جایزه ملی هفت ستاره، حضور ازبک ها در صنعت و بیشتر در این هفته پتروشیمی (25 آبان تا 1 آذر)

جایزه ملی هفت ستاره، حضور ازبک ها در صنعت و بیشتر در این هفته پتروشیمی (25 آبان تا 1 آذر)
(جمعه ۳ آذر ۱۳۹۶) ۱۴:۵۴

هفته ای که پشت سر گذاشتیم برای صنعت پتروشیمی هفته آرامی بود. البته این آرام بودن به معنای بی تحرکی صنعت نبود و همچون هفته های گذشته شاهد خبر های خوب برای این صنعت بزرگ بودیم. از حضور شرکت های اروپایی برای انجام امور مهندسی پتروشیمی سلمان فارسی گرفته تا اظهار علاقه ازبک ها به سرمایه گذاری در پتروشیمی ایران خبرهای خوبی بود که در سایت و کانال خبری نیپنا منتشر شد. در ادامه بخش های از خبرهای مهم این هفته را می خوانیم.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی

 

پول ازبک ها راه خود را به پتروشیمی ایران باز کرد

سید رضا نوروززاده،‌ مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی،‌ روز چهارشنبه (1 آذر ماه) از تمایل ازبکستان برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران به ویژه در بخش تبدیل متانول به الفین خبر داد. او از مذاکراتش با علیشیر سلطان اف،‌معاون نخست وزیر ازبکستان خبر داد و گفت:‌ هر چند این کشور خود داری منابع گازی است اما این کشور به دنبال سرمایه گذاری در کشوری است که به آب های بین المللی دسترسی داشته باشد.

 

مهار یک ساعته آتش در مانور ایمنی و پدافند غیر عامل

روز جمعه (26 آبان ماه) نخستین رزمایش ایمنی، آتش نشانی و پدافند غیر عامل با مشارکت 4 ایستگاه آتش نشانی تهران در شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد. آتشنشانان ایستگاه های 43، 84، 49 و 108 تهران با همراهی حراست، مدیریت HSE شرکت ملی صنایع پتروشیمی و همچنین واحدهای مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، ایمنی و آتش نشانی، ایمنی خدمات و روابط عمومی شرکت ظرف مدت یک ساعت با موفقیت آتش سوزی طراحی شده در طبقه ششم ساختمان شرکت ملی صنایع پتروشیمی را مهار کردند.

 

صنعت پتروشیمی ایران الگویی برای دیگران می شود

حسن عباس زاده، دبیر هشتمین دوره جایزه تعالی در گفتگو با نیپنا با بیان اینکه این دوره با اولین دوره جایزه سرآمدی و بهبود مستمر صنعت نفت همزمان است،‌ می تواند شرکت پتروشیمی را الگویی مناسب برای سه شرکت دیگر اصلی وزارت نفت کند. وی گفته که در این دوره 89 شرکت شامل 35 شرکت پتروشیمی، 12 طرح پتروشیمی و تعدادی از سایر ذی نفعان از جمله سازندگان و پایین دستی صنعت در جشنواره حضور دارند و 30 ارزیاب آموزش دیده از سوی بنیاد اروپایی EFQM و 30 ارزیاب که قبلا آموزش های مورد تأیید این بنیاد را دیده اند،‌ارزیابی شرکت ها را بر عهده دارند.

 

خوشامد گویی جزایر خلیج همیشه فارس به صنعت پتروشیمی

با ایجاد بستر لازم  برای توسعه زنجیره ارزش به ویژه تعیین تکلیف اجرای طرح های جمع آوری گازهای همراه نفت در جزایر قشم و خارگ، امکان حضور صنعت پتروشیمی با رویکرد صادراتی فراهم شد. با امضای قرارداد ساخت کارخانه NGL خارگ در مهرماه و وعده ساخت آن طی سه سال امکان تولید روزانه 300 میلیون فوت مکعب گاز از میادین نفتی خلیج فارس فراهم شد. همچنین شمارش معکوس برای بهره برداری از پالایشگاه گاز جزیره قشم با ظرفیت جمع آوری روزانه 80 میلیون فوت مکعب گاز های همراه میدان نفتی هنگام کلید خورد.

 

سلامت کارکنان عسلویه تقویت می شود

سعید باغبانی،‌ سرپرست ایمنی، بهداشت،‌ محیط زیست و پدافند غیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی روز دوشنبه (29 آبان) در مصاحبه با نیپنا از همکاری مجتمع های تولیدی پتروشیمی واقع در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با موسسات دانش بنیان به منظور بررسی نگرانی های موجود درباره آلایندگی های موجود خبر داد. او گفته که بر اساس قراردادهای مطالعاتی که از سال 94 با این موسسات از جمله دانشگاه همدان به عنوان قطب علمی بهداشت صنعتی کشور و یکی از اساتید برجسته سم شناسی و بیماری های شغلی داشته ایم، نتایجی به دست آمده که به مدیران عامل همه شرکت های پتروشیمی ارائه شده و اقدامات اصلاحی با مشارکت همگانی انجام می شود.

