همکاری با دو شرکت اروپایی برای 2 طرح پتروشیمی به ارزش7 میلیارد یورو

همکاری با دو شرکت اروپایی برای 2 طرح پتروشیمی به ارزش7 میلیارد یورو
(شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶) ۱۰:۴۵

هلدینگ خلیج فارس با همکاری دو شرکت بزرگ اروپایی درحال مطالعه برای راه اندازی دو پروژه مختلف یکی به ارزش ۵ میلیارد یورو با محصولی ویژه در عسلویه و دو میلیارد یورو در پایین دست پلی اتیلن است.

عادل نژاد سلیم مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس درگفتگو با خبرنگار نیپنا در مورد میزان تولید این شرکت تا پایان آذرماه سال جاری اظهار کرد: در مجموع ۱۸.۵ میلیون تن تولید داشتیم یعنی ۱۰۰ درصد برنامه پیش بینی شده و میزان تولید نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۱۰۶ درصد رشد داشته و فروش کل هلدینگ خلیج فارس تا پایان آذرماه ۶.۵ میلیارد دلار بوده که از این میزان ۴ میلیارد دلار از صادرات با ۱۰ درصد رشد و بقیه از فروش داخل بوده است. همچنین تا پایان آذرماه ۱۰۳ درصد از بودجهEPS را پوشش دادیم.
نژاد سلیم درباره برنامه‌های آینده شرکت هلدینگ خلیج فارس گفت: در برنامه استراتژی ۵ ساله اول ۶ میلیارد یورو پروژه اجرا کردیم که تا اواسط سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسند و برای برنامه پنج ساله دوم نیز برنامه ریزی شده و بخشی از پروژه ها در حال مطالعات مهندسی هستند و در نظر داریم تا ۷ میلیارد یورو پروژه توسعه ای اجرا کنیم و اردیبهشت سال آینده برنامه تدوین خواهد شد.
مدیر عامل شرکت هلدینگ خلیج فارس در مورد روند برنامه استراتژی ۵ساله اول این شرکت گفت: شرکت را با ۱۵ واحد خوراک مایع و نگران کننده که ۷ واحد زیان ده داشت و تولید ۶۸ درصد ظرفیت اسمی آغاز کردیم. بعد براساس اهداف توسعه ای برنامه ای ۵ ساله تدوین کردیم که سه شاخه داشت ، اول توسعه واحد‌ها و شرکت های موجود که استعداد توسعه دارند و اصلاح این شرکت ها از نظر اقتصادی و تولید، دوم اجرای پروژه‌های جدید برای تکمیل سبد محصولات و کسب ارزش افزوده، سوم خرید سهام شرکت‌هایی که اقتصادی و مقرون به صرفه هستند.
وی با بیان این که برای اصلاح سبد محصولات و خارج شدن از خوراک مایع پروژه های خوراک گازی تعریف کردیم و با تصفیه طلب های شرکت،ساخت چند پروژه مثل گچساران، دهدشت، ایلام، صدف و لردگان که محصولات متفاوتی تولید می کنند را آغاز کردیم و همچنین با دریافت طرح بید بلند 2 از انرژی سپهر و فاینانس ۲.۲ میلیارد دلاری اوایل سال ۹۵ کار آغاز شد و تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت داشته و طبق برنامه بهمن ۹۷ راه اندازی می‌شود.
نژاد سلیم ادامه داد: طرح بیدبلند تامین کننده خوراک اتان گچساران است که باید همزمان وارد سرویس شود و تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت داشته و امیدواریم اواخر ۹۷ راه اندازی شود. با وارد سرویس شدن طرح های هلدینگ خلیج فارس انتظار داریم که ظرفیت تولید محصول در این شرکت به ۴۰ میلیون تن برسد.
وی در مورد پروژه های پایین دستی هلدینگ خلیج فارس گفت: قصد داریم برای جلوگیری از خام فروشی پروژه تولیدPDS از LPG را به ارزش ۲-۳ میلیارد دلار آغاز کنیم. بر این اساس مذاکراتی را با یک شرکت صاحب نام اروپایی داشتیم و FS یا مطالعات اولیه نیز آماده شده است.
وی در پایان در مورد جایگاه شرکت هلدینگ خلیج فارس در بین شرکت‌های تولید کننده محصولات پتروشیمی در جهان گفت: در بین ۱۰۰ شرکت بین‌المللی برتر فعال در صنعت پتروشیمی در جایگاه ۳۴ هستیم و در خاورمیانه درجایگاه دوم و درداخل کشورنیز پیشرو هستیم.

تعداد بازدید : ۲,۰۱۰