امضای قرارداد تجاری سازی کاتالیست SAC500 درمقیاس صنعتی

امضای قرارداد تجاری سازی کاتالیست SAC500 درمقیاس صنعتی
(چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶) ۱۳:۲۸

قرارداد تجاری سازی کاتالیست SAC500 درمقیاس صنعتی برای تولید گریدهای پلی‌اتیلن سنگین میان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و پتروشیمی شارند امضا شد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، آیین امضای قرارداد میان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و پتروشیمی شازند امروز چهارشنبه(25 بهمن ماه) با حضور رضا نوروز زاده معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و حبیب الله بی طرف معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت امضا شد.
این کاتالیست از خانواده کاتالیست های زیگلر ناتا بوده و درفرایند دوغابی تولید پلی اتیلن سنگین قابل استفاده است. این کاتالیست از لحاظ فنی با کاتالیست های وارداتی قابل رقابت بوده و می تواند درواحدهای تولیدی فرایند هوستالن برای تولید گرید لوله مورد استفاده قرار گیرد.
بر اساس این گزارش  مجتمع‌های پتروشیمی جم، مارون، شازند و کرمانشاه تولیدکنندگان فعلی این گرید بوده و با راه‌اندازی طرح های آتی پتروشیمی افزایش میزان مصرف این کاتالیست نیز پیش‌بینی می‌شود.
اسماعیل قنبری مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری درمورد این قرارداد گفت: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با ۱۰ سال سابقه تحقیقاتی در زمینه کاتالیست ها و فراهم آوردن زیرساخت های لازم برای پژوهش و توسعه کاتالیست های مختلف پلی الفین ها، موفق به ساخت کاتالیست SAC500 شده است، مهندسی دقیق ساخت این کاتالیست منجر به تولید کاتالیستی با اندازه ذرات مورفولوژی، فعالیت، هیدروژن پذیری و کومونومر پذیری قابل مقایسه با کاتالیستهای وارداتی شده است.
وی ادامه داد: این کاتالیست در مقیاس پایلوت برای تولید انواع گریدهای قالبگیری تزریق، بطری و لوله و در مقیاس نیمه صنعتی برای تولید گرید تخصصی PE100 مورد آزمایش قرار گرفته است. در فرایند پلیمریزاسیون، تولید ذرات پودری ریز و واکس گمینه بوده و در نتیجه پایداری استاندارد فرایند تولید در طولانی مدت محقق گردید. پلیمر حاصل نیز آزمون های استاندارد لازم برای کاربری PE100 را با موفقیت پشت سر گذاشته است.
قنبری افزود: یکی از مشکلات حوزه پژوهش عدم اعتماد برحی از فعالان صنعت به دستاوردهای دانشی موسسات پژوهشی است و این قرارداد اولین مدل در راستای تقاضا محور کردن فعالیت پژوهشی است که بعد از بکارگیری کاتالیست سالانه به ۱۰۰ تن کاتالیست در صنعت نیاز است و ۴۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه خواهد داشت.
بر پایه این گزارش ، ابراهیم ولدخانی مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند نیز درمراسم انعقاد این قرارداد اظهارکرد: درراستای اقتصاد مقاومتی و رسیدن به خودکفایی همکاری برای تولید قرارداد این کاتالیست امضا شد تا ضمن سرمایه‌گذاری در تولید دانش فنی، از واردات کاتالیست های چینی نیز جلوگیری شود.با توجه به توسعه صنعت پتروشیمی هنوز رشد قابل توجهی در تولید دانش فنی این صنعت صورت نگرفته و در حال حاضر تنها ۱۰ درصد از کاتالیست های صنعت در داخل تولید می‌شود. به همین منظور برای کاهش وابستگی و تامین اهداف اقتصاد مقاومتی سرمایه لازم برای تجاری سازی این کاتالیست را تامین می کنیم.
این گزارش می افزاید: مزیت های این کاتالیست شامل قیمت تمام شده به مراتب پایین تر، ضایعات کمتر در مراحل ساخت و مهم تر از همه دانش فنی بومی است که با دستیابی به این دانش فنی، گامی بلند در راستای استقلال علمی مجتمع های پتروشیمی تولید کننده پلی اتیلن سنگین و قطع وابستگی به واردات این محصول برداشته شده است.

تعداد بازدید : ۲,۴۸۷