افزایش قیمت محصولات صادراتی پتروشیمی ، فرصت یا تهدید

افزایش قیمت محصولات صادراتی پتروشیمی ، فرصت یا تهدید
(دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶) ۱۰:۵۱

تحولات قیمتی در بازار محصولات پتروشیمی باید از سوی متولیان امر با دقت رصد شده و به طور منظم مورد تحلیل قرار بگیرد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران درگفتگو با خبرنگار نیپنا با تاکید بر اهمیت صنعت پتروشیمی در صادرات غیرنفتی کشور اظهارکرد: هر چند افزایش قیمت نفت و به دنبال آن محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی موجب افزایش درآمدهای کشور ورقم صادرات می شود اما باید مراقب بود تا رقبا با نوعی دامپینگ سهم بازارصادراتی ما را از آن خود نکنند بنابراین این شرایط برای صنعت پتروشیمی کشور هم می تواند فرصت و هم تهدید باشد .
حمیدرضا صالحی درپاسخ به این پرسش که توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک بر سر تمدید توافق کاهش تولید نفت منجر به جهش قیمت نفت و ارزش صادرات پتروشیمی می شود و این امربرای صنعت فرصت است یا تهدید ،گفت: مزیت های کشور درصنعت پتروشیمی باید با سایرکشورها مقایسه شود ؛این صنعت رقیبی بزرگ به نام سابیک عربستان دارد که خوراک خود را تهیه می کند و صنعت پتروشیمی کشور نیز نیازمند تامین خوراک از داخل است، بنابراین هریک از این واحدها که بتوانند خوراک ارزانتر تهیه کنند دربازارهای صادراتی مزیت پیدا خواهند داشت.
وی ادامه داد: هر چه محصول تولیدی در بخش بالادستی بیشتر باشد بازار در دسترس تری دارد و پیدا کردن مشتری در بخش پائین دستی با رقابت بیشتری همراه است .
صالحی گفت : گران شدن نفت دربازارهای جهانی موجب افزایش ارزش صادرات محصولات پتروشیمی شده اما باید مراقب بود که گرانی محصولات پتروشیمی دربازار جهانی به فرصتی برای رقبا و کسب بازارهای صادراتی ما نشود .
وی ادامه داد: باید بتوان بازار را حفظ کرد و افزایش قیمت نفت نباید شوکی ایجاد کند که زمینه خروج یا کاهش سهم ما را از بازار جهانی فراهم کند ؛بنابراین افزایش ارزش صادرات محصولات پتروشیمی هم فرصت است و هم می تواند تهدید باشد و باید برای حفظ سهم از بازار صادراتی تلاش کرد .
نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد:پیش بینی می شود درآینده نفت خام شیل که سرمایه گذاری بالایی برای آن از سوی امریکا و چند کشور دیگر شده است در صورت افزایش بیشتر بهای نفت به بازارعرضه شود و بازار نفت را متعادل کرده یا از افزایش بیشتر بهای آن جلوگیری کند .

تعداد بازدید : ۱,۷۶۰