صنعت پتروشیمی مزیت برتر اقتصاد ایران

صنعت پتروشیمی مزیت برتر اقتصاد ایران
(یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶) ۱۲:۴۱

توسعه صنعت پتروشیمی می تواند منجر به تحول در اقتصاد و صنعت کشور شود و برای تحقق این هدف باید مسیر جذب سرمایه گذاری های جدید تسهیل شود.

عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی وصنایع و معادن تهران در گفتگو با خبرنگار نیپنا اظهار کرد: در شرایط نوسانات شدید نرخ ارز باید از سرمایه گذاری مستقیم خارجی برای انجام پروژه ‌های بالادست و پائین دستی در پتروشیمی استفاده کرد که روشی مناسبتر از فاینانس است و از سوی دیگر باید به سمتی حرکت شود که هزینه های تامین منابع مالی در داخل نیز کاهش یابد.
عباس آرگون درگفت وگو با خبرنگار نیپنا در خصوص تامین منابع مالی در صنعت پتروشیمی اظهار کرد:‌ یکی از معضلاتی که گریبان صنایع کشور را گرفته است گرانی تامین منابع مالی برای تولید است و در واقع دریافت تسهیلات از سیستم بانکی با نرخ بالای 20 درصد بازدهی منابع مالی را کاهش داده است.
آرگون عنوان کرد:‌ به دلیل هزینه‌های تامین مالی از طریق فاینانس و مشکلاتی که در بازگرداندن آنها با توجه به نوسان های نرخ ارز وجود دارد،تامین مالی در صنایع با دشواری ‌های زیادی همراه است.
عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران کاهش نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی را یکی از راهکارها برای کاهش هزینه‌های تامین مالی از محل منابع داخلی عنوان کرد و افزود: طرح‌های پتروشیمی در شرایط کاهش هزینه ‌های تامین منابع مالی توجیه لازم اقتصادی را خواهند داشت.
وی افزود:‌ اقتصاد موضوعی همه جانبه است و نمی‌توان به صوت تک بعدی به آن نگاه کرد و در آن تصمیم گرفت و طبیعی است برای جلوگیری از فرار سرمایه‌ها از بانک ها پس از کاهش نرخ سود بانکی باید فرهنگ سازی انجام داد تا مردم توجیه شوند که هدایت سرمایه ‌های بانکی به سمت تولید در نهایت رشد اقتصادی و رفاه بیشتر در کنار ثبات اقتصادی را برای همه به همراه می‌اورد.
آرگون عنوان کرد:‌ هدایت سرمایه به بازار ارز و طلا و سکه و مسکن یا سایر بازارهایی که به صورت واسطه ای در کوتاه مدت قادر به جذب نقدینگی می‌شوند به زیان اقتصاد است و برای بهبود شرایط اقتصادی باید به جای نگاه فردی نگاه ملی به موضوعات داشت.
عضو کمیسیون تهسیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران تصریح کرد:‌ به جای نگاه ملی،بخشی یا صنفی به موضوعات کلان اقتصادی باید نگاه ملی را جایگزین کرد و این فرهنگ را جایگزین کرد که هدایت سرمایه به بازار مسکن، طلا یا ارز موجب ایجاد نابسامانی در اقتصاد می‌شود و باید نقدینگی را به صنایع بزرگ و مولد مانند پتروشیمی هدایت کرد.
وی تصریح کرد: طبیعی است مردم نیز دغدغه‌هایی دارند و کاهش ارزش پول خود نگران هستندو با فراهم شدن شرائط مردم نیز همراهی لازم را خواهند داشت و صنعت پتروشیمی می تواند محلی امن برای سرمایه گذاری های آتی باشد.
آرگون خاطرنشان کرد:‌ سرمایه‌های کوچک باید به سمت بازارهای مالی، شرکت های بورس، ایجاد کسب ‌وکارهای جدید هدایت شود و کلان تر اندیشید و طبیعی است که اگرمنافع ملی تامین شود منافع فردی افراد نیز تامین خواهد شد.

تعداد بازدید : ۱,۶۶۰