وضعیت بازگشت پسابرجامی خارجی‌ها به صنعت پتروشیمی‌؛

ماراتن فرانسه و آلمان برای مشارکت در صنایع پتروشیمی ایران آغاز شد

ماراتن فرانسه و آلمان برای مشارکت در صنایع پتروشیمی ایران آغاز شد
(یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶) ۰۹:۵۵

همزمان با آغاز بازگشت شرکت‌های معتبر جهان به صنعت پتروشیمی در دوره پسابرجام تاکنون بیشترین مشارکت در صنایع پتروشیمی ایران توسط شرکت‌های فرانسوی و آلمانی به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار نیپنا، توسعه صنعت پتروشیمی در قالب اجرای برنامه ششم توسعه دست کم به حدود 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید نیاز بوده که این سرمایه گذاری در قالب طراحی، ساخت و بهره برداری از طرح‌های جدید، اجرای پروژه‌های رفع گلوگاه‌های تولید و انتقال دانش در صنایع پتروشیمی باید انجام شود.
بر این اساس در طول دو سال گذشته تاکنون مذاکرات متعددی با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی همچون شل، توتال، BASF، ایرلیکوئید، لینده، تکنیپ، اکسنس، هالدوتاپسو، میتسوئی، UOP و ... به منظور سرمایه گذاری، انتقال دانش و تکمیل زنجیره‌های ارزش در صنعت پتروشیمی ایران انجام شده است.
در شرایط فعلی آمار استخراج شده از شرکت‌ها و طرح‌های صنعت پتروشیمی ایران نشان می دهد که در بین شرکت‌های خارجی تاکنون بیشترین گفتگو، امضای تفاهم نامه و حتی قرارداد فروش دانش فنی، انجام مطالعات مهندسی، اجرای طرح‌های رفع گلوگاه‌های تولید و سرمایه گذاری با شرکت‌های آلمانی و فرانسوی انجام شده است.
در بین شرکت های آلمانی هر چند تاکنون گفتگوها و مذاکرات متعددی با شرکت بزرگی همچون BASF انجام شده اما بیشترین همکاری تاکنون بین شرکت‌های پتروشیمی ایران با دو شرکت لینده و زیمنس آلمان انجام شده است.
در این بین هر چند نوع همکاری با شرکت زیمنس آلمان بیشتر در بخش خرید و تجهیز ماشین آلات دوار همچون توربین و توربوکمپرسور بوده اما شرکت لینده آلمان در بخش‌های سرمایه گذاری، رفع گلوگاه های تولید، فروش و انتقال دانش، انجام مطالعات مهندسی و اقتصادی مشارکت بالایی داشته است.
هم اکنون شرکت لینده قراردادی به منظور فروش دانش فنی و انجام مطالعات مهندسی در طرح پتروشیمی کیان و طرح افزایش تولید اتان و اتیلن پتروشیمی مارون امضا کرده است.
علاوه بر این پتروشیمی امیرکبیر هم قراردادی با لینده برای اجرای طرح‌های رفع گلوگاه‌های تولید امضا کرده که یکی از بندهای این قرارداد همکاری «اجرای پروژه تثبیت فشار اتان دریافتی به دلیل نوسانات شدید این خوراک» بوده که اجرای این طرح به صورت مستقیم منجر به تثبیت خوراک واحد اتیلن پتروشیمی امیرکبیر خواهد شد.
از سوی دیگر این شرکت آلمانی تاکنون گفتگوهایی با شرکت‌های پتروشیمی پلیمر آریا ساسول، جم و بندرامام برای افزایش ظرفیت تولید اتیلن آغاز کرده و حتی «رضا امیری» مدیرعامل شرکت پتروشیمی بندر امام از مشارکت لینده در مناقصه ساخت طرح جدید افزایش تولید اتیلن این مجتمع پتروشیمی خبر داده است.
در همین حال «بهمن بهزادی» مدیرعامل شرکت پتروشیمی فن آوران هم اخیرا اعلام کرده است: طرح رفع تنگنا تولید واحد مونوکسید کربن هم با شرکت لینده برای دستیابی به ظرفیت اسمی و افزایش ظرفیت در دست اقدام است.
این درحالی است که این شرکت ژرمن‌ها در اجرای طرح جدید توسعه یکچارچه پتروشیمی که توسط پتروشیمی مارون اجرا می‌شود مسئولیت انجام مطالعات اقتصادی این پروژه را بر عهده گرفته است.
لینده همچنین مذاکراتی را از چند ماه قابل تاکنون به منظور امضای اولین قرارداد BOO برای ساخت، تکمیل و بهره‌برداری از مجتمع پتروشیمی دماوند آغاز کرده است.

جزئیات مشارکت فرانسوی‌ها در صنعت پتروشیمی

 
به گزارش نپینا، در کنار مذاکرات شرکت ملی صنایع پتروشیمی با شرکت توتال برای انجام سرمایه گذاری مستقیم در صنعت پتروشیمی ایران و امضای قرارداد انتقال دانش و ساخت یک طرح تبدیل متانول به الفین با شرکت ایرلیکوئید، باید از دو شرکت اکسنس و تکنیپ به عنوان فعال‌ترین شرکت‌های فرانسوی در صنعت پتروشیمی کشور یاد کرد.
تکنیپ که پیشتر در ساخت مجتمع پتروشیمی کاویان به عنوان صاحب لایسنس حضور داشته مذاکراتی را برای تامین دانش فنی طرح تولید اتیلن پتروشیمی فیروزآباد در دست انجام دارد ضمن آنکه این شرکت فرانسوی در مناقصه اجرای طرح تولید اتیلن پتروشیمی بندرامام هم به عنوان رقیب لینده حضور یافته است.
علاوه بر این تکنیپ قرار است در صورت امضای قرارداد سرمایه گذاری توتال با این شرکت فرانسوی در صنعت پتروشیمی ایران همکاری کند و توافق‌هایی بین دو شرکت برای اجرای طرح تولید اتیلن انجام گرفته است.
در کنار تکنیپ باید از شرکت اکسنس به عنوان دیگر شرکت فعال فرانسوی در صنعت پتروشیمی کشور یاد کرد به طوری که اکسنس با پتروشیمی نوری برای تامین دانش فنی و انجام مهندسی طرح شیرین‌سازی برش سنگین گفتگوهای جدی را آغاز کرده است.
از سوی دیگر اکسنس به عنوان صاحب دانش در طرح ساخت واحد جدید پارازایلین پتروشیمی بوعلی سینا همکاری می‌کند و همزمان با همکاری شرکت سکای فرانسه در دو طرح تعویض مولکولارسیو پتروشیمی نوری و بوعلی سینا قرارداد همکاری امضا کرده است.
شرکت اکسنس فرانسه همچنین با شرکت پژوهش و فنآوری پتروشیمی هم تفاهم نامه‌های همکاری برای انتقال دانش فنی و تولید برخی از کاتالیست‌های پرمصرف در صنایع پتروشیمی ایران امضا کرده است.
در کنار شرکت‌های آلمانی و فرانسوی باید از شرکت‌های ایتالیایی، چینی و ژاپنی به عنوان دیگر شرکت‌های خارجی علاقه مند به مشارکت و سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران در دوران پسابرجام نام ببریم که تاکنون چندین قرارداد همکاری با این شرکت‌ها در صنایع پتروشیمی کشور امضا شده است.

تعداد بازدید : ۲,۵۹۰