فاینانس چین آماده ارائه در طرح‌ های صنعتی و پتروشیمی

فاینانس چین آماده ارائه در طرح‌ های صنعتی و پتروشیمی
(دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶) ۱۱:۰۰

چینی ها در صورت فراهم بودن شرایط از سوی بانک های ایرانی، آماده فاینانس طرح های توسعه ای از جمله صنعت پتروشیمی هستند.

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین درگفتگو با خبرنگار نیپنا با اشاره به فراهم بودن 20 میلیارد دلار فاینانس چین از محدودیت‌های بانک ها درتامین 15 درصد سهم طرف ایرانی خبرداد و گفت: از بانک های داخلی انتظار داریم بخش خصوصی را حمایت کنند و تامین مالی طرح های بزرگ صنعتی کشور از جمله طرح های در حال ساخت و جدید پتروشیمی می تواند جانی تازه به بخش صنعت کشور ببخشد.
مجیدرضا حریری نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در مورد فاینانس چین گفت:‌ فاینانس‌های چین به ایران آماده ارایه است و بخش‌های خصوصی و دولتی این امکان را دارند که از آن استفاده کنند اما از حدود 20 میلیارد دلار فاینانس جدیدی که با کشور چین تعریف شده است میزان جذب شده قابل توجه نیست.
وی در تشریح دلایل عدم جذب فاینانس‌های چین در پروژه‌های داخلی توسط سرمایه‌ گذاران داخلی و خارجی اظهار کرد:‌ برای استفاده از فاینانس‌ها در هر پروژه‌ای باید 15 درصد آن توسط منابع داخلی تامین شود و میانگین رقم 20 میلیارد دلار فاینانس خارجی حدود 3 میلیارد دلار است که از محل منابع مالی داخلی محدودیت‌هایی برای تامین آن وجود دارد.
حریری خاطرنشان کرد:‌ برای استفاده از فاینانس‌ها سرمایه‌گذاران داخلی باید بتوانند از بانک های ایرانی اعتبار جذب کنند و برای اعتبار باید وثیقه ملکی تامین شود و برای جذب 100 میلیون دلار پروژه باید 15 میلیون دلار منابع مالی داخلی جذب و 85 میلیون دلار هم باید وثیقه ملکی پیش‌بینی شود.
وی ادامه داد:‌ برای سرمایه‌گذاری علاوه بر تامین منابع مالی باید فضای کسب‌ وکار نیز فضای تشویق کننده‌ای باشد تا سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری و توسعه واحدهای صنعتی تشویق کند.
نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین اظهار کرد: البته بانک ها نیز مسائل و مشکلات خود را دارند و محدودیت هایی در تامین منابع مالی برای پروژه‌های اقتصادی دارند اما با افزایش همکاری و تعامل میان نظام بانکی کشور، دولت و بخش خصوصی می توان سرمایه گذاری های جدید و تامین مالی طرح های پتروشیمی را شتاب بخشید.

تعداد بازدید : ۲,۴۲۳