افزایش قیمت محصولات پتروشیمی، فروش آلاینده های عسلویه و بیشتر در این هفته پتروشیمی (9 تا 16 آذر)

افزایش قیمت محصولات پتروشیمی، فروش آلاینده های عسلویه و بیشتر در این هفته پتروشیمی (9 تا 16 آذر)
(شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶) ۱۱:۲۳

تداوم زلزله در اکثر نقاط ایران از جمله کرمان و بوشهر در هفته جاری نگرانی هایی را در هفته اخیر در کشور ایجاد کرده است؛ خبر خوش آنکه به دلیل در نظر گرفتن الزامات ایمنی در طراحی و ساخت مجتمع های پتروشیمی خوشبختانه تا کنون به هیچ یک از تأسیسات آسیبی وارد نشده است.

افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی و همچین قیمت ارز در ایران موجب شد که در این هفته شاهد افزایش بهای قیمت های محصولات پایه پتروشیمی باشیم که به عقیده کارشناسان در آینده نزدیک منجر به افزایش قیمت محصولات نهایی پتروشیمی می شود. همچنین نویدهایی از تقویت جایگاه ایران در بازارهای جهانی پتروشیمی می رود که نمی توان آن را بی ارتباط با برنامه ریزی های صورت گرفته در سال های اخیر دانست. در ادامه بخش هایی از اخبار هفته را می خوانیم.

 

شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

 
نظارت برنامه ریزان اقتصادی برای جانمایی طرح های جدید
نعمت حسنی، رئیس دانشکده عمران، آب و محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه در سال های گذشته با احتمال اینکه آب دغدغه مدیریت کشور نبوده است گفت: جانمایی طرح های گذشته صنایع از جمله صنایع فولاد و پتروشمی به درستی انجام نشده است و حالا به دلیل وضعیت آب باید جانمایی واحدهایی که طرح توجیه فنی و اقتصادی آنها در دستور کار قرار میگیرد باید از منظر آب هم مورد توجه جدی برنامه ریزان اقتصادی کشور باشد.به گفته وی هم اکنون از 30 میلیارد مترمکعب پساب در کشور تنها یک میلیارد مترمکعب آن مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از پساب ها در صنعت به ویژه صنعت پتروشیمی حائز اهمیت است.

سبد پتروشیمی ایران غنی تر می شود
علی محمد بساق زاده، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی روز دوشنبه (13 آذر ماه) در گفتگو با نیپنا با بیان اینکه ساخت و تکمیل طرح های توسعه ای پتروشیمی می تواند به افزایش ارزش افزوده و تحول در صنعت پتروشیمی ایران بی انجامد گفت:‌ افزایش کیفیت تولید مجتمع های پتروشیمی می تواند حضور ایران در بازارهای بین المللی را ارتقا و معیارها را تغییر دهد و علاوه بر تأمین نیاز داخل، تنوع حضور در بازارهای بین المللی را به دنبال داشته باشد.

ایران بازیگر آینده بازارهای بین المللی پتروشیمی
احمد کیمیایی اسدی، عضو کمسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران، روز دوشنبه (13 آذر ماه) با بیان اینکه دولت در سال های اخیر برنامه ریزی مناسبی برای توسعه صادرات محصولات پتروشیمی داشته است گفت:‌ نیاز بازارهای جهانی به محصولات پتروشیمی رو به افزایش است و توسعه صنعت پتروشیمی کشور می تواند نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کشور داشته باشد.

انتظار افزایش قیمت محصولات پتروشیمی و پلیمری در آینده نزدیک
کارشناسان بازار بر این عقیده اند که افزایش بهای جهانی نفت و همچنین افزایش قیمت ارز در هفته های اخیر منجر به افزایش قیمت پایه محصولات پتروشیمی در چند هفته اخیر شده و ترکیب عوامل فوق می تواند منجر به افزایش قیمت محصولات پتروشیمی و پلیمری با وجود تناسب عرضه و تقاضا در بازار شود.

مناطق پتروشیمی:

 
نیروهای HSE توانمند می شوند
سید امید شهیدی نیا، فرمانده ارشد HSE سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی روز شنبه (11 آذر ماه) با ابراز رضایت از برگزاری دوره پنجم فاز اول دوره ه های توانمند سازی گفت: 700 نفر از سطوح بالاترین مدیران و سطوح میانی در قالب 30 شرکت حضور داشته اند و همچنان درخواست برای حضور در این دوره ها وجود دارد.