 

راهکارهای تأمین آب پتروشیمی بازنگری شد

با برگزاری همایش توسعه پایدار صنعت انرژی با مدیریت بهینه مصرف آب و پساب در اتاق بازرگانی تهران در روز چهارشنبه (1 آذر ماه) راه کارهای بهینه تأمین آب صنعت پر مصرف پتروشیمی از سوی کارشناسان کشور مورد بازبینی قرار گرفت.

 

صادرات پتروشیمی دغدغه مجلس شد

حسین بهرام نیا، ‌عضو کمسیون انرژی مجلس،‌ روز چهارشنبه (1 آذر ماه) با بیان اینکه افزایش صادرات محصولات پتروشیمی یک راهبرد ملی است،‌ از حمایت کامل مجلس از این موضوع خبر داد. وی کاهش تعرفه های ترجیحی، رسیدیگی به مشکلات و بررسی فضای کسب و کارها و کاهش نرخ خوراک را از جمله موضوعات مورد توجه کمسیون انرژی مجلس شورای اسلامی برای تقویت صادرات محصولات پتروشیمی بر شمرد.

 

مجتمع های پتروشیمی

 

اروپایی ها با سلمان فارسی به ایران می آیند

علی رجالی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی رجال، روز شنبه (27 آبان ماه) با اعلام خبر امضای قرارداد خرید لایسنس و انجام مهندسی پایه پتروشیمی سلمان فارسی با شرکت UOP گفت: این پتروشیمی بزرگ ترین طرح تولید پروپیلن در صنعت پتروشیمی ایران با ظرفیت تولید سالانه 450 هزار تن است. به گفته وی ال سی این مجتمع از منابع داخلی گشایش یافته و تا کنون 15 درصد پیشرفت ساخت داشته است. 240 میلیون یورو برای ساخت و بهره برداری این طرح سرمایه گذاری شده که 15 درصد آن از سوی پتروشیمی رجال تأمین شده است. صندوق توسعه ملی نیز بخشی از این اعتبار را تأمین می کند.

 

جشنواره خبرهای خوش در مجمع عمومی پتروشیمی پردیس

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی  پردیس که روز شنبه (27 آبان ماه) برگزار شد، سرشار از خبرهای خوش برای سهامداران بود. حسین شهریاری،‌ مدیرعامل این شرکت، از احداث فاز 3 در طول 6.5 سال خبر داد و گفت:‌ هر چند قرار بود این فاز ابتدای سال 96 به بهره برداری برسد،‌ اما تعویق آن زمان را بیشتر از 2 فاز دیگر نکرد. وی به تولید آمونیاک از فاز 3 از ششم آبان ماه و تولید اوره این فاز از 23 آبان ماه گریزی زد و گفت: امیدواریم در سال های آتی بازارهای صادراتی جدیدی جذب کنیم. او همچنین به برنامه شرکت برای تولید محصولات پایین دست نیز اشاره کرد و یکی از سهامداران هم از عرضه اوره این مجتمع در بورس کالا خبر داد.

 

پای بزرگ ترین مجتمع آروماتیک جهان هم به فرابورس باز می شود

 مجتبی طاهری،‌ مدیرعامل پتروشیمی نوری، روز دوشنبه (29 آبان ماه) ضمن اشاره به تعمیرات اساسی این مجتمع به عنوان بزرگ ترین مجتمع آروماتیک جهان،‌ از برنامه این شرکت برای عرضه سهام خود در فرابورس تا پیش از پایان سال جاری خبر داد.

 

سهم 1.37 درصدی یک هلندیگ پتروشیمی از معاملات بورس تهران

روز دوشنبه (29 آبان ماه) بورس تهران شاهد  معامله 4 میلیون سهم صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ارزش بیش از 2 میلیارد تومان از مجموع 145 میلیارد تومان معامله بود که سهم 1.37 درصدی از کل معاملات را شامل می شود.

 

جام قهرمانی 7 ستاره مدیریت دارایی فیزیکی در دست پتروشیمی تبریز

روز سه شنبه (30 آبان ماه) پتروشیمی تبریز موفق شد در دوازدهمین همایش بین المللی فنی و نگهداری تعمیرات، جایزه ملی 7 ستاره مدیریت دارایی های فیزیکی را در سومین دوره ارزیابی از آن خود کند.

 

جایزه برجام به پتروشیمی بندر امام

رضا امیری،‌ مدیرعامل پتروشیمی بندر امام با اشاره به افزایش تولید نفت در دوران پسا برجام، از افزایش تولید این مجتمع به دلیل افزایش عرضه خوراک از سوی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب یاد کرد. وی افزایش تولید 7 درصدی تولید در این پتروشیمی ظرف 7 ماهه نخست امسال را نیز حاصل همین تأمین خوراک دانست.

 

اخبار بین الملل

 

نفت خام تا اطلاع ثانوی خوراک پتروشیمی است

پایگاه اینترنتی ICIS، روز سه شنبه (30 آبان ماه) عنوان کرد که بازار جهانی پتروشیمی تا سال 2040 به نفت خام وابسته میماند و تقاضا با افزایش 40 درصدی به 16 میلیون تن در روز می رسد.

 

 

تعداد بازدید : ۲,۰۰۰