معامله 139 هزارمیلیارد ریالی محصولات پتروشیمی در بورس کالا

معامله 139 هزارمیلیارد ریالی محصولات پتروشیمی در بورس کالا
(یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶) ۱۵:۱۳

مدیرعامل بورس کالا گفت: محصولات پتروشیمی با ارزش معامله ۱۳۹ هزارمیلیارد ریال و سهم ۳۱ درصدی در رتبه دوم معامله های فیزیکی بورس کالا قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار نیپنا، حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران امروز یکشنبه (6 اسفند ماه) در نشستی خبری با ارائه گزارش عملکرد سال ۹۶ و ارائه برنامه های پیشرفت و توسعه سال ۹۷ به شاخص های بازار در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: بورس کالای ایران در ۱۰ ماه ابتدایی سال ۹۶، سهم ۴۸ درصدی از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را به خود اختصاص داده و با ارزش معاملات ۸۷۹ هزار میلیارد ریالی، رتبه اول را در بین سایر بورس ها کسب کرده است.
ثبت بالاترین رکورد تاریخی ارزش کل معاملات
وی به آمار معاملات بورس کالای ایران در ۱۱ ماهه سال ۹۶ نیز اشاره کرد و افزود: ارزش کل معاملات بورس کالای ایران در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹ درصد افزایش پیدا کرده و به بیش از یک میلیون و ۳۵ هزار میلیارد ریال بالغ شده که در ۱۱ ماهه سال جاری بالاترین رکورد تاریخی ارزش کل معاملات بورس کالای ایران رقم خورده است.
وی ادامه داد: در این مدت ۲۴ میلیون و ۱۳۱ هزار تن محصول به ارزش ۴۴۶ هزار و ۳۵۳ میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفته است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۴ درصدی در حجم و ۳۳ درصدی در ارزش معاملات را نشان می دهد.
سلطانی نژاد ادامه داد: همچنین جمع معاملات بازار مشتقه بورس کالای ایران با افزایش ۲۷ درصدی حجم و ۶۱ درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است؛ به طوری که بیش از ۳ میلیون و ۸۱۷ هزار قرارداد به ارزش ۵۷۹ هزار و ۱۴۳ میلیارد ریال در این بازار داد و ستد شده است.
وی به تفکیک سهم گروه های کالایی از ارزش معاملات بازار فیزیکی در یازده ماهه سال ۹۶ پرداخت و گفت: محصولات صنعتی و معدنی با ارزشی حدود ۱۸۳ هزار میلیارد ریال معادل ۴۱ درصد بیشترین سهم از ارزش معاملات بازار فیزیکی را به خود اختصاص داده است. در این میان محصولات پتروشیمی با ارزشی معاملات ۱۳۹ هزار میلیارد ریال و سهم ۳۱ درصدی در رتبه دوم قرار گرفته است. فرآورده های نفتی با ارزش معاملات ۹۰ هزار میلیارد ریالی معادل ۲۰ درصد، محصولات کشاورزی با ارزش معاملات ۳۱ هزار میلیارد ریالی معادل ۷ درصد و بازار فرعی با ارزش معاملات ۴ هزار میلیارد ریال و سهم یک درصدی رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند.
مدیر عامل بورس کالای ایران در ادامه به سهم انواع قراردادها از ارزش کل معاملات بازار فیزیکی در یازده ماهه سال ۹۶ پرداخت و گفت: معاملات نقدی با سهم ۶۱ درصدی معادل ۲۷۳ هزار میلیارد ریال بیشترین سهم را از انواع قراردادها به خود اختصاص داده است. این در حالی است که معاملات سلف نیز ۳۹ درصد از ارزش کل معاملات بازار فیزیکی معادل ۱۷۳ هزار میلیارد ریال را از آن خود کرده است.
تامین مالی 136 هزار و 733 میلیارد ریالی از طریق معاملات سلف و نسیه
سلطانی نژاد همچنین به میزان تامین مالی انجام شده از طریق معاملات سلف و نسیه در بازار فیزیکی بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: محصولات صنعتی و معدنی با ارزش تامین مالی ۱۳۶ هزار و ۷۳۳ میلیارد ریال معادل ۷۹ درصد بیشترین سهم را خود اختصاص داده است. در این میان محصولات پتروشیمی با ارزش تامین مالی ۳۴ هزار و ۴۶۵ میلیارد ریال معادل ۲۰ درصد در رتبه دوم قرار گرفته است.
همچنین در ۱۱ ماه امسال ۳ میلیون و ۶۷۳ هزار تن محصول به ارزش ۱۳۸ هزار و ۶۸۵ میلیارد ریال در بازار پتروشیمی داد و ستد شده که ارزش و حجم معاملات این بازار نیز بیشترین ارزش و حجم معاملات از سال ۸۶ تاکنون بوده است.
سلطانی نژاد ادامه داد: بررسی روند حجم معاملات قراردادهای آتی نیز نشان می دهد که این قراردادها نیز با معامله ۳ میلیون و ۷۷۶ هزار قرارداد به ارزش ۵۷۹ هزار میلیارد ریال در ۱۱ ماه سال ۹۶ مواجه شده است.
سهم 48 درصدی بورس کالا از ارزش کل معاملات بازار سرمایه
