بسته پیشنهادی اتاق بازرگانی برای توسعه صنعت پتروشیمی

بسته پیشنهادی اتاق بازرگانی برای توسعه صنعت پتروشیمی
(دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶) ۱۳:۲۸

اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران یک بسته راهبردی را برای افزایش تولید، اشتغال و درآمد در سطح ملی به دولت ارائه خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، پدرام سلطانی نایب رئیس رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران، امروزدوشنبه(16 بهمن ماه) در سومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی مستربچ و کامپاند های پلیمری در مورد توسعه صادرات محصولات میانی و نهایی پلیمری و جلوگیری از صادرات مواد خام محصولات پتروشیمی یک بسته راهبردی ارائه کرد که بزودی برای افزایش تولید،اشتغال و درآمد در سطح ملی به دولت تقدیم خواهد شد.
وی در مورد راهبرد پیشنهادی اتاق ایران گفت در گذشته سیگنال سیاست گذاری کشور به سمت صادرات مواد اولیه بوده در همین راستا بسته راهبردی می تواند به خروج از شرایط اقتصادی فعلی کمک کند. اول با اتخاذ سیاست‌های مالیاتی شیب قیمت مواد اولیه تولید صنایع بزرگ به سمت تامین و تقویت صنایع مکمل داخلی برگردد. در این راستا لازم است معافیت مالیات بر درآمد صادرات مواد اولیه پتروشیمی، پالایشی و فلزات پایه حذف شود. دوم با تعریف یک ساز و کار سنجش آستانه رقابت پذیری استرداد مالیات ارزش افزوده در صادرات مواد اولیه کلا یا جزیی متوقف شود.
وی در ادامه بند های دیگربسته راهبردی اتاق بازرگانی صنایع و معادن وکشاورزی ایران افزود بند سوم : در بخش هایی که لازم است نرخ خوراک یا سایر حقوق دولتی صنایع بزرگ برای جبران اثر هزینه ی دو بند فوق بازنگری و تعدیل شود به نحوی که سود آوری متعارف این صنایع برقرار باشد. بند چهارم برای ایجاد صنایع بزرگ جدید با توسعه تولید صنایع بزرگ موجود تخفیف های خوراک به میزان ۱۵ تا ۲۰ درصد ب مدت ۳-۵ سال از زمان بهره‌برداری در نظر گرفته شود به نحوی که ایران جذاب ترین قطب سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی، پالایشی و فلزات پایه باقی بماند.
نایب رئیس رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران اظهار کرد: بند پنجم در مورد نظام رگولاتوری است که می گوید نظام  رگولاتوری برای حوزه نفت، پتروشیمی و سایر بخش‌هایی که انحصار دولتی یا قانونی وجود دارد طراحی و راه‌اندازی شود. در بند ششم ، درصورت امکان تغییر فناوری ساز و کار برای تغییر خوراک پتروشیمی مصرف کنندگان خوراک مایع به خوراک گاز با استفاده از تسهیلات ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید تدارک دیده شود.
بند هفتم از بسته راهبردی به مشوق های صادراتی اشاره دارد و می گوید. کلیه مشوق های صادراتی برای صنایع بزرگ حذف شود و منابع آن به تشویق صنایع مکمل آن منتقل شود. در بند هشتم به عوض مشوق صادراتی برای صنایع بزرگ مشوق ها و الزاماتی در راستای نوآوری، تحقیق و توسعه و سازگاری با محیط زیست مقرر شود.
بند نهم می گوید: برای رقابتی نگه داشتن بازار مواد اولیه و جلوگیری از تنبلی حاصل از اتکا به منابع ارزان حقوق ورود مواد اولیه تولید داخل ( محصولات صنایع بزرگ) به سطح صفر کاهش یابد.
سلطانی گفت: در بند آخر از بسته راهبردی به مداخلات دولت در قیمت گذاری اشاره دارد و می‌گوید با توجه به مجموعه اقدامات فوق بازار داخلی مواد اولیه و همچنین محصولات صنایع مکمل آنها را رقابتی خواهد کرد کلیه مداخلات دستوری دولت در قیمت گذاری تولیدات این صنایع متوقف شده و به ساز و کار بازار واگذار شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد که در صورت اجرای این بسته هیچ هزینه‌ای به صنایع مادر تحمیل نمی شود و مالیات این صنایع از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و در عوض قیمت خوراک از ۶۳ درصد به ۵۳ درصد کاهش می‌یابد و تنها روش وصول درآمد متفاوت می شود.

تعداد بازدید : ۱,۹۵۰