لزوم توجه به پژوهش های کاربردی در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی

لزوم توجه به پژوهش های کاربردی در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی
(چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶) ۱۴:۳۲

فعالیت در زمینه تحقیق و توسعه و نیز پژوهش های کاربردی مورد نیاز صنعت پتروشیمی یکی از نیازهای پیشرفت است.

به گزارش خبرنگار نیپنا، حبیب الله بی طرف معاون امور مهندسی و پژوهش و فناوری وزارت نفت در آیین امضای قرارداد تجاری سازی کاتالیست SAC500 در مقیاس صنعتی برای تولید گرید های پلی‌اتیلن سنگین بین شرکت پژوهش و فناوری و پتروشیمی شازند اظهار کرد: صنعت پتروشیمی به عنوان یک صنعت پیشرو با بازدهی بالا، بازگشت سرمایه سریع، اشتغالز و ارز آور، سهم بالایی در تولید ناخالص ملی و صادرات دارد. بنابراین نیاز دارد برای رشد و توسعه به سمت خودکفایی حرکت کند.
معاون امورمهندسی و پژوهش و فناوری وزارت نفت، امضای قرارداد برای تولید کاتالیست میان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و پتروشیمی شازند را در راستای اهداف نظام و اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: فعالیت در زمینه پژوهش های کاربردی مورد نیاز صنعت یکی از نیازهای توسعه است و یکی از رسالت های موسسات پژوهشی ساختن نمونه پژوهشی قابل تجاری سازی است که واحد‌های پژوهشی صنعت نفت از این قابلیت برخوردارند  و فعالیت خدمات شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در این مسیر قابل تقدیر است.
وی ادامه داد: این صنعت به دلیل میزان رشدی که داشته باید با شاخص‌های صنایع پیشرفته جهان مقایسه و ارزیابی شود. در حال حاضر کره جنوبی با بیشترین سرمایه‌گذاری یعنی حدود ۴.۲ درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف تحقیق و پژوهش می کند و پیشنهاد می کنم که صنعت پتروشیمی ۲ تا ۳ درصد درآمد سالانه خود را صرف تحقیق و پژوهش کند و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان راهبر تصمیم بگیرد که در این مسیر حرکت کرده تا در چند سال آینده به خودکفایی در عرصه تولید کاتالیست دست یابیم.
بی طرف افزود: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از درآمد صنعت پتروشیمی کشورمان ارزی است و این صنعت می تواند در زمینه تحقیق و توسعه پیشتاز باشد.
وی از شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی خواست تا از توانمندی دانشگاهی کشور نیز استفاده کند و گفت: تحقیق و توسعه نقش مهمی در واحد صنعتی ایفا می کند و حیات واحد صنعتی در به روز بودن است.
معاون امورمهندسی و پژوهش و فناوری وزارت نفت تصریح کرد: در وزارت نفت در چارچوب سیاست حمایت از حوزه پژوهش دستورالعمل های مهمی صادر شده که آخرین آن حمایت از مالکیت معنوی در وزارت نفت است.

تعداد بازدید : ۱,۷۶۰