برنامه ریزی برای توسعه پتروشیمی نوری با مشارکت 2 کشور اروپایی

برنامه ریزی برای توسعه پتروشیمی نوری با مشارکت 2 کشور اروپایی
(چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶) ۱۲:۰۲

سه طرح شیرین سازی برش سنگین، شیرین سازی گاز های اتصالی به فلر و جداسازی هگزان از طرح‌های توسعه ای پتروشیمی نوری است که با هدف سوددهی بیشتر و حفاظت از محیط زیست در آینده نزدیک اجرایی خواهند شد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، پتروشیمی نوری بزرگترین تولید کننده آروماتیک‌ جهان با ظرفیت تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن در سال ۸۶ راه اندازی شده است ودرده سال گذشته استمرار تولید، حفظ محیط زیست و تولید در شرایط ایمن را در نظر داشته است.
بر پایه این گزارش ، طرح های توسعه ای آینده پتروشیمی نوری شیرین سازی برش سنگین است. در حال حاضر میزان گوگرد برش سنگین فعلی با توجه به میزان BPM آن در بازارخریداران زیادی ندارد بنابراین قراردادی با شرکت اکسنس فرانسه برای کسب دانش فنی و پایه منعقد شده و تا ۴ ماه آینده طرح شیرین سازی وارد مناقصه خواهد شد.
طرح دیگر توسعه ای این شرکت شیرین سازی گازهای اتصالی به فلر است که در حال مذاکره با یک شرکت ایتالیایی برای طرحی به ارزش ۲۸ میلیون دلار است و در این طرح ۷۰ درصد گاز فلر به عنوان سوخت به داخل بر می گردد و ۳۰ درصد باقی هم بازیافت شده و به کود سولفات آمونیوم تبدیل می شود.
همچنین طرح جداسازی هگزان نیز در مرحله بررسی و مذاکره است. این سه طرح در راستای اهداف محیط زیستی شرکت و سوددهی بیشتر برنامه ریزی شده است. برای محل طرح های توسعه ای نیز مذاکراتی با منطقه ویژه آغاز شده تا ازامکانات منطقه‌ای استفاده شود.
بر اساس این گزارش پتروشیمی نوری ۷۰ درصد محصولات خود را صادر کرده و ۳۰ درصد مابقی را برای نیاز داخل و بین مجتمعی عرضه می‌کند. محصولات آروماتیک‌ در ساخت زرین ها، حلال ها، شوینده ها، پت، کود شیمیایی و سم شیمیایی استفاده می شود به عبارت دیگر طیف وسیعی از محصولات صنایع پایین دست پتروشیمی از مواد آروماتیکی تولید می‌شود.
این مجتمع ۵۱ هکتار زمین به واحد‌های تولیدی اختصاص داده و یوتیلیتی را کاملا از پتروشیمی مبین دریافت می کند. لیسانس کلیه واحد‌های پتروشیمی نوری از اکسنس فرانسه،توری ژاپن و اوده آلمان است.
این شرکت در مجموع ۱۲۰۰ نفر شاغل بصورت نیروهای رسمی، قراردادی، مدت معین، مدت موقت و پیمانکاری دارد که با طرح طبقه بندی مشاغل اجرایی شده در هلدینگ خلیج فارس مسایل و مشکلات نظام ناهماهنگ پرداخت رضایت مندی کارکنان را برطرف کرده است.
پتروشیمی نوری بعد از ده سال فعالیت برای اولین‌بار تعمیرات اساسی به مدت ۴۵روز انجام داده است که اواسط دی ماه به پایان رسیده و در حال حاضر سه واحد بطور کامل در سرویس قرار گرفته و بقیه نیز در حال راه اندازی هستند. تعمیرات شامل رفع مشکلات واحد ۳۰۰ بود که قسمت های داخلی راکتور تعویض و کل کوره‌های واحد ۳۰۰ یعنی ۳۰۰۱ تا ۳۰۰۴ آماده شده اند و یک مبدل جدید نیز نصب شده است.
پتروشیمی نوری مانند ستاره خلیج فارس یک واحد CCR دارد که مشابه هم هستند و تنها تفاوت آنها در نوع کاتالیست است. یعنی کاتالیست پتروشیمی نوری بنزن، تولوین و زایلین تولید میکند اما واحد ستاره خلیج فارس اکتان افزای است.

تعداد بازدید : ۲,۷۴۱