لزوم حرکت جدی پتروشیمی ها به سوی تکمیل زنجیره ارزش

لزوم حرکت جدی پتروشیمی ها به سوی تکمیل زنجیره ارزش
(سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶) ۱۰:۰۰

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی مجتمع های پتروشیمی را سرمایه ملی دانست و گفت: همزمان با توسعه بخش های بالادستی باید برای تکمیل زنجیره ارزش نیز تلاش کرد.

رضانوروز زاده معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در حاشیه بازدید از طرح ها و مجتمع های پتروشیمی واقع در فازهای اول و دوم پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در گفتگو با خبرنگار نیپنا اظهار کرد:   صنعت پتروشیمی ایران به سوی توسعه گام بر می دارد و در این مسیر و در قانون برنامه پنج ساله ششم باید تولید محصولات پتروشیمی به ۱۰۰ میلیون تن برسد و در حال حاضر ظرفیت تولید ۶۰ میلیون تن است که برای تحقق برنامه های پیش بینی شده باید از تمامی ظرفیت های موجود استفاده کرد.

وی در ادامه مزیت های صنعت پتروشیمی را بالقوه دانست و گفت: این صنعت با دستان توانمند مدیران بالفعل خواهد شد و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان متولی دولتی در راستای اعطای مجوز به واحد‌ ها تمام جوانب را در نظر می‌گیرد. در این بازدید به آینده صنعت پتروشیمی امیدوار شدم زیرا شرکت ها در سال های اخیر با وجود تحریم و  نیز برخی مشکلات دیگر نیازهای خود مانند  کاتالیست را خودشان تولید کرده و نه تنها به ظرفیت اسمی رسیدند بلکه فراتر نیز تولید کردند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: مدیریت درست واحد‌های پتروشیمی و تولید با حداکثر ظرفیت نشان از توان بالای کشور در تربیت و آموزش نیروی انسانی دارد که از تکنولوژی استفاده بهینه کرده و محصول نهایی استحصال کرده‌اند. در مجموع به عنوان نماینده دولت امیدوارم که امکان ایجادفضای کسب و کار بیشتری برای سرمایه‌گذاری و تولید فراهم شود و شاهد دست‌یابی به اهداف برنامه پنج ساله ششم  باشیم که در آن صورت سهم پتروشیمی در تولید و صادرات صنعتی بالای ۶۰ درصد خواهد بود.

نوروز زاده در مورد سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی گفت: یکی از مزایای سرمایه‌گذاری حاشیه سود مطلوب در این صنعت است. در حال حاضر سرمایه‌گذاران صنعت پتروشیمی در بخش خصوصی نهادهای عمومی غیردولتی یا صندوق های سرمایه گذاری مانند صندوق فرهنگیان، صندوق بازنشستگی کارکنان یا صندوق تامین اجتماعی است و امیدواریم که به تدریج بخش خصوصی واقعی جایگزین شود و صنایع کشور را اداره کنند.

نوروز زاده تولید محصولات میانی صنعت پتروشیمی را زمینه توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی دانست و گفت: سیاست گذاری قیمت خوراک نیازمند نگاه دقیقی است زیرا در گذشته واحدها متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی بودند و یک واحد به واحد پایین دست خود خوراک می داده و در بودجه تلفیق سود و زیان یکدیگر را می پوشاندند ولی با خصوصی سازی های انجام شده مالکیت شرکت ها متفاوت شده است.

تعداد بازدید : ۱,۸۵۷