پی (Pars MTP)، آیین امضا قرارداد داخلی با حضور اسماعیل قنبری مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و مهندس علیمراد مدیر امور سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیران شرکت ایرلیکویید، بین دو شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت ایرلیکویید در آلمان برگزار شد.
قنبری مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی درباره امضای این قرارداد اظهار کرد: با توجه به فضای جدید ایجاد شده در سال های اخیر و اعلام آمادگی شرکت ایرلیکوئید فرانسه برای آغاز دوره جدید همکاری ها و امضا این قرارد همکاری، در ادامه قرارداد داخلی فیمابین، در ارتباط با اولین لیسانس فرآیند تبدیل متانول به پروپیلن تحت برند PARS MTP منعقد شد.
وی ادامه داد: حدود یکسال مذاکرات سخت و فشرده که منجر به عقد قرارداد سه جانبه شد و با برگزاری بیش از سی جلسه داخلی، تله کنفرانس، جلسات حضوری با نمایندگان شرکت ایرلیکویید قرارداد داخلی بین این شرکت و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی امضا شد.
قنبری افزود: براساس قرارداد منعقده درسال 2004 میلادی همکاری مشترکی بین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت لورگی به منظور توسعه و واگذاری دانش فنی مشترک تبدیل متانول به پروپیلن آغاز شد. این همکاری بدلیل تحریم ها و عدم حضور شرکت لورگی در سال 2010 میلادی، متوقف شد.
وی گفت: پس از توقف همکاری مشترک و در طی دوران تحریم، شرکت لورگی اقدام به واگذاری لیسانس جهت احداث سه واحد صنعتی با ظرفیت 450 تا 500 هزار تن در سال در کشور چین نموده است که این واحدها در حال بهره برداری می باشند. به موازات، شرکت پژوهش و فناوری نیز در طی همین دوره اقدام به تکمیل، اصلاح و راه اندازی واحد نیمه صنعتی (Demo Plant) تولید پروپیلن از متانول کرده است.

قنبری اظهارکرد: این قرارداد دارای مزایای بسیاری است که از آنجمله به موارد ذیل می توان اشاره کرد:

1) در ایران تحت یک برند جدید، انحصاراً لیسانس مشترک توسط ایرلیکید و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برای تبدیل متانول به پروپیلن ارائه می گردد.

2) طرفین آخرین دستاوردهای پژوهشی و فنی خود را در رابطه با فرآیند تولید پروپیلن از متانول که قبلا بررسی نموده بودند در آخرین نسخه دانش فنی به صورت مشترک این بهبودها را اعمال نمودند.
3) شرکت ملی صنایع پتروشیمی اولین خریدار این لیسانس خواهد بود تا در قالب یک واحد رفرنس بتوانند به سایر متقاضیان ایرانی این لیسانس را اعطا نمایند.
4) اسناد مهندسی پایه به صورت مشترک و در قالب قرارداد انجام مهندسی پایه توسط کارشناسان پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت ایرلیکید تهیه می گردد. شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در کلیه دیسیپلین های اسناد مهندسی منجمله فرآیند، مکانیک ثابت، مکانیک دوار، پایپینگ، سیویل و غیره مشارکت می نماید. رزومه کارشناسان مرتبط قبلا برای شرکت ایرلیکویید ارسال شده است.
وی تصریح کرد: مطرح شدن نام شرکت ایرانی در کنار یک صاحب لیسانس بین المللی به عنوان لایسنسور در واقع اعتباربخشی به دانش ایرانی است. ریسک پائینتر بدلیل وجود رفرنس واحد صنعتی ایرلیکید در کشور چین، سرعت در اجرای کار، کاهش حجم سرمایه گذاری و ارتقا قابل توجه توان مهندسی ایرانی از دیگر مزایای این قرارداد است.
قنبری با بیان این که حوزه فن آوری و تنوع تکنولوژی در صنایع پتروشیمی بسیار گسترده و پیچیده است گفت: با توجه به زیر ساخت های موجود در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و کیفیت و نوع تقسیم بندی وظایف این شرکت و بهره جویی از پژوهشگران و نخبگان می تواند در تولید فناوری و بومی سازی آن موفق ظاهر شود. داشتن منابع و توانمندی به تنهایی کافی نیست واز صنعت نیز انتظار می رود با تدبیر از پژوهش حمایت های لازم را برای تبدیل آن به فناوری انجام دهد.
مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی افزود: امید است در سایه الطاف حق تعالی و حمایت مسئولین بتوانیم به عنوان یک شرکت پیشتاز دانش بنیان گام های محکم تری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی با تکیه بر بومی سازی و توان داخل بر داریم و در نیم قرن دوم صنعت پتروشیمی کشور، بتوان با ارائه دستاوردهای مهم به این صنعت بالنده نه تنها در بومی سازی دانش فنی و لیسانس بلکه در اشتغال زایی بیشتر، افزایش تولید ناخالص ملی و مثبت‌تر شدن تراز تجاری کشور به طور موثری سهیم باشیم. در پایان امید است با همکاری مشترک فوق، تلاش های گذشته به ثمر نشسته و در آینده ای نزدیک شاهد احداث واحدهای صنعتی تولید پروپیلن از متانول باشیم.



تعداد بازدید : ۲,۱۲۵