لزوم استفاده از ابزارهای نوین سرمایه گذاری درصنعت پتروشیمی

لزوم استفاده از ابزارهای نوین سرمایه گذاری درصنعت پتروشیمی
(چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶) ۱۲:۲۷

تدوین قانون ها و آئین نامه‌ های عقود اسلامی مشکل استفاده از اوراق صکوک و اجاره برای پتروشیمی ها را حل کرده است.

عضو  اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران درگفتگو با خبرنگارنیپنا با تاکید برلزوم استفاده از سرمایه گذاری های داخلی همزمان با جذب سرمایه گذاری های جدید خارجی اظهارکرد:  مجموعه بورس و اوراق و بهادار مکانیسم‌های متعددی از جمله اوراق  سلف، صکوک، اوراق اجاره و سایرابزارها را دارد و با توجه به تدوین آئین نامه‌های عقود اسلامی مشکلی برای تامین مالی با استفاده از این شیوه ها وجود ندارد.

سید حسین سلیمی افزود: طرح های جدید و نیز درحال ساخت پتروشیمی نیازمند منابع مالی عظیمی هستند و برای تامین مالی آنها طرح های پتروشیمی باید دربازارسرمایه پرو‌ژه های توسعه ای خود را معرفی و برای تامین سرمایه آن اقدام کنند.

وی افزود:‌ سودی که واحدهای تولیدی از جمله صنایع پتروشیمی برای پروژه‌ها تعیین می‌کنند می‌تواند از 18 تا 20 درصد متفاوت باشد و بستگی به رتبه ‌بندی پروژه و ارزآوری که به آن تعلق می‌گیرد می‌توانند نرخ بازده واحد را تعریف و به عرضه عمومی اقدام کنند.

عضو نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد:‌ بازار سرمایه می‌تواند با واحدهای تولیدی همکاری کند اما این خود واحدها هستند که باید پروژه خود را تعریف و هزینه مورد نیاز را تعیین کرده  تا براساس نیاز تعیین شده بتوان برای توسعه آن واحد تدابیری اندیشید.

 وی افزود: متاسفانه درحالی که درهمه جای دنیا نیازهای مالی برنامه‌های توسعه‌ای با استفاده از نهادهای مالی بین‌المللی صورت می‌گیرد تولیدکنندگان ما در کشور به این شیوه‌ها عادت نکرده‌اند.

وی افزود:‌ نهادهای بین‌المللی ارزیابی بازده پروژه، شرایط بازار ارز، وضعیت صادرات را به صورت مطالعه شده تعیین می‌کنند و به طور مثال مشخص می‌کنند که ظرف پنج سال مبلغی معین با بهره مشخص برای پروژه مورد نظر امکان بازپرداخت دارد و در شرایطی که بازار و سرمایه‌گذاران خرد و کلان انگیزه و جذابیت حضور در این پروژه را احساس کنند به راحتی به آن پروژه ورود پیدا می‌کنند که پشتوانه آن پروژه هم صادرات است.

 عضو نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد:‌ با توجه به محدودیت‌های تامین مالی در بانک ها، تولید چاره‌ای ندارد که به بازار سرمایه مراجعه کند و بورس و اوراق و بهادار روش های متعددی ازجمله انتشاراوراق صکوک و سلف و نیز، اوراق اجاره و سایر ابزارها را داردو پون منابه ملی بانک ها محدود است از این  روش ها می توان برای ورود سرمایه به صنعت پتروشیمی کشورمان استفاده کرد.

تعداد بازدید : ۲,۰۲۵