یک هفته با پتروشیمی (18 تا 24 آبان ماه)

یک هفته با پتروشیمی (18 تا 24 آبان ماه)
(شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶) ۰۸:۰۰

وقوع زلزله در هفته ای که گذشت کشور را در غم و اندوه فرو برد. البته بر اساس اخبار رسیده خوشبختانه آسیبی به تأسیسات صنایع پتروشیمی نرسیده است. شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم کمک های همکاران را در قالب چند کاروان به مناطق زلزله زده ارسال کرد. در ادامه خلاصه ای از اخبار هفته را ملاحظه می کنید.

 

روز شنبه (20 آبان ماه) مجتبی طاهری، مدیرعامل پتروشیمی نوری در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به مذاکرات با شرکت اکسنس فرانسه به منظور اجرای طرح جدید شیرین سازی برش سنگین در این مجتمع اشاره کرد و افزود: در صورت توافق با این شرکت، واحد جدید 2 میلیون تن ظرفیت سالانه دارد. به گفته وی جمع سرمایه گذاری این طرح حدود 150 میلیون یورو پیش بینی می شود.

در همین روز از پتروشیمی مروارید خبر رسید که استقرار سیستم مدیریت ایمنی فرایند (PSM) به 71 درصد پیشرفت زمانی خود رسیده است. از مهم ترین اهداف این پروژه می توان به شناسایی، پیشگیری و کاهش احتمال وقوع حوادث، اجتناب از توقف تولید، اجتناب از خسارت های زیست محیطی، یکپارچگی بین عناصر PSM موجود در واحد و در نهایت بالارفتن اعتبار واحد اشاره کرد.

مرضیه طهماسبی، مسئول تنظیم بازار دفتر صنایع پایین دستی پتروشیمی، با اشاره به آغاز تعمیرات اساسی در مجتمع پتروشیمی پارس از ابتدای آذر ماه گفت: برنامه ریزی برای تأمین محصول استایرن مونومر مورد نیاز بازار با همکاری بورس کالا انجام شده است و مشکلی از این بابت در بازار به وجود نمی آید.

بر اساس اعلام شرکت ملی گاز ایران، در هفت ماهه نخست امسال، یک میلیون و 330 هزارتن اتان تولیدی در فازهای پارس جنوبی به عنوان خوراک روانه سه مجتمع تولید اتیلن شده است. بر این اساس 75 میلیارد مترمکعب گاز در پارس جنوبی تولید شده که 1 میلیارد و 421 میلیون مترمکعب آن به عنوان سوخت و خوراک به پتروشیمی عرضه شده، همچنین در همین مدت 1 میلیون 303 هزار تن اتان به عنوان خوراک تحویل پتروشیمی های جم، کاویان و مروارید شده است و یک میلیون و 336 هزار تن گاز مایع شامل پروپان و بوتان تولید شده است. تولید میعانات گازی هم در این مدت به 114 میلیون و 80 هزار بشکه رسیده است.

تمایل اروپایی ها برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران

حسین علیمراد، مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی از مذاکرات با شرکت های اروپایی از جمله فرانسوی و آلمانی، شرکت های چینی و ژاپنی برای جذب سرمایه در صنایع پتروشیمی خبر داد و افزود: تمایل داریم این سرمایه گذاری ها در مناطق قابل توسعه از جمله پارسیان، قشم، لاوان و ماهشهر انجام شود.

اسدالله قره خانی، سخنگوی کمسیون انرژی مجلس روز یکشنبه (21 آبان) ضمن تأکید بر صرفه بیشتر صنایع پایین دستی پتروشیمی و همچنین گسترش اشتغال ناشی از تکمیل طرح های پایین دستی، بر ضرورت توسعه صنایع تکمیلی تأکید کرد.

سیداسماعیل موسوی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی خراسان از افزایش تولید اوره و کریستال ملامین در این پتروشیمی یاد کرد و گفت: در هفت ماهه نخست امسال تولید اوره و کریستال ملامین حدود 220 هزار تن بوده که از ظرفیت اسمی این مجتمع فراتر رفته است.

افزایش 10 میلیون تنی ظرفیت پتروشیمی از سال 97

با پیش بینی راه اندازی 4 طرح بزرگ پتروشیمی بین آذر 96 تا فروردین 97 انتظار می رود ظرفیت تولید پتروشیمی 10 میلیون تن در سال افزایش یابد. فاز سوم پتروشیمی پردیس، پتروشیمی کاوه، پتروشیمی مرجان و فاز اول پتروشیمی بوشهر جز این طرح ها هستند.

سازمان منطقه آزاد قشم و هلدینگ نفت و گاز پارسیان برای ایجاد یک هاب پتروشیمی در جزیره قشم با ظرفیت 6 میلیون تن در سال و هشت میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی و داخلی در زمینی به وسعت تقریبی 400 هکتار تفاهم نامه ای به امضا رساندند.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس و پتروشیمی جم در کنار پالایش نفت اصفهان و گروه مپنا، روز یکشنبه بیشترین تاثیر مثبت را بر روند شاخص بورس به جای گذاشتند و از ریزش بیشتر این متغیر جلوگیری کردند.

