بررسی راهکار های بهینه تامین آب مورد نیاز صنعت پتروشیمی

بررسی راهکار های بهینه تامین آب مورد نیاز صنعت پتروشیمی
(چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶) ۱۰:۴۱

همایش توسعه پایدار صنعت انرژی با مدیریت بهینه مصرف آب و پساب در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

همایش توسعه پایدار صنعت انرژی با مدیریت بهینه مصرف آب و پساب با حضور نمایندگانی از کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، فدراسیون صنعت نفت ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مدیران و فعالان صنعت پتروشیمی در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.
رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران بحران آب و ضرورت حفاظت از محیط زیست را نیازمند یافتن راهکارهای عملیاتی دانست و گفت: محیط زیست ارثیه نیاکان ما نیست بلکه امانتی است که به ما سپرده شده است و محیط زیست سالم بستر شکوفایی و نوآوری خواهد بود و برای پیشگیری از آلوده سازی آب در صنعت نیازمند یک عزم ملی و فراگیر و ایجاد هرم های قوی قانونی هستیم بر همین اساس همایش توسعه پایدار صنعت انرژی با مدیریت بهینه مصرف آب و پساب قصد دارد پیامدهای بحران آب را اطلاع رسانی کرده و در جهت یافتن راهکارهای بهینه سازی مصارف آب در صنعت گام بردارد.
بهروز بهمن زنگی معاونت اجرایی شرکت دانش بنیان فلات صنعت ایده نیز از دیگر سخنرانان این همایش بود که در مورد وضعیت آب و راهکارهای صنعت پتروشیمی برای استفاده بهینه از آب گفت: توجه به رویکرد عالمانه ی اقتصاد مقاومتی ایجاب می نماید که مدیران و تصمیم گیرندگان با استفاده از تکنولوژی های جدید استفاده ی بهینه ای از این منبع خدادادی به منظور صرفه جویی در مصرف آب و بازیافت آب داشته باشند. همان‌طور که می دانید در میان صنایع کشور صنعت پتروشیمی جزو پرمصرف‌ترین صنایع در کشور است. تأمین آب مورد نیاز مجتمع های پتروشیمی از اهمیت زیادی برای تداوم فعالیت آن‌ها برخوردار است به عبارت دیگر مصارف آب در صنعت پتروشیمی شامل 5 تا 20 درصد آب مورد نیاز فرآیند ، بین 75 تا 90 درصد آب مورد نیاز در برج های خنک کننده و تولید بخار و بین 5 تا 10 درصد آب مورد نیار در مصارف عمومی)آب آشامیدنی و بهداشتی، شستشو، فضای سبز،آتش نشانی ) است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد که تأمین حجم زیاد آب به منظور استفاده در بویلرها برای تولید بخار و خنک کردن تجهیزات و موارد دیگر از ضروری ترین اقدامات ایجاد یک مجتمع پتروشیمی پس از تأمین خوراک است. تحلیل آمارهای گزارش (مصرف آب در صنعت) حاکی از آن است که در میان گروههای فعال صنعتی، تولید مواد و محصولات شیمیایی بالاترین سهم مصرف آب را در سال 1390 به خود اختصاص داده است. صنایع مذکور به همراه صنایع غذایی و تولید فلزات اساسی تقریباً بیش از80 درصد آب مصرفی در کارگاههای بالاتر از 10 نفر کارگر را به خود اختصاص داده است.
بهمن زنگی در مورد راهکارهای ابتدایی برای احداث واحدهای پتروشیمی در عین حفاظت از منابع آبی گفت: مناطق مرکزی و شمال شرقی کشور در وضعیت بحران آب زیرزمینی قرار دارند بنابراین توصیه می‌شود که صنعت پتروشیمی دارنده بالاترین درصد مصرف آب با صرف نظر از مصرف آب چاه، حتی الامکان در مجاورت آب‌های آزاد یا رودخانه‌های پرآب و دائمی تعریف و تاسیس شوند.