مدیر عامل بورس کالای ایران در ادامه این نشست به اقدامات مهم بورس کالا در سال ۹۶ اشاره کرد و افزود: سهم ۴۸ درصدی شرکت بورس کالای ایران از ارزش کل معاملات بازار سرمایه در ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۶، رشد ۳۹ درصدی ارزش کل معاملات بورس کالای ایران در یازده ماهه سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۴۴ درصدی ارزش معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا در یازده ماهه ابتدایی سال و رسیدن به ۵۸۹ هزار میلیارد ریال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مهم ترین اقدامات بورس کالا در سال 96 بوده است.
وی در ادامه گفت: همچنین از رشد ۳۳ درصدی ارزش معاملات کالای فیزیکی در یازده ماهه امسال و رسیدن به ۴۴۶ هزار میلیارد ریال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۴۵ درصدی ارزش معاملات گواهی سپرده کالایی و رشد ۶۱ درصدی ارزش معاملات بازار مشتقه در یازده ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در کنار ۹۴ انبار پذیرش شده و دارای نماد فعال در حوزه های مختلف کالایی می توان به عنوان دیگر اقدامات مهم امسال در بورس کالا اشاره کرد.
مهمترین اقدام های بورس کالا در سال 96
مدیرعامل بورس کالا به مهم ترین اقدامات انجام شده در حوزه نفت و پتروشیمی اشاره کرد و گفت: افزایش ۱۱ درصدی مقدار و ۳۳ درصدی ارزش معاملات محصولات پتروشیمی در یازده ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رسیدن به رکورد جدید در حجم و ارزش معاملات محصولات پتروشیمی، افزایش ۹ درصدی مقدار و ۴۸ درصدی ارزش معاملات فرآورده های نفتی در یازده ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ایجاد امکان انعقاد قراردادهای بلندمدت در نتیجه هم اندیشی و توافق با صنایع بالادست و پایین دست پتروشیمی از طریق انجام معاملات کشف پریمیوم، تعامل با نهادهای ذی ربط و ایجاد امکان مشارکت خریداران حقیقی در تالار محصولات پتروشیمی بورس کالای ایران از مهم ترین اقدامات صورت گرفته در این حوزه بوده است.
وی افزود: علاوه بر این در حوزه اقداماتی همچون پذیرش اوراق سلف موازی استاندارد جدید در راستای کمک به تأمین مالی بخش های اقتصادی مختلف صورت گرفت که در این راستا اوراق سلف موازی خودرو سراتو شرکت ایرانی تولید اتومبیل سایپا، کلاف گرم نوردیده شرکت فولاد مبارکه اصفهان، تیر آهن ۱۴ شرکت ذوب آهن اصفهان، قیر شرکت نفت پاسارگاد، پلی استایرن انبساطی نسوز شرکت توسعه صنایع پتروشیمی انتخاب، پلی اتیلن سنگین ۷۰۰F شرکت پتروشیمی ایلام و سیمان شرکت سیمان خوزستان پذیرش شد.
سلطانی نژاد تصریح کرد: علاوه بر این توسعه سامانه معاملات مجازی مشتقه، سامانه پذیرش کالا، توسعه سامانه رابط بانکی و ورود بانک های حکمت ایرانیان، انصار، آینده و پارسیان به فرآیندهای بورس کالای ایران و توسعه سامانه معاملات کشف پریمیوم که آماده بهره برداری است از مهم ترین اقدامات انجام شده در این حوزه است.
وی به تصویب دستورالعمل های جدید در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: معاملات کشف پریمیوم، حراج به روش مناقصه در معاملات بازار فیزیکی، ضوابط نحوه تعیین قیمت خرید و فروش اوراق بهادار مبتنی بر کالا در صندوق های سرمایه گذاری کالایی و ضوابط معاملات، تسویه و پایاپای و همچنین ضوابط لغو پذیرش صندوق های سرمایه گذاری کالایی از اقدامات مهم این بخش است.
مهم ترین برنامه های آتی
مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در ادامه این نشست برنامه های آتی بورس کالای ایران را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: تهیه سازوکار بازار معاملات تهاتری، راه اندازی معاملات حق امتیاز، راه اندازی معاملات اوراق خرید دین، راه اندازی حراج به روش مناقصه، ایجاد امکان تسویه چند مرحله ای، راه اندازی معاملات قرارداد آتی خاص، راه اندازی معاملات کشف پریمیوم ، امکان سنجی راه اندازی معاملات مبتنی بر رویت بر اساس حراج حضوری، راه اندازی سیستم تسویه و مدیریت ریسک لحظه ای مشتریان، توسعه دارایی های پایه قراردادهای آتی، اختیارمعامله، گواهی سپرده کالایی و صندوق های سرمایه گذاری کالایی از مهم ترین برنامه های آتی بورس کالای ایران در سال ۹۷ است.
سلطانی نژاد گفت: بهبود نظام مالی شرکت در راستای بهبود کیفیت گزارشگری مالی، راه اندازی سامانه تحویل در راستای کاهش ریسک معاملات و تسهیل فرایندهای داخلی، ایجاد اطمینان برای مشتریان نسبت به وجود بستر امن معاملاتی، راه اندازی سامانه مدیریت ارتباط با مشتریان در راستای افزایش رضایت مشتریان، بهبود و یکپارچه سازی سامانه های پذیرش مشتریان، کالا و انبار در راستای بهبود و تسهیل فرایند پذیرش و افزایش رضایت مشتریان، طراحی و استقرار سامانه ثبت سفارش مشتریان از دیگر برنامه های آینده شرکت است.

تعداد بازدید : ۱,۴۲۹