لزوم هدف گذاری برای تسهیل صادرات محصولات پتروشیمی

لزوم هدف گذاری برای تسهیل صادرات محصولات پتروشیمی
(دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶) ۱۰:۵۲

تقویت دیپلماسی انرژی ،تک نرخی شدن ارز و حمایت ویژه از صادرات اگر پیگیری شود می توان به بهبود آمارهای صادرات در صنعت پتروشیمی ایران امیدوار بود.

نایب رئیس اول کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران درگفتگو با خبرنگار نیپنا اظهار کرد: ایران یک کشور نفتی است و پایه صادرات برخی کالاها نفت است اما آنچه مهم است افزایش ارزش افزوده و تکمیل زنجیره ارزش در بخش های مختلف تابعه صنعت نفت کشورمان و بطور مشخص صنعت پتروشیمی است.
عدنان موسی‌پور افزود: طبیعی است که ره‌آورد تکمیل زنجیره ارزش می تواند سهم مناسبی در اشتغال زایی به ویژه در صنعت پتروشیمی داشته باشد و باید دولت و بخش خصوصی با افزایش همگرایی و همکاری مسیر را با هدف توسعه متوازن این صنعت و نیز جلب سرمایه گذاری های جدید داخلی و خارجی هموار کنند.
موسی‌پور ادامه داد: صادرات کالاهای غیرنفتی که هیچ وابستگی به نفت نداشته باشند سالانه بیشتر از 12 میلیارد دلار نیست و سرمایه گذاری ‌هایی که درحال حاضر در حال انجام است برای تقویت بخش نفتی کشور است و باید با عزمی ملی ارکان صنعت نفت را تقویت کرد.
عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد:‌ دیپلماسی اقتصادی ظرفیتی است که از آن استفاده لازم برده نشده و در طول سال های گذشته مسائل اقتصادی اولویت کشور نبوده اما درحال حاضر این نیازسنجی احساس شده که در کنار تیم های مذاکره کننده سیاسی تیم های اقتصادی نیز حضور داشته باشند.
وی تاکید کرد:‌ باید تلاش شود تا از ظرفیت های روابط دیپلماتیک به نفع اقتصاد و افزایش صادرات در صنایع بزرگ و مادر مانند صنعت پتروشیمی بهره برداری شود و از حضور بخش خصوصی و توان این بخش نیز استفاده لازم صورت گیرد.
نایب رئیس اول کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران تاکید کرد:‌ به طور قطع بازاریابی های جدید و افزایش توان رقابتی می تواند مسیر صادرات به کشورهای مختلف را تسهیل کند و ارتباط صادراتی با کشورهای منطقه فرصت اول کشور باید باشد و طی سال های آتی در صورت برنامه ریزی های جامع و هدفمند افزون بر مشتریان سنتی  محصولات صادراتی کشورمان کشورهای آسیای اروپایی و نیز حوزه خلیج فارس و همچنین سی ای اس مهمترین بازارهای صادراتی ایران خواهند بود .
وی ادامه داد:‌ اگرچه ارتباطات تجاری و صادراتی با کشورهای اروپایی نیز آغاز شده اما فرصت اول ایران نیستند و آنها بیشتر نقش فروشنده و ما نقش خریدار را برای آنها بازی می کنیم.
موسی‌پور عنوان کرد:‌ به طور قطع رشد متوالی صادراتی و افزایش سالانه 15 تا 20 درصدی آمار صادراتی منطقی است و نیازمند انجام اموری متفاوت تر از آن چیزی است که تاکنون در اقتصاد ایران پیگیری شده است .

تعداد بازدید : ۱,۸۸۴