زلزله به تأسیسات صنایع پتروشیمی آسیبی وارد نکرد

روز دوشنبه (22 آبان ماه) علی محمد بساق زاده، مدیر کنترل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، پس از زلزله تأسف بار روز یکشنبه خبر داد که به دلیل طراحی ساخت مجتمع های پتروشیمی کشور، این مجتمع ها در غرب کشور از این زلزله آسیبی ندیدند و تمامی صنایع پتروشیمی غرب کشور در سرویس و خط تولید قراردارند. وی همچنین در خبر دیگری عنوان کرد که تا پایان مهرماه سال جاری، بیش از 710 هزار تن اتیلن از سوی مجتمع های پتروشیمی واقع در مسیر خط لوله اتیلن غرب کصرف شده که شاهد افزایش 32 درصدی مصرف اتیلن نسبت به سال گذشته هستیم.

مهدی قارونی، مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا با بیان اینکه به منظور انتقال خوراک میعانات گازی از عسلویه به ماهشهر اقدام به برگزاری مناقصه برای اجاره کشتی کرده ایم گفت: این مناقصات که در فضای رقابتی برگزار می شوند، موجب صرفه جویی سالانه 2 میلیون دلاری می شود. پیشتر نرخ اجاره کشتی برای انتقال میعانات گازی 345 هزار دلار برای هر محموله بود که با برگزاری مناقصه این میزان به 300 تا 303 هزار دلار رسیده است.

سید حسن میرافضلی، مدیرعامل پتروشیمی جم با بیان اینکه سال آینده ساخت طرح تبدیل پروپان به پلی پروپیلن جم آغاز می شود گفت: انتظار می رود با پایان فاز اول این طرح تا پایان سال جاری، از خرداد ماه شاهد عرضه محصول ABC-RUBBER در بازار باشیم. با بهره برداری از این طرح به طور متوسط سالانه حدود 200 هزار تن ABS و 60 هزار تن رابر به ظرفیت تولید افزوده شود.

در همین روز سهامداران گروه شیمیایی در بورس تهران 28 میلیون 294 هزار سهم به ارزش 93 میلیارد و 137 میلیون ریال را خریداری کردند.

صادرات اوره به عراق، هند، آمریکای جنوبی

روز سه شنبه (23 آبان ماه) احمدرضا اشتری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه در گفتگو با نیپنا با بیان اینکه به دلیل اوضاع عراق صادرات اوره این مجتمع به عراق مختل شده است گفت: البته پتروشیمی کرمانشاه به هند و برخی از کشورهای آمریکای جنوبی از جمله برزیل صادرات محصولات داشته است.

رضا پدیدار، رئیس کمسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران، از آمادگی برای همکاری با شرکت ملی صنایع پتروشیمی و انجمن کارفرمایی به منظور رفع موانع و چالش های جذب سرمایه گذاری جدید خارجی و داخلی خبر داد و گفت:‌ تا پایان برنامه ششم توسعه صنعت پتروشیمی می تواند میزبان 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید باشد.

در هفت ماهه نخست امسال همزمان با افزایش حجم صادرات صنایع پتروشیمی در پی افزایش تولید و همچنین افزایش بهای نفت خام،‌ درآمد صنایع پتروشیمی از محل صادرات بیش از 2 میلیارد و 100 میلیون دلاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی در پایان معاملات امروز سه شنبه بورس تهران با افزایش 117 واحدی روی رقم 87 هزار و 949 واحد ایستاد.

بهره برداری از نخستین واحد تبدیل پروپیلن از متانول در 1401

اسماعیل قنبری، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی روز چهارشنبه (29 آبان) اعلام کرد که نخستین واحد تولید پروپیلن از متانول در ایران با لایسنس بومی در سال 1401 به بهره برداری می رسد. این مجتمع در منطقه عسلویه با ظرفیت تولید 500 هزار تن احداث می شود. این طرح بصورت مشترک با شرکت ایرلیکویید ارائه شده است که فناوری حاصل از همکاری ایران و فرانسه است که بومی سازی شده است.

رمضان اولادی، مدیرعامل پتروشیمی کاویان، از برنامه افزایش ظرفیت تولید اتیلن در این مجتمع با توجه به وجود مازاد تولید اتان در عسلویه خبر داد. این مجتمع بزرگ ترین تولید کننده اتیلن در ایران با ظرفیت تولید سالانه 2 میلیون تن اتیلن است که اتیلن تولیدی این مجتمع از مسیر خط لوله اتیلن غرب به مجتمع های پتروشیمی لرستان، کرمانشاه، ایلام، اندیمشک، کردستان، مهاباد و میادوآب می رسد.

دومین جلسه هم اندیشی هشتمین دوره جایزه تعالی با حضور شورای سیاستگذاری و نمایندگان مدیران شرکت های پتروشیمی برگزار شد. این دوره از خرداد ماه آغاز شده و 20 بهمن ماه ارزیابی ها انجام می شود و 6 شرکت برتر پتروشیمی برای ارزیابی به دبیرخانه جایزه نفت معرفی می شوند.

کاروان های کمک های همکاران صنعت پتروشیمی در چند مرحله عازم مناطق زلزله زده استان کرمانشاه می شوند. چادر،‌ پتو، مواد غذایی و بهداشتی، بطری آب و دیگر ملزومات مورد نیاز از جمله موارد ارسالی هستند.

تعداد بازدید : ۲,۰۴۸