مدیرعامل منطقه آزاد تجاری ماکو خبرداد:

تامین سالانه 15 میلیون مترمکعب آب برای پتروشیمی ماکو

تامین سالانه 15 میلیون مترمکعب آب برای پتروشیمی ماکو
(چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶) ۱۲:۰۰

آب مورد نیاز برای فعالیت پتروشیمی ماکو با همکاری متولیان امر مصوب شده و بطور کامل تامین خواهد شد.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در گفتگو با خبرنگار نیپنا، با بیان این که عملیات ساخت پتروشیمی ماکو وارد مراحل اجرایی شده و دیوار چینی،فنس کشی و سایرامور اجرایی این پروژه آغاز شده است،اظهارکرد:‌یکی از مشکلات برای آغاز این پروژه تعیین تکلیف تامین آب برای این واحد صنعتی بوده است که با پیگیری‌های صورت گرفته تامین سالانه 15 میلیون مترمکعب آب برای این پروژه نهایی شده است .
حسین فروزان در گفت وگو با اشاره به این که احداث پتروشیمی ماکو درسال 93 مصوب شده است ،گفت: از موضوعاتی که اجرای پروژه را در سالیان گذشته به تعویق انداخت تعیین تکلیف تامین آب برای این واحد صنعتی است که خوشبختانه با توجه به برنامه ریزی های انجام شده و همکاری مسئولان استان انجام آن به اتمام رسیده و مقدار آب مورد نیاز به آن تخصیص یافته است .
وی ادامه داد:‌در سه سال گذشته پیگیری‌های متعددی به منظور تخصیص گاز برای پتروشیمی ماکو انجام شده و بحث تامین گاز مورد نیاز برای این پتروشیمی نیز نهایی شده است .
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه این پروژه به 2 میلیارد دلار بودجه نیاز دارد، تصریح کرد:‌زمان اجرای این پروژه 5 سال است و یکی از محل‌هایی که برای تامین بودجه آن پیش بینی شده است فاینانس‌های خارجی است اما بحث فاینانس‌ها نیز مشکلات خود را دارند .
فروزان گفت :‌با کشورهای اروپایی و کشور چین برای تامین فاینانس این پروژه مذاکراتی انجام شده اما به نظر می‌رسد فاینانس چین شرایط تسهیل شده‌تری برای سرمایه‌گذاران دارد.
وی با بیان این که 15 صنعت پائین دستی وابسته به پتروشیمی نیز دراین منطقه مستقر خواهند شد ،خاطرنشان کرد:‌سرمایه‌گذاری برای احداث پتروشیمی ماکو 100 درصد توسط بخش خصوصی انجام می‌شود .
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان این که زمینی به مساحت ۱۶۵ هکتار از سوی سازمان منطقه آزاد ماکو به همین منظور اختصاص داده شده است ، اظهار داشت: عمده محصولات تولیدی در مجتمع پتروشیمی ماکو را دو نوع پلی پروپیلن با ظرفیت ۵۱۹ هزار تن سالانه و همچنین بنزین خام به مقداد ۱۴۳ هزار تن و LPG به مقدار ۵۴ هزار تن تشکیل خواهد داد.
فروزان با بیان این که نرخ خوراک پتروشیمی یکی از مزیت ‌های سرمایه گذاری در این صنعت است ،اظهار کرد:یکی از موضوعات مهم در تولید محصولات پتروشیمی در این واحد این است که برای صادرات آن برنامه‌ریزی های درست و اصولی صورت گیرد .

تعداد بازدید : ۲,۴۳۷