آلاینده های عسلویه به فروش می روند
فرناز علوی، مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه طرح پیشنهادی از سوی بخش خصوصی برای جمع آوری گاز های CO2 منطقه عسلویه داشته ایم تا در ادامه با آمونیاک مازاد، اوره تولید شود گفت:‌روند خروج واحدهای اوره از خط تولید در چین به دلیل آلایندگی و هزینه تولید، منجر به تغییر بالانس بازار می شود و ایران در 5 سال آتی می تواند نقش بهتری را در بازار داشته باشد.

زلزله آسیبی به صنایع پتروشیمی در عسلویه وارد نکرد
سعید باغبانی سرپرست ایمنی، بهداشت ، محیط زیست و پدافند غیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی روز سه شنبه (14 آذر ماه) در گفتگو با خبرنگار نیپنا اظهار کرد: زلزله ای درساعت 10.56 در استان بوشهر با قدرت 4.9 ریشتر رخ داد که خوشبختانه با توجه به وجود زیر ساخت های مطلوب هیچ حادثه ای را در مجتمع ها و پتروشیمی منطقه عسلویه و نیز دیگر مناطق استان بوشهر به دنبال نداشت.

مجتمع های پتروشیمی:

رد پای فرانسوی ها در بزرگترین مجتمع آروماتیک جهان
روز شنبه (11 آذر ماه) مجتبی طاهری، مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری از حضور شرکت های سکا و اکسنس فرانسه برای تعویض مولکولارسیو و تعویض پنل های برج های جذب واحد 700 این مجتمع به عنوان بزرگ ترین مجتمع آروماتیک صنعت پتروشیمی خبر داد. به گفته وی برای این طرح تا شهریور 97 تکمیل می شود و برای آن در مجموع 60 میلیون یورو هزینه شده است. این طرح با ظرفیت 5.4 میلیون تن در سال از طرح های استراتژیک برنامه پنج ساله سوم شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به شمار می رود.

عبدالمجید محمدی سکان پتروشیمی مارون را در دست گرفت
روز شنبه همچنین از پتروشیمی مارون خبر رسید که بر اساس جلسه مورخ 8 آذر ماه 1396 هیأت مدیره این پتروشیمی، عبدالمجید محمدی به عنوان مدیرعامل انتخاب شد.

پتروشیمی کوروش 190 میلیون دلاری کلنگ خورد
روز دوشنبه (13 آذر ماه) با حضور مدیر عامل وتعدادی از مدیران ومسئولین منطقه ویژه اقتصادی و نماینده بانک کارآفرین به عنوان بانک عامل طرح و همچنین پیمانکار اجرای طرح، کلنگ پتروشیمی کوروش با 190 میلیون دلار سرمایه به زمین خورد. سید امید شهیدی نیا، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در این مراسم با بیان اینکه 27 طرح در منطقه در حال ساخت هستند از پیشرفت فیزیکی 7 تا 90 درصدی آنها خبر داد.

بین الملل:

 
رصد دقیق بازار از سوی شرکت های چینی
پایگاه اینترنتی ICIS گزارش کرد که شرکت بروج چین با هدف تأمین تقاضای بازار تولید پلیمر خود را افزایش می دهد. روئلز مدیرعامل شرکت فروش و بازاریابی بروج با اشاره به توسعه خودروهای الکتریکی و خودروهای بدون راننده در جهان گفته است که مصرف محصولات پلاستیکی افزایش یافته و به همین منظور این شرکت تولید پلیمر خودر را تقویت می کند و قصد دارد تا سال 2020 ظرفیت تولید پلیمر را از 90 هزار تن در سال به 125 هزار تن برساند.

پتروشیمی صنعت پیشتاز عمان
پایگاه اینترنتی عمان آبزرور روز یکشنبه (12 آذرماه) گزارش کرد که صنعت پتروشیمی عمان در میزان تولید ناخالص داخلی این کشور بیشترین تأثیر را داشته است. در سال 2016 صنعت پتروشیمی عمان سهم 51 درصدی از ارزش افزوده ایجاد شده از سوی بخش تولید این کشور را داشته که در مقایسه با سال قبل از آن 47 درصد رشد داشته است.

نیم نگاه فعالان پترشیمی جهان به ایران
پترو روبرت، مدیر بازار متانول شرکت انگلیسی جانسون متیو روز دوشنبه (13 آذر ماه) در گفتگو با نیپنا با اشاره به اینکه ایران هم اکنون 7 درصد از متانول جهان را تولید می کند گفت: با توجه به موقعیت ایران و دسترسی به گاز طبیعی و نزدیکی به بازار چین و همچنین پیشرفت مستقل این کشور در سال های تحریم، انتظار می رود 10 تا 15 سال آینده نقش برجسته ای در عرضه متانول به بازار داشته باشد.


تعداد بازدید : ۲,۰۰۹