فراز و فرود معامله محصولات پتروشیمی در بازار

فراز و فرود معامله محصولات پتروشیمی در بازار
(شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶) ۱۷:۰۹

نوسان قیمت دلار به تغییر در قیمت‌ها و تفاوت دیدگاه در خصوص دورنمای بازار منتهی شده است که تاکنون کاهش حجم معاملات یکی از خروجی‌های آن بوده است.

به گزارش خبرنگار نیپنا ، حجم معامله پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته به شدت کاهش یافت تا جایی که یکی از کمترین حجم‌های معاملاتی در سال جاری به ثبت رسید. حجم داد و ستد پلیمرها درهفته قبل رقمی نزدیک به 34 هزار و 600 تن بود که کمترین حجم داد و ستد از روزهای ابتدایی سال جاری تاکنون است.
این وضعیت در حالی به ثبت رسید که حجم عرضه‌ها بیش از 20 درصد افزایش یافته بود بنابراین افت معاملاتی را باید به دلیل کاهش حجم تقاضا و عقب‌نشینی خریداران دانست. به صورت دقیق‌تر با کاهش قیمت دلار اغلب فعالان بازار از احتمال کاهش قیمت‌ها در بورس کالا صحبت‌ می‌کردند که البته این احتمال وجود دارد.
بر پایه این گزارش این در حالی بود که قیمت‌های پایه هفته گذشته به دلیل رشد قیمت دلار به شدت افزایش یافت یعنی رشد نرخ و احتمال کاهش آن شرایطی را ایجاد کرد که تعویق تقاضا و انتظار برای اعلام قیمت‌های پایه جدید شاید استراتژی معاملاتی درستی باشد. با توجه به این وضعیت از هم‌اکنون می‌توان گفت که بازار منتظر افزایش جدی تقاضا در هفته جاری است و پتانسیل رشد حجم معاملات وجود دارد. از سوی دیگر قیمت‌ها در بازار داخلی نیز در روزهای اخیر کاهشی بود که احتمال کاهش قیمت‌ها در بورس کالا را تقویت می‌کند.
این وضعیت کلی آن هم در روزهای پایان سال که احتمال رشد تقاضا و ورود تقاضای فصلی منطقی به نظر می رسد شرایط کلی در این بازار را با ابهام رو به رو ساخته و ممکن است تغییراتی جدید را در بسترهای مختلف معاملاتی به ثبت برساند.
دلیل روند قیمتی فعلی را باید بیش از همه در نوسان قیمت دلار جستجو کرد یعنی اگر کاهش قیمت دلار باز هم ادامه یابد بازار ناخودآگاه با تمایل به افت بیشتر قیمت‌ها همراه شده اما ثبات نسبی نرخ در قیمت‌های موجود نیز به معنی احتمال کاهش قیمت‌های پایه است. با توجه به تمامی این موارد بهتر است چهره واقعی بازار در روزهای آینده و مخصوصاً روزهای دوشنبه و سه شنبه برای پلیمرها و روز چهارشنبه برای محصولات شیمیایی مورد توجه قرار بگیرد.
در هفته گذشته شاهد کاهش 60 درصدی حجم تقاضا بودیم ولی همین عقب‌نشینی به معنی آن است که بازار باز هم این تقاضا را به روی تابلوی بورس آورده و معاملات نسبتاً پرحجمی در صورت وجود عرضه به ثبت خواهد رسید.
در هفته گذشته بازار محصولات شیمیایی با رشد 8 درصدی در حجم عرضه‌ها و کاهش 23 درصدی حجم تقاضا رو به رو بود تا در نهایت حجم معاملات 22.5 درصد کاهش یابد. این وضعیت نشان می‌دهد که بازار محصولات شیمیایی به نسبت بازار پلیمرها از انعطاف کمتری برخوردار بوده و به رغم نوسان قیمت دلار ، خریداران در این بازار به دلیل مسائل فنی قدرت مانور چندانی در حجم معاملات ندارند. در هر حال بازار محصولات شیمیایی با آرامش بیشتری همراه بوده ولی برای هفته پیش رو باز هم می‌توان به رشد حجم معاملات امیدوار بود.

تعداد بازدید : ۱,۳۱۲