سوغات برجامی 9 شرکت پتروشیمی، تک نرخی شدن متانول ایران در بازار جهانی و بیشتر در این هفته پتروشیمی (2 تا 9 آذر)

سوغات برجامی 9 شرکت پتروشیمی، تک نرخی شدن متانول ایران در بازار جهانی و بیشتر در این هفته پتروشیمی (2 تا 9 آذر)
(دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶) ۱۲:۰۹

برخلاف هفته های گذشته اخبار منتشر شده در سایت و کانال خبری نیپنا با موضوع فعالیت های شرکت ملی صنایع پتروشیمی، نسبت به خبرهای مرتبط با مجتمع های پتروشیمی کمتر بود و این نشان می دهد که مجتمع های پتروشیمی هفته پرکاری را پشت سر گذاشتند،

از دریافت نشان شایستگی ملی از سوی مجتمع پردیس گرفته تا موفقیت کارشناسان مجتمع پتروشیمی تبریز در دسترسی به دانش فنی طراحی، ساخت و راه اندازی سیستم شستشوی هم زمان شیمیایی و فیزیکی غشاهای اسمز معکوس، اخبار خوشایندی بود که از دید رسانه ها هم پنهان نماند. علی محمد بساق زاده، مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم در این هفته از انجام 9 تعمیر اساسی در مجتمع های پتروشیمی به واسطه حضور شرکت های خارجی در نتیجه برجام در سال جاری خبر داد. در ادامه بخش هایی از این خبر ها را می خوانیم.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی

 آینده درخشان صنعت پتروشیمی با اتکا به تکمیل زنجیره تولید
فرناز علوی، مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی روز شنبه (4 آذر ماه) با تأکید بر اینکه پس از برجام سیاست شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر مبنای استفاده از ظرفیت های موجود به سوی تکمیل زنجیره تولید می رود گفت: انتظار داریم با تکمیل طرح های توسعه ای، ظرفیت اوره به حدود 10 میلیون 500 هزار تن در سال و تولید متانول به 43 میلیون تن در سال برسد که از این میزان 17 میلیون تن متانول در سال با ارزش بیش از 4 میلیارد دلار و 8 میلیون تن اوره به ارزش بیش از 2 میلیارد دلار به صادرات اختصاص می یابد.

مالیات 10 درصدی برای صادرات محصولات پتروشیمی زیاد است
حمیدرضا صالحی، نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه قانون اخذ مالیات ارزش افزوده از محصولات صادراتی باید اصلاح شود گفت: هم اکنون 10 درصد مالیات از محصولات صادراتی پلیمری و شیمیایی اخذ می شود که برای حفظ مزیت رقابتی آنها این قانون باید اصلاح شود.

سوغات برجام برای 9 شرکت پتروشیمی
علی محمد بساق زاده، مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی، روز چهارشنبه (8آذر ماه) در گفتگو با نیپنا با بیان اینکه در دوران پسا برجام شرکت های معتبر بین المللی و لایسنسورها شرایط بسیار خوبی را برای مجتمع های پتروشیمی کشورمان ایجاد کرده اند گفت: ‌در سال جاری 9 شرکت تعمیرات اساسی خود را با بهره گیری از دانش روز انجام داده اند.

الزام اصلاح قوانین سرمایه گذاری در پتروشیمی
حسن بهرام نیا عضو کمیسیون انرژی مجلس روز چهارشنبه (8 آذر ماه) در گفتگو با خبرنگار نیپنا اظهار کرد: صنعت پتروشیمی از صنایع مادر کشور است که باید هم در بخش توسعه و هم صادرات توجه لازم به آن صورت گیرد و یکی از موضوعات مهم این است که منابع مالی لازم چه از طریق سرمایه گذاری های داخلی و خارجی و چه شیوه های تامین مالی دیگر مورد توجه واقع شود .

مجتمع های پتروشیمی

 
متانول کشور با قیمت واحد به بازارهای جهانی می رود
روز شنبه (4 آذر ماه) محمد حسن پیوندی، مدیرعامل هلدینگ تاپیکو در نخستین کنفرانس تخصصی نیتروژن و گاز سنتز ایران 2017 با اظهار به افزایش تولید متانول کشور و اختصاص بخش عمده ای از آن برای صادرات گفت: با توجه به خصوصی سازی و نبود شرکت بازرگانی پتروشیمی، هلدینگ های تولید کننده متانول قصد دارند در قالب یک مجموعه مشترک متانول تولیدی را با قیمت واحد به بازارهای جهانی عرضه کنند.

تکمیل صنایع پایین دست مهم تر از تولید متانول

بهمن بهزادی، مدیرعامل شرکت فناوران در اولین کنفرانس تخصصی نیتروژن و گاز سنتر ایران 2017، با اشاره به وضعیت تولید و مصرف متانول در ایران و جهان گفت: تولید بیشتر متانول در کنار تغییر بازار نیاز 50 میلیون متر مکعبی گاز در روز را نیز با تهدید مواجه می کند و از لحاظ اقتصاد ملی این کار به صرفه نیست؛‌ بنابراین باید به تکمیل زنجیره ارزش و خوشه متانول بیشتر توجه داشت.

