نوروز زاده:

توسعه پایدار در صنعت پتروشیمی با استفاده از سیستم های نوین مدیریتی

توسعه پایدار در صنعت پتروشیمی با استفاده از سیستم های نوین مدیریتی
(شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶) ۱۳:۴۹

پتروشیمی از نظر سطح تکنولوژی، پیچیدگی فرایندها، خلق ارزش افزوده و اشتغال آفرینی جایگاه ویژه دارد و توسعه پایدار آن نیازمند استفاده از سیستم های نوین مدیریتی مانندجایزه تعالی است .

به گزارش نیپنا سید رضا نوروز زاده مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی صبح امروز ( شنبه پنجم اسفند ماه) در آیین هشتمین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی بقای جایزه را در اعتماد شرکت‌ها و ارایه گزارش‌های مفید و موثر دانست و گفت: مدیران سازمان ها هدفشان از حضور در این جایزه فقط گرفتن تندیس و تقدیرنامه نیست آنها به دنبال یافتن نقاط قابل بهبود خود و نقاط قوت خود هستند تا بتوانند شرکت خود را در صنعت پایدار کرده و رشد دهند.
نوروز زاده در ادامه افزود: برگزاری این جوایز و استفاده از مدل های علمی روز دنیا، خطوط راهنمایی برای سازمان ها ایجاد می کنند تا پیشرفت ها و عملکرد خود را در زمینه کیفیت و سرآمدی سازمانی اندازه گیری نموده و با تکیه بر نقاط قوت خود ضمن شناسایی و رفع نقاط ضعف در مسیر سرآمدی گام بردارند.
وی در ادامه گفت :در دنیای پویا و پر تلاطم امروزی سرعت فزاینده تغییرات علمی و تکنولوژی از یک سو، تغییر ماهیت تقاضای مشتریان و تشدید رقابت بین سازمان ها از سوی دیگر باعث شده است که سازمان ها به شدت به دنبال کسب مزیت های رقابتی جدید برای برتری رقبا و تامین بهتر نیاز مشتریان باشند.
نوروز زاده ادامه داد: به نظر می رسد حرکت به سوی ایجاد سازمان هایی که از سرعت و انعطاف پذیری بالایی در پاسخ به محیط متغیر، ناپایدار و پیش بینی ناپذیر برخوردارند راه حلی جدید و حیاتی است. استفاده از سیستم های مدیریتی نوین همچون مدل جایزه تعالی، به شرکت ها و سازمان ها جهت چابکی بالاتر و موفقیت در دنیای رقابتی امروز کمک شایانی خواهد کرد. در چنین محیطی مدیران باید برای سازمان و شرکت خود چشم انداز روشن، اهداف میان مدت و بلند مدت و استراتژی رسیدن به این اهداف را داشته باشند.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: کیفیت و حصول به اهداف کیفی متعالی نیازمند تلاش مستمر و پشتکاریست که در کوتاه مدت حاصل نمی آید بنابراین باید به مقوله بهبود مستمر توجه ویژه کرد. موفقیت در بازار رقابتی موجود به کارکنان خلاق نیاز دارد که در مدل به مفهوم «خلاقیت و نوآوری» توجه شده است. موضوع مهم دیگری که در مدل تعالی به آن توجه شده فرایند گرایی و بازنگری فرایند های کاری ماست که شامل محصول با کیفیت، مداوم و پایدار است و باید بصورت مداوم مورد پایش قرار گیرد.
نوروز زاده ضمن اشاره به تاثیر رهبری و عدم مدیریت یک شرکت سرآمد به روش سنتی گفت: مدیران باید همراه کارکنان و با مشارکت آنان در مسیر سرآمدی گام بردارند و توجه به کارکنان و منابع انسانی ارزشمند شاه کلید موفقیت و سرآمدی این صنعت است. شرکت های پتروشیمی علاوه بر تجهیزات برای استمرار تولید به فعالیت نیروی انسانی نیز نیاز دارد در واقع بقا و سودآوری شرکت ها در گرو مشارکت کارکنان آن است و مشاهده می شود که در مدل جایزه تعالی سازمانی هم به موضوع کارکنان توجه ویژه شده است.
وی در ادامه افزود: مدل تعالی سازمانی بر اساس ۸ مفهوم بنیادین حول محور نیروی انسانی بنا شده است که شامل موفقیت از طریق استعداد کارکنان، به خدمت گرفتن خلاقیت و نوآوری، مدیریت با چابکی و خلق آینده ای پایدار است. علاوه‌بر آن پیاده سازی هر سیستم مدیریتی و مدل تعالی سازمانی از طریق مشارکت کارکنان با استعداد، خشنود و خلاق میسر خواهد بود.بنابراین برای نیل به اهداف بلند مدت توسعه پایدار شرکت با مشارکت کارکنان مترقی و سرآمد خواهد بود.
صنعت پتروشیمی از نظر سطح تکنولوژی، پیچیدگی فرایند ها، خلق ارزش افزوده و اشتغال آفرینی جایگاه ویژه دارد و توسعه پایدار آن نیاز مند توجه همه مدیران این سیستم به استفاده از سیستم های نوین مدیریتی است و با ارزیابی علمی به فرصت های قابل بهبود سازمان خود دست یابند.
وی به مدیران صنعت پتروشیمی توصیه کرد که به مدل و پتانسیل های آن مانند یک فرصت نگاه کنند و با استفاده از گزارش های نهایی ارزیابان در بهبود سازمان خود تلاش کنند.
وی از دبیرخانه جایزه تعالی خواست تا پس از اتمام دوره به صورت فعال در بازدید ها و مکاتباتی که با شرکت ها دارند وضعیت مسیر تعالی شرکت ها خصوصا پروژه‌های بهبود آنها را مورد پایش قرار دهند و گفت: دبیرخانه ضمن ارزیابی فعال شرکت ها و پایش مداوم  و حرکت آنها در مسیر تعالی، از نظر آموزشی و مشاوره ای به مدیران شرکتها کمک کنند. همچنین با توانمند سازی ارزیابان پتروشیمی زمینه حضور ایشان در سایر جوایز فراهم شود تا تجارب سایر صنایع وارد صنعت پتروشیمی شود.

تعداد بازدید : ۱,۷۳۴