شایان ذکر است صنعت پتـروشیمی عـلی رغم گستـردگی فـرآیندها، تنوع خـوراک و محصولات با توجه به این که عموما شـامل فـرآیندهایی مرتبط با شکست پیوندهای شیمیایی مواد اولیه و بازآرایی و تشکیل پیوندهای جدید توام با آزاد شدن مقادیر متنابهی از انرژی حرارتی است. عملی ترین و ارزان ترین روش جهت تخلیه این حرارت اضافه از سیستم، استفاده از آب جهت تبادل حرارت است که به روش های متفاوت از تولید بخار در HRSGها تا مبدل های آب سرد صورت می گیرد.
معاونت اجرایی شرکت دانش بنیان فلات صنعت ایده در مورد راهکارهای بنیادین تامین آب مورد نیاز صنعت پتروشیمی پیشنهاد کرد: از فاضلاب های شهری تصفیه شده در مصارف صنعتی استفاده شود و بازچرخانی آب به ویژه در شهرک های صنعتی، نیروگاه ها و صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی با همکاری شرکت های دانش بنیان و تکنولوژی های نوین طراحی و اجرا شود و توسعه استفاده از منابع آب های شور و دریا برای تامین نیاز صنعت در اولویت قرار گیرد. همچنین اجماع هلدینگ ها، صندوق های سرمایه گذاری، سرمایه گذاران و متولیان امر در حوزه صنایع بالادستی و پایین دستی پتروشیمی و نیروگاه ها به منظور تاسیس شرکت های سرمایه گذاری در بخش آب استان و تامین آب کارخانه ها از محل تصفیه پساب بزرگ ترین شهر نزدیک به محل کارخانه با استفاده از تکنولوژی های روز و توان شرکت های داخلی نیز می توان منجر به بهبود بحران کمبودآب در آینده صنعت پتروشیمی باشد.
بدین ترتیب هم زمان با شروع احداث طرح می توان احداث تصفیه خانه و حتی احداث شبکه جمع آوری فاضلاب شهری را نیز بر عهده چندین سرمایه گذار در پارک های پتروشیمی و صنایع نیروگاهی و فولاد و یا سایر صنایع قرار داد.
در ادامه حمیدرضا چرم چی مدیرعامل شرکت دانش بنیان فلات صنعت ایده و اسکار رویو مدیر عامل شرکت اسپانیایی کاندورکم انویته در خصوص فناوری (ZERO LIQUID DISCHARGE) یعنی بازیافت کامل آب پساب توضیح دادند.
حمیدرضا چرم چی در مورد بازیابی پساب گفت: zld یک رویکرد یا مفهوم است که اگر پیش از طراحی پروژه های پتروشیمی در نظر گرفته شود می تواند صرفه اقتصادی بالایی را برای صاحبان آن پروژه تامین کند مفهوم بازیافت 100% آب از پساب شامل تغلیظ کننده‌های پساب و کریستالایزرها بوده که اساس کار آنها تبخیر با استفاده از انرژی حرارتی و تبدیل پساب به آب خالص و نمک جامد است که این نمک را می توان دفن کرده و یا از آن استفاده های مفید کرد.
مدیر عامل شرکت اسپانیایی کاندورکم انویته نیز گفت: این شرکت تا کنون 400 پروژه بازیافتی در دنیا اجرا کرده است که 25 درصد آن ZLD است و به دو صورت ترکیبی یا مجزا قابل اجرا است بازیافت مجزا یعنی جدا کننده آب و نمک از هم جدا هستند و هر کدام بعد از بازیافت به چرخه تولید بر می گردند و نمونه ای از این پروژه در پتروشیمی ایلام در حال اجرا است و پیش بینی می شود که در 2018 آماده بهره برداری باشد.
در پایان همایش توسعه پایدار صنعت انرژی با مدیریت بهینه مصرف آب و پساب به سوالات حاضرین پاسخ داده شد و پدیدار از راه اندازی یک کارگروه در اتاق بازرگانی تهران برای رسیدگی به پیشنهادات و جمع آوری نظرات کارشناسان خبر داد و هدف آن را دستیابی به نکات و راهکارهای اجرایی و عملیاتی برای تامین آب واحد‌های صنعتی عنوان کرد و گفت: مهمترین دستاورد این همایش راهکارهای اجرایی و عملیاتی‌ای است که ارائه خواهد شد البته باید تاکید کنم که ایده‌های متفاوت باید بر اساس موقعیت‌های سرزمینی و قوانین موجود ارائه شود.

تعداد بازدید : ۵,۳۶۴