پتروشیمی پردیس شایسته دریافت نشان ملی شد
از پتروشیمی پردیس روز یکشنبه (5 آذر ماه) خبر رسید که در دومین کنگره سراسری نشان شایسته ملی با رویکرد توانمندسازی اقتصاد ملی به مناسبت روز ملی کیفیت موفق به دریافت نشان شایسته ملی شده است. این شرکت در سال جاری نیز به عنوان واحد نمونه استاندارد استان بوشهر معرفی شده بود.

صادرات کریستال ملامین خراسان به آسیا و اروپا
سید اسماعیل موسوی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی خراسان، با اظهار به اعمال قوانین آنتی دامپینگ در برخی بازار های مقصد کریستال ملامین این پتروشیمی از جمله هند گفت:‌ صادرات این محصول با وجود چنین قوانینی لطمه ندیده است و این شرکت به کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی از جمله ترکیه، سنگاپور، اسپانیا، آلمان و ایتالیا کریستال ملامین صادر می کند.

دستیابی پتروشیمی تبریز به یکی از فناوری های روز دنیا
سیاوش درفشی، مدیرعامل پتروشیمی تبریز از امضای قرارداد به روز رسانی سیستم کنترل الفین و پلی استایرن انبساطی با شرکت هاینول ایتالیا خبر داد. همچنین از این پتروشیمی خبر رسیده است که پژوهشگران پتروشیمی تبریزی موفق به کسب دانش فنی طراحی، ساخت و راه اندازی سیستم شستشوی هم زمان شیمیایی و فیزیکی غشاهای اسمز معکوس شده اند.

240 میلیون یورو سرمایه خارجی به کرمانشاه می رود
احمدرضا اشتری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه روز سه شنبه (7 آذر ماه) ضمن تشریح پیشرفت 25 درصدی این طرح گفت: تکمیل این پروژه به 400 میلیون یورو سرمایه نیاز دارد که 240 میلیون یورو آن خارجی است و برای مابقی آن از صندوق توسعه ملی کمک گرفته می شود. وی دانش فنی و لایسنس این طرح را نیز متعلق به شرکت KBR دانست.

اماراتی ها به فکر محیط زیست تبریز
پتروشیمی تبریز از امضای قرارداد با شرکت اماراتی به منظور پوشش گذاری حوضچه ها، جمع آوری و امحا گازهای VOC خبر داد. این پروژه با 2 میلیون 125 هزار یورو سرمایه گذاری در مدت یکسال انجام می شود.

مدیران تخت جمشید پارس با مدیران کارخانه های تولیدی هم اندیشی کردند
روز چهارشنبه (8 آذر ماه) مدیرعامل شرکت پتروشیمیایی تخت جمشید ضمن معرفی این مجتمع، اهداف و برنامه های آتی آن با مدیران کارخانه های تولیدی از این مجتمع بازدید به عمل آوردند و به سوالات مدیران کارخانه های تولیدی پاسخ داده شد.

اخبار بین الملل
افزایش قیمت با وجود افزایش تولید در 8 ماهه نخست
شورای صنایع شیمیایی اروپا اعلام کرده است که تولیدات صنایع شیمیایی این قاره در هشت ماهه ابتدایی سال جاری میلادی 3.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. در همین حال با وجود این افزایش تولید، قیمت محصولات شیمیایی نیز 5.3 درصد رشد داشته است.

اوره دیگر تولید مناسبی نیست

گوین چگجو، مشاور ارشد نیتروژن شرکت CRU، در نخستین کنفرانس تخصصی نیتروژن و گاز سنتز ایران 2017 با بیان اینکه صادرات اوره کشور چین در چند سال اخیر 50 درصد کاهش داشته است گفت: دولت چین ملاحظات سختی را برای رعایت قوانین زیست محیطی در نظر گرفته است و پیش بینی می شود ایران تا سال 2022 بزرگ ترین صادر کننده اوره در جهان باشد.

سابیک به دنبال حاشیه سود بیشتر
یوسف البنیان، مدیرعامل شرکت پتروشیمی سابیک عربستان سعودی روز سه شنبه (7 آذر ماه) اعلام کرده که قصد دارد در 5 سال آینده بین 3 تا 10 میلیارد دلار برای مالکیت های جدید در حوزه محصولات شیمیایی و مواد کشاورزی سرمایه گذاری کند. او گفته است عربستان قصد دارد وابستگی فعالیت های خود به نفت و انرژی را کاهش دهد تا سهامداران خود را در برابر نوساناتی که صنایع پتروشیمی را تهدید می کند، ‌ایمن کند.


تعداد بازدید : ۲,۷۶۲