رونق معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا

رونق معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا
(شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶) ۱۱:۱۳

رشد حجم معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا را می‌توان یکی از ویژگی‌های مهم این بازار در هفته گذشته محسوب کرد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، بازار پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته با رشد حجم معاملات رو به رو شد و شاهد بودیم که این حجم به نسبت هفته قبل از آن با 22 درصد رشد همراه بود. در هفته گذشته شاهد ثبت معاملاتی نزدیک به 58 هزار تن بودیم که نشان‌ می‌دهد این بازار مجدداً به سمت رونق معاملاتی و ثبت رقمی بیش از 50 هزار تن ( حد رکود و رونق در سال جاری ) حرکت کرده است.
این رشد معاملاتی در شرایطی به ثبت رسید که حجم عرضه‌ها نزدیک به 1.5 درصد رشد داشت ولی تقاضا نزدیک به 10 درصد کاهش یافته بود. این وضعیت نشان می‌دهد که به جز گریدهای جذاب ، اغلب معاملات با کاهش واسطه‌گری و سفته‌بازی همراه شده است. در هفته گذشته 1.65 برابر عرضه‌ها تقاضا به ثبت رسید که رقمی متعادل در این بازار است.
بر پایه این گزارش ، قیمت‌های بالای فعلی در کنار عرضه‌های نسبتاً متعادل برای اغلب گریدها و تمایل بازار به افزایش حجم خرید را می‌توان از ویژگی‌های معاملاتی هفته گذشته محسوب کرد. کاهش عرضه پلی‌پروپیلن‌های نساجی ، سنگین فیلم و تزریقی در کنار رشد عرضه‌های پت بطری ، پلی پروپیلن‌های شیمیایی ، سبک فیلم و PVC را می‌توان از دیگر ویژگی‌های معاملاتی هفته گذشته دانست. اعمال سقف مجاز رشد قیمت‌ها برای پلی‌پروپیلن‌ها در کنار عدم اعلام قیمت‌های پایه در هفته جاری مواردی بود که بر این بازار مؤثر بود زیرا جذابیت خرید به این دو دلیل در هفته پیش رو کاهش می یابد. به صورت دقیق‌تر می‌توان گفت که با توجه به عدم اعلام قیمت‌های پایه جدید ، نرخ‌های موجود تا اوایل هفته آینده نیز معتبر خواهد بود بنابراین التهاب خرید چندانی انتظار نمی‌رود.
در بازار آزاد در هفته گذشته شاهد رشد قیمت‌ها بودیم اگرچه اوج رشد نرخ را می‌توان در ابتدای هفته گذشته به شمار آورد ولی در اواخر هفته از رشد قیمت‌ها کاسته شد و حتی برخی از گریدهای پلیمری نیز وارد یک فاز کاهش نرخ شدند. افزایش نسبی موجودی انبارها به کمک رشد حجم معاملات در هفته گذشته و همچنین نرخ‌های بالای فعلی از مواردی بود که به عقب‌نشینی نسبی بهای برخی از گریدهای پلیمری در اواخر هفته گذشته کمک کرد. با توجه به این شرایط احتمال آرامش بازار و حتی کاهش محدود حجم معاملات در هفته جاری در بورس کالا وجود دارد.
در بازار ترکیبات شیمیایی بورس کالا در هفته گذشته شاهد رشد حجم معاملات بودیم تا جایی که این حجم با رشدی 25 درصدی رو به رو شد و بیش از 24 هزار تن از انواع محصولات شیمیایی مورد داد و ستد قرار گرفت. این در حالی بود که حجم عرضه و حتی حجم تقاضا در این بازار کاهش یافت ولی شاهد رشد حجم معاملات بودیم. این شرایط نشان می‌دهد که پس از بازار پلیمرها ، بازار محصولات شیمیایی نیز با کاهش جذابیت واسطه‌گری رو به رو بود است. این در حالی بود که هنوز هم برخی از گریدهای خاص همچون دی اتیل هگزانول بازار با ثبات و متعادلی را تجربه نمی‌کنند. در هفته گذشته در برابر 1210 تن عرضه دی اتیل هگزانول ، 1958 تن تقاضا به ثبت رسید و این شرایط موجب شد تا قیمت‌های پایانی به 5750 تومان افزایش یابد آن هم در شرایطی که قیمت‌های پایه این کالا 4544 تومان بود. این شرایط موجب شده تا این بازار هنوز هم به عنوان ملتهب‌ترین کالای این بازار شناخته شود.

تعداد بازدید : ۱,۵۳۸